/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fylde vand på fj.varme anlæg
Fra : Vatos
Vist : 8382 gange
300 point
Dato : 05-10-08 15:58

Hej

Jeg har problemer med trykket på mit fj.varme anlæg. Jeg har de tidligere år skruet på en hane (en slags møtrik) og derefter åbnet for vandet og derved fyldt vand på .

I år sker der ingen ting når jeg skruer, jeg skruer og skruer men det er som om der ingen er nogen gennemgang.

Hvad kan der være sket?

Er det ikke noget jeg selv kan fixe eller skal det være en VVS'er?
Jeg laver de fleste ting selv....

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-10-08 16:25

Fylder du vand på et fjern varme anlæg ?
Du skal jo ikke fylde vand på hvis du har fjernvarme der kommer fra et varmeværk langt væk som har lagt varmerør ned undervejen.
Men du kan udlufte rediatorene ved at dreje på skruen indtil der begrynder og komme vand ud.

Hvis radiatoren og fjernvarmen har været lukket hele sommeren så kan ventilen have sat sig fast så du kan skrue termostaten af og slå et par gange på den metal pind der går ud.

Du kan eventuelt også banke på rørne rundt omkring for at løsne eventuelt rust på indersiden.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 05-10-08 16:30

Det er en gennemstrømnings unit, så der skal fyldes vand på en gang om året.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-10-08 18:03

Du SKAL ALDRIG fylde vand på et fjernvarme anlæg, men det kan du gøre på et centralvarme anlæg.
En gennemstræmnings unit er en varmtvandsbeholæder der er forbundet til fjernvarmen hvor fjernvarmen opvarmer brugsvandet i varmeveksleren i mens det strømmer igennem.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 05-10-08 18:19

det er ikke sikkert dit anlæg er magen til min.
For 14 dage siden ville jeg åbne for mit fjernvarme.Havde samme problem.det var ikke termostaterne på radiatorne der havde sat sig. På selve anlægget er den en DIMS der minder meget om en vacumdåse på en gammel karburator til bil.I toppen af denne kunne jeg trykke en stang ned,den hopper selv tilbage igen.Prøv om du kan finde sådan en dims ,eventuelt slå forsigtigt på alt som kan minde om sådan en dåse

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-10-08 18:26

Men fjernvarme er ikke dit anlæg men værkets og det skal du jo ikke fylde vand på.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 05-10-08 18:51

Jeg fylder heller ikke vand på.
Men vandet skal igennem en ventil på det anlæg som er monteret i min kælder, der hvor det kommer ind fra fjernvarmecentralen.Det er der du skal prøve at se som tidligere skrevet.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 05-10-08 19:02

Sorry.
Det kan godt være det hedder et centralvarme anlæg. Det er et gennemstrømnings anlæg, hvor fjernvarmen opvarmer min lukkede centralvarme.

Der SKAL fyldes vand en gang i mellem. Mit spørgsmål gik påhvad der kunne være galt idet ventiler måske sidder fast eller også glemmer jeg noget.....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-10-08 21:30

Hold da op
Selvfølgelig skal der da vand på, når trykket falder. Dine radiatorer er en del af et lukket kredsløb, opvarmet af fjernvarmevand, som afgiver varme til en varmeveksler, som igen varmer dit radiatorvand op. (Forestil dig lige at du ved et utæt rør tapper hele fjernvarmecentralen - det lyder da helt tosset).
Tab af vand kan skyldes utætte rørføringer under gulv osv. + nogle andre ting. Det kan ikke undgåes at der mistes lidt vand ved udluftning. Men ved gentagne påfyldninger skal du være opmærksom på at vandtabet kan skyldes utætte rør.
Mange hilsner Ingelein -

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 05-10-08 21:50

Tak for kommentaren.

Jeg tror nu ikke ikke at der er en lækage, men da trykket efterhånden ikke er så højt så ville jeg fyde vand på.

Jeg har gjort det nogle enkelte gange de sidste 4-5 år, så det går nok.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 05-10-08 21:51

Forstår jeg det ret.
vandet i dine radiator,har ingen forbindelse til nogen fjernvarme. Så må det kan sammemlignes med alm.centralvarmeanlæg som olifyr,sagt meget firkantet?.
Du må have en vandsøjlemåler,et sted.Tjek hvad den viser,der er sikkert en rød viser hvor den plejer at stå.Kører din cirkulations pumpe.Tjek hanen hvor du kommer vand på anlægget.ER den defekt.Du må også have en ekspansionsbeholder, der løber vandet ud,når der er vand nok på.Du kan fylde vand på anlægget,alle de steder du kan komme ind på radioatorstrengen. Da det er trykket du mangler,behøver vi ikke komme ind på radiatorventiler.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-10-08 21:58

Hej Vatos
Ja, vi fylder også vand på ca. 1 gang om året.
Sådan ca 5 liter, når det er mest.
Mange hilsner Ingelein - manden er ex-ing. tidligere varmemontør.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 300 point
Dato : 07-10-08 19:17

Når nu forklaringen er kommet så er det helt ok. Men som jeg tidligere skrev så skal man ikke fylde vand på fjernvarmen, men netop på centralvarmen. Og ganske rigtigt må du have en tryk-ekspantionsbeholder med netop en vandsøjlemåler/trykmåler. Der kan du se om der mangler vand. Bare fyld op til 1,5-2bar (15-20 m vandsøjle) alt efter højden af dit hus. Efterfølgende skal du jo så udlufte.
Hvis der ikke sker noget med dit normale påfyldningssted er ventilen sikkert defekt. Nu ved jag jo ikke lige hvilken type ventil der er tale om men hvis der er tale om en dampstophane(toldhane) med en messing firkant med en streg foroven til en nøgle, skal stregen følge rørret den sidder på for at den er åben. Ellers må der være et andet sted du kan påfylde med en vandslange.

