/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Netværks booster antenne..
Fra : jbh_denmark
Vist : 1738 gange
124 point
Dato : 18-10-08 01:36

Hey...

Jeg bor på 2. sal og overvejer at dele min internet forbindelse men mine venner der bor i stueetagen. Jeg vil i den forbindelse gerne investere i en booster antenne til min router men er i tvivl om hvor stærk en antenne jeg skal have for at være sikker på at kunne give et ordentligt signal i stueetagen. Jeg har efter lidt søgning fundet ud af at man måler antennernes styrke i dBi men jeg er også opmærksom på at det har en del at gøre med hvor meget man kan retningbestemme signalet.
Er der nogen der kan fortælle mig noget om hvilken styrke jeg skal bruge og evt give et eksempel på en specifik antenne.?
Jesper

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-08 03:37

Prøv først om det ikke bare virker uden videre. Det afhænger af jeres grej og afmaterialerne i etageadskilleserne.
Eller vil de være fornuftig om i begge brugte antenner lige udenfor vinduet rettet mod hinanden.

En almindelig dipol 3dB burde være godt nok. Der er vel ikke mere end 3 til 5 m imellem.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-10-08 06:14

Det kan sagtens funger uden speciel antenne.
Jeg kan fra min bopæl komme på over 10 netværk som er i nabolaget.
Prøv om det virker. Det kommer an på hvor meget beton med jern og andre ting der skærmer.

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-10-08 09:39

Og det er IKKE lovligt, for ikke at tale om at Du får ballen hvis der bliver nedtaget ulovligt materiale.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-08 10:17

Her ved de en del om antenner............jeg bruger selv en af dem og rækker 40-50 mtr. i fri luft.
http://www.microlan.dk/group.asp?group=4

En antenne sender/modtager som regel vinkelret i forhold til "pinden" - så måske skal din antenne vende vandret så den kan skyde ned gennem gulvet. Skråt gennem væg/ gulv ved nedsætte rækkevidden.
Nu må vi så håbe på at du ikke forstyrrer dem der bor på 1.sal med dit signal.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 18-10-08 15:14

[CITAT][/Og det er IKKE lovligt, for ikke at tale om at Du får ballen hvis der bliver nedtaget ulovligt materiale.
CITAT]
LuffeA
Det ville være rart med en kildeangivelse,jeg kunne tænke mig at lave noget tilsvarende.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-08 16:49

Hvor står der at det er ulovligt.................men du må vist ikke tage penge for det.
Men hvem kunne da også tænke på at gøre det.

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 21-10-08 11:17

Har fået fat på en antenne på 6,5 dBi.. Så kommer selv med at svar når jeg har sat det op..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-10-08 07:32

Eyvind har fat i noget af det rigtige, og som han siger, at en almindelig antenne udstråler vinkelret på pinden og i en cirkel på 360° rundt om pinden.
Når du så vender antennen vandret, så vender du også udstrålingsbilledet.
Her kunne det være en fordel, at bruge bidirectional antenner. Det er en antennetype der udstråler sit signal i to konsentreret retninger, og hermed øger signalstyrken. Men det dæmper derfor også signalet betydeligt i andre retninger, så det ikke giver anledning til forstyrelser, eller for den sags skyld andre en mulighed for at hægte sig på dit net, som ikke har fået lov.
Du skal dog være opmærksom på, at antennerne på dit udstyr, skal kunne skrues af, så der er mulighed for at udskifte den med anden type.
Her er også en faldgruppe, da der findes mindst 3 typer antennestik, som ikke passer sammen, med mindre der bruges en addapter.

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 22-10-08 09:41

Prøvede igår aftesmed en La Fontenna (https://shop.fon.com/FonShop/shop/DK/ShopController?view=product&product=PRD-ANT01) men det virkede som udgangspunkt som om signalet i stueetagen blev dårligere af det end med den almindelige antenne som kom med min router.
@severino takker vil forsøge mig med at "lægge" min antenne ned og se hvordan det virker..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 10:05

Den antenne er på 8dBi og burde kunne klare et par etager hvis det ikke er fed beton.
Det er en SMA tilslutning og alle SMA antenner passer til din fonero.

Jeg er spændt på at høre hvordan det går med at være i fonero.

Ps. Det er ikke sikkert, at det er godt hvis du fortæller din udbyder, at du er en fonero.

