/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
1 på 2 - hvor stort overlap?
Fra : Malkekoen
Vist : 2727 gange
50 point
Dato : 02-10-08 20:30

Hej! Jeg skal til at beklæde mit redskabsrum med 16x100 mm brædder, som 1 på 2. Men jeg er i tvivl om hvor stort overlappet mellem det inderste brædt og det yderste brædt skal være? er 1 cm nok, eller skal man op på 2 cm eller 3 cm?

Og er der nogen måde at vende brædderne på, der er bedre end andre?

Håber I kan hjælpe :).

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 02-10-08 20:32

Glemte også lige helt at spørge: Hvordan skal henholdsvis det inderste og det yderste brædt skrues fast?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-08 20:40

Jeg har 1½ cm overlæg i hver side, på et lille skur.
Og jeg har ikke skruet ind i de to inderste brædder men i midten gennem en klods som samtidig er afstandsstykke mellem de inderste brædder. Om det er det bedste ved jeg ikke men det ser meget pænt ud.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-10-08 20:57

Malkekoen

det mest symetriske indtryk får du ved at bruge hhv 4" og 5" brædder som er hhv 100 mm og 125 mm sæt 5" inderst og lav så 13 mm overlap så vil det synlige af brædderne være ens husk at sætte marvsiden ud af.

mvh
per

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 02-10-08 21:00

Jeg har kun 100mm brædder. Ville du så stadig lave 13 mm overlap? Marvsiden - er det det den side af brædtet, der har været tættest på kernen af stammen?

Hvis man nu ikke bruger afstandsklods - hvordan skal de så skrues?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-10-08 21:05

Malkekoen

det kønneste resultat får du ved at skrue i de 13 mm overlap, men så skal du bore for og bruge størrelse 4 skruer bor med et 4 mm bor så flækker træet ikke, husk at købe skruer til udendørs brug
det inderste brædt skruer du bare i midten uden at bore.

Men har du en sømpistol til hjælp slipper du for at bore, enten elektrisk eller på trykluft.

per

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-10-08 21:16

du må ikke skrue gennem overlappet, for så revner brædderne når træet arbejder. det rigtige sted at sætte skruen, er lige ved siden af det underliggende brædt. og hvad der er pænest er der kun dig selv til at afgøre.kig på andres skure og se hvad de har gjort før du springer ud i det, hvis du er i tvivl om hvordan du vil have det.

tømreren

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 02-10-08 21:21

Ok - så jeg prøver at køre udenom overlappet. Men kan jeg ikke lige få et par bud mere på hvor stort overlappet skal være med mine 100mm brædder, hvor jeg ikke skruer gennem overlappet? 13-15mm?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-10-08 22:31

13 - 15 mm er helt fint så er der lidt at køre på i fugtigt eller tørt vejr. Husk de skal være tørre ½ -1 år før du maler dem.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-10-08 07:53

Malkekoen

hej kører du ikke lidt rundt i det, hver gang der kommer et nyt tip, så vil du gøre det på den måde, du bliver da rundtosset, spørg på dit lokale byggemarked.

mvh
per

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-10-08 09:12

Det kommer an på hvor fugtige brædderne er når du sætter dem op, jeg har engang fået nogle meget fugtige, direkte fra trykimprægnering, og efter tre år var der luft så man kunne kigge igennem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-08 09:55

Fugtige brædder - derfor skruer jeg kun i midten gennem en afstandsklods. Så kan brædtet "svømme" som det lyster.
Afstandsklodsen er jo bare den stump der er skåret af længden på brædderne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-10-08 14:26

Husk marvside ud. i Sverige har de en del erfaring med stående brædder på huse, der står ude om natten, og der bruger de så brede som muligt inderst og en "locklist" (låg-liste) på 2". Set på den baggrund ville jeg save en trediedel af brædderne op på langs til (knap) 2 tommers bredde, sømme de brede fast med marvside ud - kun 1 søm/skrue i hver lægte! Ellers flækkker brættet ved næste vejrskifte.
Hold en afstand på en fingerbredde (det mål har du lige ved hånden) og stryg på, hvad der skal stryges på. Så kan du banke eller skrue locklisterne fast og stryge færdig. Eventuelt, hvis du har masser af bukke at lægge ting på, kan du stryge locklisterne før du sætter dem op. Selv stryger jeg falurødt på, hjemmekogt.
mvh
pbp