/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Administator problemer
Fra : leob
Vist : 732 gange
100 point
Dato : 21-10-08 21:05

I Win XP Pro har jeg 3 brugerkonti:
Een kaldet LEO og en anden kaldet ADMINISTRATOR. De er begge sat som computeradministratorer.
Jeg har også en Gæstekonto, som ikke er aktiveret.
Når jeg starter PCen åbnes LEOs konto
Hvis jeg dernæst trykker på START og vælger LogAf får jeg ikke valget med at skifte konto.

Sommetider kan jeg ikke opdatere/installere pårogrammer, idet jeg får at vide, at jeg ikke har administrator rettigheder (det er derfor jeg har prøvet at skifte til en anden konto, men som sagt uden held).

Hvad kan der være galt? og hvad gør jeg?

leob

Kommentar
Fra : KanduSvar

Dato : 21-10-08 21:06

Du skal ikke logge af, du skal klikke på Skift bruger

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-10-08 21:47

Prøv lige at være helt sikker at begge de aktive kontoer er administrator. i kontrolpanel og brugerkonti eller deromkring.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 21-10-08 22:26

hvordan skifter jeg bruger? Normalt gøres det vel via START eller hur?
Som jeg skrev er begge de aktive konti adminstratorkonti ( jfr kontrolpanets brugermappe )
leob

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-10-08 22:45

leob kører du et andet brugerkonto program - for eks amust eller lign ?

Kommentar
Fra : leob

Dato : 22-10-08 10:09

ja, miritdk
Jeg kører amust på din anbefaling, vistnok
jeg synes, jeg har prøvet at starte explorer fra Startprogrammet, som ser ud til at være uden amust, men det har ikke ændret noget
Det drejer sig om Secunia PSI, som jeg p.t. ikke kan opdatere. Jeg har så istedet prøvet at installere det helt nyt fra deres hjemmeside, men jeg får stadig at vide, at jeg skal køre som adm.
leob

Kommentar
Fra : KanduSvar

Dato : 22-10-08 16:43

Amust gør at du kører med begrænsede rettigheder og altså ikke som administrator, jeg kender ikke programmet men kan du ikke lukke det ? Eventuel klik på Start og på Kør, skriv msconfig og tryk på Enter, klik på fanen Start og fjern markering ved Amust, klik Anvend og OK genstart så computeren, klik OK på den popop som kommer og nu kan du opdatere, hvis du vil køre med begrænset konto (Amust) så sætter du indstillinger til bage igen, personlig bruger jeg ikke begrænset konto, igen min personlige mening: det er ikke nødvendig nødvendig, bare lad være at klikke på tvivlsomme download.
Jeg ved godt at Miritdk ikke er enig i min vurdering af administrator og begrænsede konti

Kommentar
Fra : leob

Dato : 22-10-08 20:56

til Kandusvar
i mscolnfoig start findes ingen amust linie (jeg kører XP Pro)
Som tidligere skrevet
Citat
jeg synes, jeg har prøvet at starte explorer fra Startprogrammet, som ser ud til at være uden amust, men det har ikke ændret noget

og det bør vel gøre det samme som det du foreslår?
leob

Accepteret svar
Fra : KanduSvar

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-08 23:49

Du bliver nødt til at vente, indtil en med forstand på programmet Amust kommer på banen, den må kunne slukkes så du kan opdatere, er der ikke i programmet indstillinger, mulighed for at indstille så programmet ikke starter sammen med Windows ? Jeg kørte en kort tid med en anden bruger begrænsnings program, den kunne indstilles så den ikke startede sammen med computeren, jeg synes det er besværlig med disse begrænsninger, man kan ikke gemme eller indstallere noget som helst, hvis jeg vil have brugerbegrænsning, så vil jeg oprette en konto med begrænsede rettigheder og så skifte mellem disse konti efter behov.
Prøv at læse her: http://support.microsoft.com/kb/279765/da måske har du slået Hurtig brugerskift fra, sådan at du ikke kan skifte mellem forskellige konti, uden at logge af

Kommentar
Fra : leob

Dato : 23-10-08 05:12

Til Kandusvar
Takket være dit link fik jeg lagt brugerskift ind.
På den "rigtige" administratorkonto og uden amust kunne jeg rette Secunia-programmet og køre det, men....
Da jeg efterfølgende på den normale brugerkonto kaldte Secuna var det tilsyneladende stadig i den gamle verson den opdateringer. Mystisk
Jeg arbejder lidt videre og vender tilbage
leob

Godkendelse af svar
Fra : leob

Dato : 23-10-08 15:18

Tak for svaret KanduSvar.
Det hjalp med at få rigtig fat i Administrator-kontoen.
Jeg måtte downloade rettelserne fra normalkontoen (hvor programmet selv gjorde opmærksom på opdateringerne). Jeg gemte dem så på HD.
Derefter skiftede jeg til administrator hvor jeg kunne køre opdateringerne fra HD.

Jeg sidder tilbage med en undren over hvorfor min ADMINISTRATOR-konto kan noget som min normale konto med administrator--rettigheder ikke kan, men sådan er der jo så meget.
leob

Kommentar
Fra : KanduSvar

Dato : 24-10-08 01:50

Tak for accept af mit indlæg, jeg gætter å at Amust kun er aktiv på den konto hvor der problemer