Var det helt sort snak om forklaringen

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 12-11-08 19:40

Fijala: Jeg har først set svaret nu. Det ligner en dampstophane http://saninetto.dk/Graphics/Products/3117.jpg

men den har ikke stregen i midten.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-08 16:44

Det er selvfølgelig ikke sikkert, men den du linker til er lige nøjagtig en sådan som jeg siger. Af men slutmuffen og på med slangen, luft ent slangen ud med vand før du åbner toldhanen for så "hælder" du jo en masse luft med ind i systemet

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 14-11-08 21:19

Jeg tror mit problem er at toldhanen ikke kan åbnes. Slangen sidder fast på tilslutningen blot med toldhanen lukket. Nu kan jeg ikke åbne den.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-11-08 09:40

En toldhane er rimelig let at løsne for. Den består at ventilindsatsen som er en kegleformet messing der passer ind i huset som er tilsvarende kegleformet. Der er så udfræset hul i keglen der så åbner for vandet når åbningerne står over for hinanden i både indsats og hus. Hvis den er groet fast kan du ved at løsne omløberen på toppen en lille smule, uden at skrue den helt af, derefter slår du let med en hammer på siden af ventilen og også let oven på firkanten. Så løsner den sig lidt da du nu har lettet trykket på keglen og den skrider en smule opad. Hus at spænde omæøberen igen indtil den er tæt, men heller ikke så meget at den ikke er til at skrue med.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 15-11-08 10:23

Tak Fijala

Her er et billede.

Kan du udfra det beskrive hvad jeg skal gøre?
http://i36.tinypic.com/2z7g9c0.jpg

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 15-11-08 19:40

Nå, nu har jeg prøvet at løsne omløberen og derefter slå lidt rundt omkring.

Intet hjælper.......

Jeg prøvede at skrue omløberen helt af. Normalt mener jeg at den dryppede når jeg skruede den løs tidligere, men nu kommer der intet ud. Er den kalket til?

Hvad nu?

Skal jeg skrue hanen helt af og afkalke den. Men det kræver vel at jeg tømmer anlægget, og sker der noget ved?

Mange spørgsmål......jeg ved det

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 15-11-08 20:13

Hvis du selv forstørrer dit billede mener jeg du vil kunne se at hanen ser ud til at være åben,det man kan se af slangen ser da også ud til at være lidt "tyk" så der er nok tryk på fra centralvarmen.
Så måske lukker du i virkeligheden hanen når du tror du åbner.

Er du forvirret , mere følger i næste afsnit.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 16-11-08 08:28

Der ER jo en streg på din ventil/hane, og den ser (som muldvarpen skriver) ud til at være åben.
Kan det tænkes at dit anlæg har mistet så meget vand, at du er nødt til at åbne en udluftning (på en åben radiator) samtidigt med at du fylder vand på ? (for at få vand nok på - hvis der er meget luft i anlæget, så komprimerer du jo dette ved at hælde vand på, og derfor bliver 'vandstanden' ikke høj nok til at cirkulere i dine rør og radiatorer)

Den hane du åbner for vandet med - er DEN OK ??
Hvis du afmonterer slangen (lige før ventilen på dit billede) så kan du dels tjekke om der kommer vand, når du åbner for dette; og dels kigge ind i ventilen, og se om den åbner (pas nu på, der kan muligvis komme vand UD fra varmeanlæget - men så er den jo åben...)

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 16-11-08 08:40

"Den hane du åbner for vandet med - er DEN OK ??"

Nææææ det var den ikke AAARRRRRGGGHHHHHHHH

Sorry!

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 16-11-08 09:21

Citat
Hold da op
Selvfølgelig skal der da vand på, når trykket falder. Dine radiatorer er en del af et lukket kredsløb, opvarmet af fjernvarmevand, som afgiver varme til en varmeveksler, som igen varmer dit radiatorvand op. (Forestil dig lige at du ved et utæt rør tapper hele fjernvarmecentralen - det lyder da helt tosset).

Det ska du nu ikke sige, for VED at der findes anlæg hvor fjernvarmevandet løber rundt i husene!!!!! Der er IKKE noget centralvarmeanlæg men kun det store fjernvarmeanlæg, og man må derfor heller ikke selv røre ved anlæget i huset!

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 16-11-08 10:09

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-11-08 15:44

Har du fået bvand på nu eller døjer du stadig med toldhanen.