/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Beregne restgæld i excel?
Fra : Ysseven
Vist : 2406 gange
200 point
Dato : 02-10-08 22:41

Hej derude!

Findes der mon et program, som kan beregne restgæld på et lån med en rentesats, som har 3 decimaler, eks. 11,875%? Jeg kan kun finde et med 2 decimaler, og det er ikke nok.

Jeg skal bruge det, så jeg kan beregne restgælden "til endelig afregning" efter nogle års tilfældige afdrag og med tilskrivning af renter undervejs.

På Synopsis ligger der i grunden et program til formålet, men kun med 2 decimaler.

Eller skal jeg virkelig opfinde det selv i Excel...??? Jeg skal helst bruge det i morgen, fredag...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-10-08 22:43

Excel kan klare uendeligt antal decimaler, uden at du af den grund kan se det.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-10-08 22:47

Det ved jeg godt....!

Men jeg har jo ikke tastet regnestykket ind - og ville gerne springe over, hvor gærdet er lavest, hvis der findes et program, som man bare kan bruge!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-10-08 05:22

Om det regner med 2 decimaler i stedet for er da fuldstændig ligemeget. Forskellen er så lille at den er uden betydning.

hawaii7

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-10-08 05:59

Ikke, når der tales om stor hovedstol, beskedne afdrag og høje renter....!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-10-08 09:12

Og hvis det havde været lige meget, så havde jeg ikke rejst spørgsmålet...!

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 200 point
Dato : 03-10-08 09:43

Jeg tror, du kan bruge dette svar: http://www.eksperten.dk/spm/820180

Analysis Toolpak kan du slå til i Excel under Tools->Add-ins. Hvad det lige hedder på dansk, kan jeg ikke huske... Måske Tilføjelsesprogrammer.

Simon

Kommentar
Fra : voo

Dato : 03-10-08 20:53

Hej
Det med at hvis det ikke havde betydningen havde du ikke stillet spørgsmålet, det skal nok passe, men det viser måske også at du ikke helt har forstået tallene.
eks hvis du tager 11,875 af 100.000 er tallet 11875 hvis det er 11,88 af 100.000 er talt 11880 en forskel på 5 i forhold til 100.000 har det ingen betydning
Voo

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-10-08 21:02

Når jeg skal beregne restgæld i virkelige kroner i stor størrelse, eks. for at debitor kan indfri gæld for at undgå tvangsauktion, så hjælper det ikke, at jeg bruger ca-tal...!!!

Og hvis der er afsagt dom på betaling af xxx kroner med renter xx,yyy %, så er det ikke op til mig at regulere det hverken op eller ned, bare fordi standardprogrammerne regner med 2 decimaler.

Men nu har jeg brugt den tid, det nu tager, at lave skidtet i Excel, og nu har jeg det så til de kommende afregninger.

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 03-10-08 21:03

Tak for svaret sion.

Linket kunne desværre ikke bruges hos mig, men du kom da med et seriøst forslag...!