/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
tømning af vandvarmer
Fra : elsecharm
Vist : 14209 gange
100 point
Dato : 26-10-08 21:54

Kære kloge kandutter - jeg har lige et spørgsmål til Jer vedr. tømning af elvandvarmer i sommerhus.
Såvel sommerhus som elvandvarmer tilhører en god ven. Han har lukket det hele ned for vinteren nu så frosten ikke ødelægger noget. Dvs .. vandtilslutning er lukket. Men hvordan får han tappet vandet ud af elvandvarmeren? Det er en model Metro .. ellers ikke noget modelnummer eller lign. Han har kontaktet tidligere ejer for at forespørge men fik beskeden at pågældende bare lod vandvarmeren være tændt vinteren igennem.
Er der ikke en måde hvorpå man kan tømme elvandvarmeren??

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-10-08 22:11

Der sidder en hane lige til det samme (på koldtvands-siden)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-10-08 23:11

På nogle modeller sidder der en stophane med en aftapningshane på som TERMINATOR beskriver og hvis den sidder på den rigtige side af contraventilen på koldtvandstilgangen til elvandvarmeren, så kan denne bruges.
Hvis der ikke sidder sådan en, så kan man løsne unionen ved koldtvandstilslutningen under vandvarmeren og lade vandet løbe af her, evt. ned i en spand eller lignende.
Når først der er lukket for det kolde vand ved måleren er det ikke noget stort problem - bare det at åbne hanerne i huset nedsætter risikoen for frostskader væsentligt.
Men bliver det meget, meget koldt så er den sikre løsning at tømme beholderen - det tager lidt tid ved at løsne unionen, men der er som regel ikke så meget vand i de der elvandvarmere.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 27-10-08 07:22

du kan åbne for sikkerhedsventilen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-10-08 07:56

jej123

Citat
du kan åbne for sikkerhedsventilen

det kan du selvfølgelig gøre

det for du bare ikke tømt din beholder af

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-10-08 10:05

På min er der en tømmeventil i bunden ved koldtvandstilgangen med en afløbsslange til afløb. Når vandværket er slukket, bliver den åbnet, og en varmhane eller to bliver åbnet. Teoretisk vil den så tømme sig selv. For at tømme hele systemet har jeg dog sat et par bilslangeventiler på V- og K-systemet, så jeg kan pumpe luft i systemet med en stående cykel-/bilpumpe og efter tur åbne hanerne og lukke igen. På den måde bliver rørene blæst igennem. til sidst pumpes op igen og førnævnte ventil åbnes. Og så bliver vandet i vandvarmeren blæst ud (det meste i slangen men også lidt på gulvet, så der er altid svaber og spand med.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 27-10-08 16:17

Tak for svarene - har givet dem videre til somnmerhusejeren. Så må han afprøve hvad der måske virker næste gang han kommer derop og derefter melder jeg tilbage

Kommentar
Fra : elsecharm

Dato : 22-11-08 22:53

.. tja.. hvad skal jeg sige. Han har bestilt en vvs'er til at klare sagerne .. så tak for hjælpen - og jeg ved ikke hvem der skal ha pointene.. det får vi vist ikke opklaret i dette liv.

glædelig november - Elsecharm

Annuller spørgsmålet
Fra : elsecharm

Dato : 22-11-08 22:54

Jeg annulerer fordi min ven har hyret en vvs'er til at lukke for vandvarmeren og tømme systemet for vand.

glædelig november - Elsecharm

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-11-08 22:56

Du kan ligeså godt give pointene til en af svarerne de bliver alligevel trukket på din konto