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 22-10-08 10:49

@Eyvind
Skulle ikke mene det er "fed beton" det er en gammel gammel ejendom i 3 etager..
Jeg er fonero men har lånt men fon router ud til min søster da den ikke har extra LAN udgange. Så bruger en D-Link router istedet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 11:24

DLink kan bruge den samme antenne som den du viste til FON routeren. (SMA)
Og prøv så at lade den sidde vandret (der er sikkert knæled på)
DLinks egen antenne er ikke så stærk som den fra FON.

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 22-10-08 15:59

Jeg har nu prøvet med begge antenner både DLinks og og FONs og signalet jeg kan få i stueetagen bliver ikke mere end "lavt" ligegyldigt om jeg hvilken vej jeg vender antennen.
Men det kommer vel også delvist pga at jeg bor til høje og den anden lejlighed ligger til venstre..?
Men jeg må vel næsten ligegyldigt hvad ud og investere i en stærkere antenne hvis jeg vil have et stærkere signal i stuen..!?

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 22-10-08 16:00

det er iøvrigt en D-Link AirPlus G DI-524 Wireless Router jeg har...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 16:32

Jammen når du "går" skråt gennem en mur/væg og så virker den tykkere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-08 17:03

http://www.computerworld.dk/art/44230

"At dele sin bredbåndsforbindelse er i strid med abonnementsbetingelserne, lyder det fra TDC."

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-10-08 23:15

Dydens vogter LuffeA har formanet dig til at beholde din forbindelse for dig selv. - Han plejer nu heller ikke at være særlig posetiv.

Vi begår vel alle ting, som ikke er efter bogen, og fortsætter for det meste i den samme gænge!.

Som Eyvind nævner, så har du det problem, at du reelt skal igennem 2 skillevægge, da der vel sagtens er en trappegang mellem lejlighederne. I dit tilfælde vil du have to mure, som i lige linie vil være ca. 1 meter tykke hver især, som signalet skal igennem. Signalet går 99,9% altid den lige vej (den sidste 0,1% kan være signal der er reflekteret).

Men prøv at gå ind i din routers indstillinger, og se om du ikke kan øge signalstyrken til MAX. For den kan justeres i flere styrker.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-08 23:52

He he

Men parterne skal også være helt enige om ikke at gøre ting der medfører banning fra internetsteder.

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 23-10-08 12:42

Jeg har fundet ud af et ved at opgradere firmware'n i min router kan jeg få et bedre signal. Men har problemer med at opgradere, hver gang jeg opgradere får jeg denne fejl meddelse:

Denne webside er ikke tilgængelig.

Websiden på http://192.168.0.1/upg kan midlertidigt være nede, eller også er den permanent flyttet til en ny webadresse.

Flere oplysninger om denne fejl

Nogen der har erfaringer med at opgradere firmware'n på en D-Link DI 524..??

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 23-10-08 12:51

Ups fandt selv fejlen...
Det virkede ikke i google Crome men virkede fint i Explorer..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-08 13:55

Til h....... med google crome.
Fortæl endelig ikke til LuffeA at den virker ned til naboen.
Men det er da altid lovligt at snakke sammen over lokalnettet evt. via netmeeting som er et standardprogram i windows.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-10-08 17:06

Citat
Websiden på http://192.168.0.1/upg kan midlertidigt være nede

Denne webside er en lokal side, som ligger inde i din router. Så den kan være glemt indlagt i din opdatering.

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 24-10-08 09:44

Jeg har nu besluttet mig for at jeg vil ud og købe mig en ny antenne... Jeg var rundt i lejligheden i stueetagen igår aftes og i deres stue kan jeg få 40% forbindelse hvilket giver en internet forbindelse på op til 13Mbit i det ene værelse kan jeg få omkring 30% forbindelse som giver omkring 4Mbit, og i det sidste værelse kan jeg få 0% forbindelse.. Testen er lavet med 3 forskellige computere med 3 forskellige computere med 3 forskellige netkort, men det er de 3 computere som skal bruge forbindelsen så det er nødvendigt at forbindelsen bliver stærk nok til dem alle..
Nogen der har et bud på en god stærk antenne, gerne en der sender i alle retninger..!?
Mvh Jesper

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-08 09:53

Her ved de en del om antenner............jeg bruger selv en af dem og rækker 40-50 mtr. i fri luft.
http://www.microlan.dk/group.asp?group=4

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-08 10:33

Lige for at gøre det helt klart. - Uanset hvor hurtigt dit trådløse netværk kan køre, så vil du aldrig opnå en hastighed ud på nettet, der er større end den forbindelse du har til din udbyder.

