/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
STØRRELSE PÅ FOTO TIL REKLAME?
Fra : SUHLA
Vist : 545 gange
100 point
Dato : 29-09-08 21:07

Hej Hej jeg håber at der er nogen af jer fotokyndige der kan hjælpe mig. Min mand har startet nyt firma og vi er ved at lave visitkort, logo osv. Vi skal også have logo/ på firmabilerne og der er jeg blevet lidt i tvivl... Vi har fået taget et fint billede af en gammel høvl som skal bruges til visitkortene men hvor stort skal billedet været i opløsning for at kunne komme op på bilen.... selve billedet skal vel være ca 30-40 cm bredt og 30 cm højt på bilen, men hvor mange ppi skal billedet så være for at resultatet bliver godt ???? Og hvad format er det bedst at gemme billedet i når det skal sendes afsted til "trykkeriet"
jeg har fået at vide at til visitkort skal resolution være 300 ppi .... er det nogenlunde korrekt ???

håber at der er nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-08 21:13

Det er nok bedst at spørge trykkeriet hvilken opløsning og filtype de skal bruge.
Men superskarpt skal det være, og ikke rystet - brug eft stativ og lidt lamper så der ikke er uventede skygger. Indbygget blitz er ikke altid lige godt.

Kommentar
Fra : SUHLA

Dato : 29-09-08 21:15

hej hej billedet er nu taget og er blevet superfint og skarpt jeg er bare i tvivl om, om det er stort nok

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 29-09-08 22:25

Det er meget nemt. Det du skal have trykt skal have en opløsning på 300 dpi. dvs at et billede til en bil skal være på ca 50 MB!!!!
Men rolig nu. Hvis du har taget billedet med et nyere spejlrefleks i fuld opløsnig kan trykkeriet godt redde dig.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-09-08 03:33

Det lyder meget rigtig med 300-320 ppi, til et trykkeri.
Det der har været standard gennem flere år er en trykklar pdf fil. Den type filer kan alle læse uanset om det er en PC, MAC, LINUX eller andet. Husl at indstille din destiller til at lave en trykklar pdf fil.

Skal der laves et farveprint til at klæbe på bilen skal opløsningen ikke være så høj, men det betyder ikke noget.

Husk at lave dit farvefoto til CMYK og ikke RGB som bruges til skærm og internettet. Forskellen er dog ikke så stor, da der findes programmr som selv laver RGB om til CMYK.
RGB betyder rød, grøn, blå. CMYK er blå, rød, gul, sort.

hawaii7

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-09-08 09:36
Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-09-08 09:59

PDF filer 300 DPI er fint.

Kommentar
Fra : SUHLA

Dato : 30-09-08 17:22

kj: altså til hvis det skal op på en bil eller til visitkort ?

Accepteret svar
Fra : kj

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-08 09:30

Til visitkort er det rigeligt. De fleste grafiske systemer bruger heller ikke mere. Vi kører plakater med fotos ud fra det i 70x100cm. Og husk sådan noget er er der ingen der står med en lup og kikker på det, man plejer at sige at betragtningsafstanden er 5 gange billedets diagonal.

Godkendelse af svar
Fra : SUHLA

Dato : 01-10-08 16:59

Tak for svaret kj. så er det bare med at blive færdig og få sendt det hele afsted