/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Scanning problemer...
Fra : bimbobo2
Vist : 758 gange
50 point
Dato : 20-09-08 21:08

Hej,
jeg bruger Canon MP Navigator til at skanne med Pixma 520.

Når jeg skanner en almindelig foto 10X15 og så tjekker på resultatet er alt OK, men "størrelse" er ikke det samme 10X15 men måske 10 gange større.

Jeg skanner med 300 dpi og billedet er mega store og på 10MB hvor den originale var måske 2-3Mb

Jeg har forsøgt at vælge andte størrelsen i programmet med fotos er stadig gigantisk, når jeg sender på en mail og "åbner" med billedprogram.

Kan I hjælpe med at finde ud af det?

Mvh

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-09-08 21:16

Har du mulighed for at få en prøve på skærmen inden den scanner? Altså på hvordan det scannede vil se ud som færdigscannet.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 20-09-08 21:17

Sæt størrelsen til 100x100 DPI eller vælg OPLØSNING
i programmet.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 20-09-08 22:20

Tak for svarene,

Den prøve jeg får på skærmen er meget mindre end den efter skanning.

Jeg vælger også opløsning men det bliver ikke som ønsket.
Hvis nogen har samme program (Canon software), kan I fortælle mig, hvordan man kan "fixe" med den ønskede resultat.

Mvh

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 20-09-08 22:22

Den prøve jeg får på skærmen er meget mindre end den efter skanning.... det sker når jeg tjekker den "faktisk størrelse" og når jeg sende foto med en mail.... er billedet kæmpestort.

Mvh

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-09-08 22:41

Jeg har ganske vist en HP scanner, og jeg kan trække linier frem og tilbage så jeg får den ønskede størrelse. Men det kan du tilsyneladende ikke.

Du har på en eller anden måde fået indstillet din scanner til at scanne stort, så et eller andet sted i scannerprogrammet kan du indstille størrelsen. Det er ikke sikkert at det er piksel, men måske faktisk størrelse, større størrelse. Du må prøve dig frem, og ellers vente til der kommer en der har en canon scanner. Men prøv dig frem, du kan kun lære noget af det.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 21-09-08 01:29

Sæt opløsningen ned til 72dpi, det er perfekt hvis de bare skal se på en computer skærm, Men hvis de skal printes ud på et tidspunkt, er 300dpi bedre, men jo større opløsning, jo større fil og billede størrelse.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 21-09-08 04:41

Vil IKKE gøre mig KLOG på det.
men kan det tænkes, at dit SCANNER_program????????
HVIS DU HAR et. virker sammen med din SCANNER.

Eller har jeg et par MEGET gode programmer du gerne må FÅ.

Accepteret svar
Fra : egjegj

Modtaget 50 point
Dato : 21-09-08 06:17

Det helt fint at skanne i 300 dpi og korrekt det gir filer på 8 10 mb så har du noget at arbejde med. Når du så vil sende som email skal du lige rette dem i et billedprogram til den størrelse du vil have, eksempel 100 pixel/mm i breden og 72/100 dpi du skal jo selvfølgelig beholde proportionerne på billedet og ikke som tidligere skrevet 100x100 (undskyld klamigen men de blir altså lidt lange i roerne) på 10 x 15 billeder. Sæt dine fotoprogrammer til at arbejde med mm. pixel og ikke tommer/cm. så slipper man meget nemmere over matematikken god ab.lyst

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 21-09-08 08:46

Tak for svaret egjegj.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 21-09-08 08:59

en lille abbedabay er at bruge hotmail til at sende billeder der bare skal ses på skærm den bokser dem ned i en håndterbar størelse inden den sender dem mvh