/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Oliefyr måle forbrug
Fra : ferik
Vist : 5263 gange
300 point
Dato : 24-10-08 16:26

kan man få noget udstyr til at sætte op ved oliefyret, så man kan aflæse det nøjagtige forbrug

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-08 16:49

Forbruget af olie, eller anlæggets ydelse?

Du kan måle selve flowet, vha flowmåler på olierøret. Ydelsen kan du måle på fyrets varmeafgang vha varmemåler. Begge instrumenter er lidt halv kostbare.

Skal du kontrollere døgnforbrug kan du skrue olierøret af og lade fyret hente fra en dunk, så er resten simpel opmåling. Denne test koster nærmest ingenting.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 310 point
Dato : 24-10-08 16:58
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-08 16:59

Billligere kunne det være med en timetæller + kontrol af forbrug pr time vha dunkemetoden. Ikke specielt præcis med dog et særdeles godt fingerpeg.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-10-08 18:09

Mål oliestanden mellem 2 påfyldninger sammen med antal påfyldte ltr har du forbruget divider med antal timer på timetælleren ( skal det være korret skal der insallatør til montering af tælleren ) så ved du hvor mange ltr olie der bruges pr driftstime-det er temmelig nøjagtigt-har brugt systemet i 20 år( uden installatør ).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-08 23:58

Til min olietank var der tilbage i 1970erne en pejlepind, man kunne stikke ned i olietanken. Hvis man tog en aflæsning om dagen og plottede på et stykke papir, kunne man holde øje med forbruget. det var den gang, oliesheikerne skruede ned for hanerne, så det var godt at holde øje med, om rationen kunne holde.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-10-08 08:13

Glemte lige et link til driftstimetæller hvis du skulle vælge sådan en løsning

http://www.elvvs.dk/search.php?query=timet%E6ller

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 25-10-08 21:34

Tak for svaret 3773.