/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fælles gæld til en kassekredit
Fra : ibchgiul
Vist : 1539 gange
20 point
Dato : 23-10-08 15:39

Jeg blev i 2005 skilt fra min eksmand.
I bodelingsoverenskomsten skulle vi dele udgiften til kassekreditten.
Der hvor vi har den kredit, fik vi at vide, at de ikke kunne opsplitte vores angement på nuværende tidspunkt.
I dag modtager jeg så et brev, hvor der er løbet renter på, har ikke hørt noget i de år der er gået.

Ringer og spørger om jeg kan betale min del, så jeg kan få ryddet op da jeg ikke ønsker der skal løbe en masse renter på.

Det kan jeg ikke, og de kan ikke hjælpe mig. Men jeg må da meget gerne betale hele beløbet.
Det ønsker jeg ikke at gøre, for jeg har et stykke papir, hvor der står det skal deles.

Hvis jeg kan dokumentere, at jeg har indbetalt min del, kommer jeg så til at hæfte for resten alligevel, eller hvordan ser det ud med det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-08 16:17

Citat
har ikke hørt noget i de år der er gået

Det kan umuligt være rigtigt....

Du får som minimum en opgørelse hvert år i Jan..

Kommentar
Fra : ibchgiul

Dato : 23-10-08 16:31

Ja det ville jeg også tro. Men kan det tænkes at jeg har levet under beskyttet adresse og skiftet navn at posten måske ikke har fundet mig? I grunden var spørgsmålet også om jeg hæfter for hele beløbet eller ej.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-10-08 16:45

Du har i årene der er gået fået et fradrag for gælden i din skattebetaling.

Medmindre andet har været aftalt.

Banken vil ikke slippe dig som skyldner før hele gælden er betalt, fordi selv om du ifølge bodelings overenskomsten kun skal betale din halvdel så hæfter du fortsat for det hele.

Det eneste du faktisk kan gøre hvis du ønsker at afslutte det hurtigt er at indbetale hele gælden til banken, altså både din ex og din del og så efterfølgende gå efter ham for at få hans del tilbage.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-10-08 16:47

PS det er kun kontohaveren der får en årlig opgørelse. Hvis du bare kautionere/medunderskriver på gælden får du ikke en opgørelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-08 16:54

Citat
Hvis du bare kautionere/medunderskriver på gælden får du ikke en opgørelse.

Hvis spørger "blot" var kautionist var der jo ikke nogen gæld at dele fra start af

Som allerede nævnt....

Er du medejer/underskriver på kassekreditten, hæfter du for DET HELE....

Resten er en sag mellem dig og din mand....

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-10-08 16:57

Der hvor i har jeres kassekredit har dælme været smarte ... de var jo sikkert godt klar over at han ikke ville betale.

Det jeg lige nu er tvivlende overfor er ... om ikke en bodelings overenskomst er retsgyldig ... vil tro at den er det ... hvilket vil sige at du hurtigst muligt skal sende en kopi til dem ... og så se hvordan de reagerer...

Og NEJ det er netop ikke sikkert du har modtaget nogen årlig opgørelse .... banken prøver bare med 2 - 3 - 4 - års mellemrum at kradse nogle penge ind ... DEN har jeg også hængt på ... men havde mine papirer i orden ... hvilket betød at de stoppede med at rygge for modpartens beløb til jeg med store bogstaver havde talt med en chef.

Så enden på mit svar er....

NEJ hvis du kan dokumenterer at du har betalt din halvdel .. og dertil har en bodelings overenskomst ... så skal du bare bede dem lukke (cencur)

Om det rager mig ... hvem udarbejdede bodelings overenskomsten..???

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 23-10-08 16:58

Hvis det er retten der har afgjort bodelingen dengang, burde kontakte retten og høre hvordan de mener den skal administreres.

Jeg forestiller mig at hvis retten har godkendt bodelingen (eller stået for den), så må du med det dokument kunne gå i fogedretten og få dem til at opkræve din x. Men hvis x ikke har penge, kan det blive en dyr affære for dig.

Jeg aner ikke om retten kan pålægge banken at dele beløbet, men måske værd at undersøge.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-10-08 17:05

Så lige svaret fra Thomas.Haugaard

Betaler du nu modpartens halvdel må du ret sikkert påregne at disse penge for evigt er tabt da det vil være et civilt søgsmål ... og det har INGEN værdi for dig ... Joooo de kan idømme ham at han skal betale dig ... og har han ingen penge ... kommer dommen ALDRIG til at ske fyldest.

Jeg har en del bisidder erfaring ... og hvis det er så heldigt at du bor omkring Aalborg ville jeg godt kigge på det for dig ... altså hvis du overhovedet er interesseret i det..??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-08 17:09

Citat
Jeg aner ikke om retten kan pålægge banken at dele beløbet, men måske værd at undersøge.

Det KAN de ikke - det ville jo forringe bankens retsstilling..... (gøre lånedokumentet værdiløst)
Men banken har mulighed for at dele det - frivilligt....

Så var der jo INGEN IDE i fra start at have 2 underskrifter....

Det bliver et opgør mellem mand og kone i den sidste ende....

Banken er sgu ligeglad hvem der betaler....

