/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Vinsanto fra Santorini
Fra : petra09
Vist : 1425 gange
100 point
Dato : 18-10-08 21:25

Mon der skulle være nogen der ved om man kan få fat i Vinsanto her i Danmark.

Vinsanto er en dessertvin.

Det skal være Vinsanto fra Santorini i Grækenland og [B][I]ikke [/I][/B]fra Italien.

Jeg får ingenting frem når jeg Googler, på dansk/fra Danmark, jeg har prøvet at se forskellige on- line vinhandlere, jeg har været i vinbutikker, men har ikke haft heldet med mig.

Er der mon nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-10-08 21:41

Så vidt jeg lige kan se er det et firma, der hedder Santo wines på Santorini. Alle deres vine hedder derfor SantoWines men har formentlig en titel mere.

Kommentar
Fra : petra09

Dato : 18-10-08 21:50

Hej Klumme

Den vingård har jeg også fundet, men det er en forhandler her i Danmark, jeg søger.

Jeg har fundet flere udenlandske online vinhandlere der sælger Vinsanto, men jeg vil godt være sikker på at prisen er i orden ift en evt dansk pris. De udenlandske svinger ret meget, synes jeg.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-10-08 21:55

Det er nok lidt af et kunststykke, at trylle den vin frem hos en dansk forhandker. Afsætningen er nok for lille. Jeg har ikke kigget, men findes der ikke en importør af græske vine i DK, eller er omsætningen for lille. Ofte er det jo sådan at det smager godt i ferien, men "anderledes" når man er hjemme igen. Jeg f.eks elsker Retzina i Grækenland, men kan ikke døje sprøjtet herhjemme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-10-08 21:58

Nå jeg kan vist ikke hjælpe dig Petra. Good luck i din søgning

Kommentar
Fra : petra09

Dato : 18-10-08 22:02

Det har du ret i, men denne er rigtig god også efter ferien. Den er meget speciel, selvfølgelig lidt sød i smagen, men alligevel med en helt speciel smag.

Jeg havde et par flasker med hjem fra ferien og alle der har smagt den er vilde med den.

Det er måske lidt henad, hvordan en sauterne smager.

Jeg har også prøvet at finde en græsk vinhandel her i landet, uden held. Det kunne nu
også være rart hvis man kunne få fat i noget Mythos øl

Kommentar
Fra : petra09

Dato : 18-10-08 22:03

Tak, klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-10-08 22:32

Der er såmænd ikke så meget at takke for Petra, men du kan få et link til en græsk vinimportør.
http://www.graeskvinimport.dk/index.html Du kan jo prøve at ringe til dem og høre om de kan hjælpe

Der er jo denne White Muscat (of Samos). Tilpas afkølet smager den rigtig godt. Dog bliver den hurtig vammel, så det er ikke noget man studedrikker. Men anyway...det har jo ikke noget med Vinsanto at gøre

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-10-08 22:35

Under appellation på den hjemmeside fra den græske importør står der

Citat
Santorini producerer let perlende, friske og tørre hvidvine samt en sød altervin, Visanto. Samos er kendt for rene og søde muscatvine, der også finder vej til eksportmarkederne
så han kender den altså...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-10-08 22:36

Og så er det altså ALTERVIN og ikke dessertvin Fyyyy

Kommentar
Fra : petra09

Dato : 18-10-08 22:46

Altervin, gudfader i skuret,

Ja, den importør vil jeg prøve at kontakte, og så læser jeg lige at Carlsberg har overtaget Mythos bryggeriet, så dem vil jeg også kontakte og høre om det er nemmere og billgere at få fat i øllet der igennem.

Tak for hjælpen. Jeg lader lige spørgsmålet stå åben et par dage.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-08 22:52

Så er det bare med at blive troende LOOL Hallleluja

Jeg stødte på denne tekst, som er et klip fra en snobberøvsvinclub i Charlottenlund
Citat
Vi skal bl.a. smage verdens ældste dessertvin, med rødder i antikkens vintradition. Den græske Visanto som blev lavet af Boutari, på den græske vulkan ø Santorini. Vinen lagrer i årevis på små fade og tappes kun umiddelbart før den skal drikkes. Farven veksler mellem strågul og cognacagtigt.

Held og lykke....

Godkendelse af svar
Fra : petra09

Dato : 20-10-08 20:25

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-10-08 21:36

Det var så lidt...meget lidt Fik du noget ud af at ringe til den græske importør??