/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvilken ledelsesform er bedst?
Fra : PeterTheisen
Vist : 692 gange
20 point
Dato : 28-09-08 11:53

Hvilken ledelsesform er bedst: anarkisme, demokrati, diktatur, monarki, republik, teknokrati eller en helt anden?

Jeg mener demokratiet har spillet fallit i spillet om poltikernes eneste kamp: at få stemmer og få sine synspunkter ført ud i livet selvom alle disse tiltag ofte kun er til gavn for middel- og overklassen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-09-08 12:41

Det kommer jo an på hvilke mål man ønsker at opnå. Derudover så er der jo flere af de ting du nævner der udemærket kan fungere samtidigt, republik og demokrati f.eks.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-09-08 13:08

Anarkisme hvad slags ledelse er det?

Citat
Anarkisme (gr. ??a???a anarkhia "anarki, fravær af hersker") er den lære, der hævder, at intet menneske skal herske over et andet menneske. En tilhænger af anarkismen kaldes en anarkist.

Demokrati er det ikke "bare" en form for flertalsdiktatur? [Med en konge = mornaki eller præsident = Republik]
Teknokrati Hvem skal bestemme der? Scott siger:
Citat
At en rationel planlægning og styring af samfundet var mulig og
At ledende personer indenfor teknik, økonomi og administration måtte underlægges denne planlægning og styring.

Skal man stemme(demokrati) Skal de udpeges og af hvem?(diktatur)!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-09-08 13:16

Churchill sagde noget i retning af, at demokrati er den værste styreform, de andre er bare endnu værre! Indtil der kommer noget bedre er jeg helt enig med den gamle statsmand.

En "god" diktator kunne måske opnå bedre resultater for folket rent økonomisk, men i løbet af kort tid tænker diktatorer mest på at fylde egne lommer.

Penge er som bekendt ikke alt, men kommer immervæk langt forud for hvad der end måtte være nr. 2

Jeg er overbevist om, at selv det mest optimalt tunede system, der udelukkende havde til hensigt at give borgerne det allerbedste liv, og opnåede det på alle de normalt målbare forhold, økonomi, sundhed, lykke (danskerne er de lykkeligste i verden?) ville løbe ind i problemer, fordi mennesker gerne vil bestemme over deres eget liv.

Det er det vi gør i et demokrati, på godt og ondt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-08 13:41

Kommunismen er den bedste styreform............................der er bare alt for mange kommunister, som vil mele egen kage.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 20 point
Dato : 28-09-08 14:17

Bortset fra at den bedste styreform ville være mig som enehersker, fordi det ville give mig mulighed for at blive ufattelig rig på kort tid uden at skulle betale skat, er demokrati den mindst ringe styreform.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-09-08 18:28

Tak for svaret BertelBrander.