/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Genbruge afklip fra stuebirk?
Fra : Ysseven
Vist : 7256 gange
200 point
Dato : 08-10-08 16:04

Hej derude,

Jeg har netop beskåret min stuebirk fordi den tager for meget lys, siger manden... (jeg ved: forkert årstid!)

Men kan jeg få nogle af de flotte tætte grønne grene til at vokse videre? Og skal de i så fald først slå rødder i vand eller direkte i jord...?

Jeg ville være ked af bare at skulle smide dem ud.

Google var ikke til megen hjælp i det her.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-10-08 16:36

Det korte svar er NEJ

Du kan ikke formere en birk på den måde.

Tør det og put det i ovnen hvis det skal gøre nytte

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-08 16:48

Jo du kan sagtens lave aflæggere af sturbirk

Du skal købe noget roddannerhormon (Floramon) det skal smøres på enden af stiklingen og så skal den plantes direkte i fugtig jord...som holdes fugtigt og ikke må tørre ud

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-08 17:49

Ja så blev du jo så meget klogere: To helt modsatte svar...

Og flere ting forstår jeg ikke:

Det vrimler jo med birke træer, også små nye, i den danske natur,
så hvorfor er du ked af at smide de afskårne grene ud?

Og skulle det lykkes at formere med brug af dyr rodhormon,
jeg er sikker på en ny birkeplante kun koster en brøkdel af dette hormon præparat.

Selv har jeg er stuebirk jeg overvejer at smide ud, den må du gerne få,
og så har jeg iøvrigt birke allergi: Ud med alle birketræer...

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-10-08 18:23

Jeg skrev "det korte svar"

Det lange svar hedder at hvis du er villig til at lægge et stykke arbejde og bruge et beløb hvor intet af det vil give løn som fortjent så kan du da godt prøve men det kan aldrig komme til at betale sig.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 08-10-08 22:13

Er stuebirk i familie mmed almindelige birketræer? Det er vist ikke helt det samme.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-10-08 22:23

Det er ikke et spørgsmål om at købe en ny stuebirk eller ej - men om ikke at nænne at smide de flotte grene ud, hvis de kan slå rødder og dermed få deres eget liv...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-08 23:08

Nej, stuebirk har ikke noget med birketræer at gøre......dens rigtige navn er birkefigen, Ficus benjamina

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-10-08 21:55

Den jeg er ved at smide ud er ikke helt så flot som denne her:
http://www.dahlgren.dk/index.php?id=46&tx_tcplantspub_pi1[showUid]=32&cHash=e5be945159

Den ligner mere et rigtigt birketræ i mini format, derfor min fejlagtige kommentar.

Men det vil vist vare et par år før dine grønne blade udvikler sig som planteskolens her...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-10-08 22:18

Sådan ser min ikke ud - og slet ikke nu.

Men jeg har mange store flotte grene i en spand vand lige nu...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-10-08 07:09

Mine afklippede grene har mange flotte, store og mørkegrønne blade. Og hvis jeg kunne få den til at overleve, så ville de kunne glæde mit øje på kontoret.

Og mit kræmmer-gén vil gerne vide, om det kan lade sig gøre.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 10-10-08 08:18

Husk senere at fortælle om det lykkes...

Med eller uden hormoner?

Ude i haven plejer jeg at få en gren til at vokse langs jorden,
så kommer jeg våd jord og spagnum over, og den slår rødder...

Men det er jo svært at skabe nye træer/buske på den måde inde i stuen.

Hækplanter som navr og liguster kan man bare stikke i jorden, ligeledes jo pil...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-10-08 08:24

Hvis det lykkes, så klart UDEN hormoner...!

Men jeg håber stadig på at høre om lidt erfaringer fra kandu'ere med grønne fingre.

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 02-12-08 08:12

Tak for svaret svendgiversen.

Nå, det gik ikke med de store grene i vand... De store blade faldt stille og rolig af af, selvom der kom friske skud i stedet for. Men rødder blev der ikke nogen af.

Nogle af de små, tynde grene satte jeg direkte i jord, og der er én gren tilbage, som ser ud til at trives - men de andre 5-6 små grene klarede den ikke.

Så har jeg lært dét.