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 23-10-08 20:22

kedelig problemstilling:(

Hvis jeg var dig ville jeg gå i banken og give dem tilbuddet "Vil i have halvdelen af pengene, eller vil i have ingen penge?"

Spil kostbar og kold (Også selvom du ikke er det) Vær ligeglad og sig at de må slæbe dig i retten hvis ikke de vil dele gælden..

De fleste banker vil nødig smide dig i retten og når de finder ud af at du ikke betaler noget som helst hvis ikke de vil lade dig slippe med halvdelen, så vil de som regel give sig og forsøge at hive resten ud af din eks:)

Bluff dig ud af den! Og vær hård:)

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 10 point
Dato : 23-10-08 20:33

Citat
De fleste banker vil nødig smide dig i retten

Hvor har du dog den ide fra ???

Citat
når de finder ud af at du ikke betaler noget som helst hvis ikke de vil lade dig slippe med halvdelen, så vil de som regel give sig

Flinker bank

Kommentar
Fra : ibchgiul

Dato : 23-10-08 20:50

Der har været rigtig mange gode svar, som jeg vil tænke lidt over, der MÅ være en mulighed.
Dejligt at få så meget at vælge imellem, det er som om jeg er kommet videre, frem for jeg kører i min egen tankegang.
Og til dig fra Ålborg, det er pænt af dig, men jeg bor syd for Århus så det er lidt langt væk.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 23-10-08 20:58

refi:

Citat
Hvor har du dog den ide fra ???

Been there - Done that! Selvfølgelig vil de hive dig i fogedretten men det er efter LAAAAAANG sagsbehandling. Som regel vil de splitte beløbet op og lade dig slippe med halvdelen - Selvfølgelig vil de ikke slippe med halvdelen I ALT, men de har skam stadig en eksmand at hænge op på resten...

De siger bare ja tak til at få nogle penge istedet for ingen penge. Jeg har selv været ude i samme forhandling med Sydbank - Ikke lige samme sitation, men lignende!!

Og Refi - Du ved mange ting! Men en bedrevidende mand som dig har alt for styr på dit liv til at havne i sådan en økonomisk situation - Så overlad tricksene i gråzonen til os som reelt har haft succes med dem:D

Godkendelse af svar
Fra : ibchgiul

Dato : 23-10-08 20:59

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-08 21:08

Citat
De siger bare ja tak til at få nogle penge istedet for ingen penge.

Se det har du ret - du hænger nemlig stadig på resten...

Citat
Så overlad tricksene i gråzonen til os som reelt har haft succes med dem

Der er INTET trick med det du kom med der...

Bankerne er da bedøvende - i særdeleshed når du ikke er kunde længere - de forfølger dig til din grav eller en gældssanering....

de har tid at vente (eller sælge gælden til et firma der bruger andre og dyrere metoder)...

Men der er stadig ting i denne sag der ikke er klarlagt....

Min fornemmelse er at den kassekredit allerede var i udu da I blev skilt

Ellers havde det da ikke været noget problem for banken at dele den op.... (i særdeleshed når du havde papirer på at det var begges ønske).... såååååå

Citat
Og Refi - Du ved mange ting! Men en bedrevidende mand som dig har alt for styr på dit liv til at havne i sådan en økonomisk situation

Du har en glimrende observation erhvervet på 6 uger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-08 21:08

Selv tak...

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 23-10-08 21:09

Som det er skrevet er flere, så er banken i sin gode ret til at kræve hele kassekreditten dækket af dig.

Når I har oprettet en kassekredit sammen, så hæfter i solidarisk, hvilket betyder, at banken kan kræve alle pengene betalt af jer begge - de må dog kun få pengene én gang. Hvis du så betaler hele gælden til banken, kan du, som det vist er nævnt ovenfor rette et krav mod din x (et såkaldt regreskrav).

Det spiller absolut ingen rolle for banken, at I har lavet en bodelingsoverenskomst, uanset om der er tale om en dom eller en almindelig aftale. Banken har de samme rettigheder.

Det er ikke rigtigt at banker helst ikke vil i retten - min erfaring er, at hvis de kan lugte, at du ejer noget (hus, bil, andelsbolig og lign.), så er de meget hurtige til at smide sagen i retten, og sagsomkostninger spiller generelt ingen rolle, når de kan lugte penge.

Noget andet er, at de jo også er købmænd. Generelt er det jo bedre at være sikker på at få halvdelen af gælden dækket i stedet for at risikere at få mindre, så de accepterer ofte, at man slipper med halvdelen. De plejer dog at kræve, at beløbet betales af én gang - ingen afdragsordning. Samtidig er de også tilbageholdne med at lave aftaler.

Den bedste vej frem er, at sende dem et tilbud. Så kan de tage det eller lade være. Hvis du ikke har nogen penge eller aktiver de vil kunne få udlæg i (bil, hus o.lign), så send et budget med, så de kan se, at du ikke prøver at fuppe dem.

Kommentar
Fra : ibchgiul

Dato : 23-10-08 21:42

Tak RyeJensen.

Det vil jeg prøve, lyder som en go´idé. Det skriftlige tager lidt længere tid, men virker måske bedre end at ringe. Jeg kunne feks. også møde personlig.