/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Borgerløn - mere bureaukrati?
Fra : PeterTheisen
Vist : 571 gange
20 point
Dato : 27-10-08 20:26

Vil borgerløn give mere bureaukrati? Hvorfor/hvorfor ikke?

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 27-10-08 20:34

nææææ,,det sagde sømandsbossen allerede i 1980,,der burde man nok have lyttet.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 27-10-08 20:34

Det burde give mere.

Du giver ikke nogen offentlige udbetalinger det skal afstatte, så logisk burde alle nuværende + Borgerløn give mere end bare alle nuværende.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 27-10-08 20:38

øhhh,,,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-10-08 21:06

?????????????

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 30 point
Dato : 27-10-08 21:16

Borgerløn var oprindeligt en idé om at give alle borgere det samme grundbeløb. Det skulle således også erstatte SU, arbejdsløshedsunderstøttelse, kontanthjælp og alle de forskellige former for pension. Hvis man gennemfører borgerløn på den måde vil det give mindre bureaukrati.

Kommentar
Fra : Rasmuzzen

Dato : 27-10-08 21:20

Hele ideen med Borgerløn er jo bl.a. mindre bureukrati....og en mere retfærdig fordeling af goderne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-10-08 21:33

Man indførte også engang noget der hed "Socialløn", alle fik en særskilt slutopgørelse hvor det var mere gennemskueligt hvad nettolønnen var uden mærkelige fradrag og andet fusk.
Formålet var angiveligt at høje indkomster ikke skulle have de samme faste ydelser såsom børnebidrag, medicintilskud da de så at sige selv havde råd til det.

Det kørte kun et par år da det var alt for bureukratisk, selv Mærsk Mckinney ville kunne hæve børnebidrag i dag da det er ens for alle.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-10-08 05:58

Som Bertelbrander skriver, skulle borgerløn jo erstatte alle de sociale ydelser, der jo kræver en eller anden sagsbehandling hos det offentlige (og et mareridt af papirarbejde mv. for borgerne), så det ville give mindre bureaukrati.

Jeg ville i givet fald straks slå mig ned som hængekøjesælger, tjene en formue, så jeg kunne rejse til udlandet (et sted uden borgerløn) når Danmark gik bankerot

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-10-08 06:47

Med ca. 850.000 "danskere" på overførselsindkomst, social, efterløn, folke/førtidspension mm. er der allerede "taget skridt til borgerløn! .... og hvilket bureaukrati!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-10-08 08:56

"Logisk" nok skal borgerne selv deltage i bureukratiet, jeg havde en kollega der gik på efterløn men alligevel arbejdede nogle dage om ugen hos os.
Han brugte ret lang tid på forskellige skemaer, en lønseddel hvor der stod x antal timer var absolut ikke nok papir for kommunen, og da han så gik på folkepension skulle han IGEN manuelt opgive hvor mange timer han havde arbejdet som efterlønner.

Hvem sagde computere ??

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-10-08 19:30

Tak for svaret BertelBrander.