Jeg har en gang købt en bidirectional antenne fra Level One, en WAN-1160, som er en dual-band antenne, hvilket vil sige den både kan bruges på b/g (2,4 GHz) og a (5,0 GHz) systemer, med en egenforstærkning på 6 dB ved 2,4 og 8 dB ved 5,0.

Den har jeg leget lidt med, om sommeren, hvor jeg kan sidde i den anden ende af haven, og få en superforbindelse på de fulde 54 Mbit, som mit netværk køre med. Men her er jeg jo begrænset af den forbindelse jeg har til min ISP som er TDC (8192/512). (Så for den sags skyld kunne jeg sagtens nøjes med en trådløs forbindelse af 802.11b på 11 Mbit)

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 24-10-08 10:53

@Eyvind
Takker jeg har sendt dem en mail så er spændt på hvad de svare..

@severino
Min forbindelse til min ISP er på 25/1Mbit. Da jeg har en D-Link DI-524 der har en maksimal trådløs signalhastighed på 54 Mbps i 2,4 GHz-frekvensområdet, så ville jeg vel skulle skifte min router for at få det maksimale ud af en antenne som din..??

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 24-10-08 16:27

Jeg var i min data butik idag og fik lov til at låne en Level One WBR-5400 Router. Den har 3 antenner og det mente min data-mand ville være nok.... Jeg har derfor her i eftermiddag løbet op og ned af trappen for at teste og jeg kan når jeg tager derned igen på mandag fortælle ham at det er det ikke.. Det giver et bedre signal men på et af værelserne i stue-etagen er signalet "meget lavt" og det kan jeg jo ikke rigtigt bruge til noget..
Så jeg ved godt nok ikke hvad jeg skal gøre nu...!
Nogen der har nogle ideer..??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-08 17:17

Hvis det værelse uden forbindelse ligger længst væk, så kunne det meget nemt tænkes, at der er endnu flere vægge, som signalet skal igennem.

Løsningen kunne være, at der nede i stuen blev placeret en trådløs repeater, som delte signalet ud i stue etagen, så ville der ved en fornuftig placering være et godt og acceptabelt signal.
Jeg har også en sådan repeater i mit menageri (fruen hader ledninger)
Den jeg har er en Linksys WRE54G, som jeg efter anbefaling fra KANDUTTEN ferik, købte og har brugt om sommeren, samt til andre arrangementer. - Prisen variere fra den ene til den anden forhandler, men ligger i området på 500 dask.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-08 17:23

Med hensyn til hastigheden på et trådløst net, så vil din ven i stuen, når han køre på dit trådløse net, nemt kunne sænke hastigheden for din trådløse forbindelse, da routerens AP kun kan arbejde med en hastighed ad gangen, så hvis hastigheden går ned, så gælder det alle der er koblet op trådløst på dit netværk. - Det vil derfor være klogt hvis du har mulighed for, at sætte hastigheden til AUTO, så den selv hele tiden tilpasser sig situationen.
Her er så endnu en god grund til at du sætter en repeaternede i stue etagen.

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 27-10-08 15:02

Hi så er jeg tilbage..
Efter endnu et mislykket forsøg med en anden router har jeg nu fået fat på en repeater..
Så hvis der er nogen der har erfaring med at opsætte et netværk med en D-Link DI-524 som router og en D-Link DWL-2100AP som repeater så kunne jeg godt bruge noget hjælp..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-10-08 22:15

Jeg kender ikke den model du omtaler, men må formode, at der er mange lighedspunkter med hensyn til opsætningen.
Repeateren skal sikkert opsættes med et kabel, så den bliver indstillet til at køre AdHock til din router. Den skal fastlåse sig til din routers SSID, så den kan holde forbindelsen.
Hvis du bruger MAC filter på routeren, skal du huskeat tilføje repeaterens MAC adresse. Bruger du kryptering så skal den også anvendes.
Husk det som jeg har nævnt med antennerne !!!
Antennen er 90% af din trådløse forbindelse, så de forhold skal være i orden, før du kan forvente en maximal forbindelse.