/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Størrelse på balofixer?
Fra : hundejens
Vist : 7129 gange
40 point
Dato : 20-09-08 14:14

Jeg skal have skiftet to balofixer i mit køkken. Dem jeg har nu er sådan nogle gammeldags nogen, med guldfarvede skruer i. Disse skruer er dem man drejer på når man skal lukke for vandtilførslen, men disse skruer er helt ødelagte og derfor skal jeg have sådan nogle nye balofixer med drejehane på. Jeg skal ikke selv skifte dem, men jeg har aftalt med vvs-manden at det er okay hvis jeg selv skaffer de balofixer som han skal sætte på. Mit spørgsmål er nu hvordan jeg finder ud af hvilken størrelse de skal være?

Jeg har tjekket lidt på nettet og de angives i noget der hedder 1/2 og 1/4 og lignende. Men jeg kan ikke finde nogen størrelsesangivelse på mine gamle balofixer. Kan jeg evt måle deres diameter eller omkreds eller lignende og finde ud af hvilken størrelse jeg skal bruge? Og hvad betyder de der angivelser 1/2 og 1/4? Desuden kan man få nogen med kontraventil, hvad vil det sige og er det en god ide at købe sådan nogen?

Vh.

Hundejens

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-09-08 14:20

- du mener 1/2" eller 3/4". I de fleste tilfælde er det 1/2" i køkkener og badeværelser. Mål rørets diameter, ca. 12 mm = 1/2"...

God weekend

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 20-09-08 14:30

Vandrør:
1/2" = ca. 22 mm. udvendigt
3/4" = ca. 27 mm. udvendigt

(Et 1/2" rør kan næsten være inde i et 3/4 rør.)

Køb ikke Balofix men hellere en kuglehane med rigtigt håndtag.

Balofix skal ikke åbnes og lukkes med en skruetrækker, men med en sekskantnøgle (unbraco)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-09-08 14:33

Hvis der går et galvaniseret rør ind og det er ca 18 mm udvendig diameter er det ½".

Kontraventil er kun påkrævet før termostatregulerede blandingsbatterier eller vaskemaskiner.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-09-08 14:35

http://www.billigbyg.dk/shop/kuglehane%a0unico%a0%a0%a01-2%22-28314p.html

prøv lige at høre hvad din VVSér vil bonne dig for - det lyder ikke somom det er besværdet værd vel?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-09-08 15:42

Nu kan man altså få Ballofix med "håndtag"
Se (og priser) på:
http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Haner-Stopventiler-Pipefix.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-09-08 16:00

NB: Hvad angår gevindmål... se:
http://peecee.dk/upload/view/1318
og eller
http://peecee.dk/upload/view/131866
Hygge...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-09-08 16:02

Sorry - 1'ste link skulle være http://peecee.dk/upload/view/131867
(pdf-fil)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-09-08 16:47

Clan - balofixere med de sorte "håndtag" er noget L........................
Hvis VVS'eren spænder dem for hård kan du næsten ikke bevæge dem uden at "håndtaget" knækker af.
I min tid som reparatør har jeg vel ødelagt et par hundrede af slagsen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-09-08 17:48

Hej Hundejens.
Hvis du bliver lettere forvirret over alle de forskellige bud på hvor store rørmålene skal være, så forstår jeg det godt. Der er flere af kommentarerne som er det rene vrøvl.
Hvis du måler dine rør i køkkenet og de er lige i underkanten af 22 mm udvendig, så er det
½ tomme (½") rør.
Er de derimod i underkanten af 27 mm, så er det 3/4 tomme (3/4") rør.
Jeg vil påstå, med 98% sikkerhed at dine rør er ½ tomme. Det er langt det mest almindelige som den størrelse rør der går det sidste stykke hen imod et tappested.
Så den kommentar som <Eyvind> kom med kl. 14.30 er langt det rigtigste bud der kommet i dit spørgsmål.
Det er også rigtigt at man skal bruge en unbraco-nøgle til at åbne og lukke en alm. ballofix med - kærven bliver meget let ødelagt med en skruetrækker.
Det er også rigtigt at de fleste (af de billigste) ballofixer med håndtag ikke er specielt holdbare.
De få kroner du kan spare ved at købe den billigste udgave, er ofte surt tjente penge. Her gælder som i så mange andre tilfælde, at du får en kvalitet som svarer til prisen.
mange hilsener
Bennymanden (Blik og VVS)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-09-08 18:24

Uanset pris kan det være en fordel at dreje den et par gange om året så den er ok når det kræves.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 20-09-08 22:37

Hej hundejens.

Hvis du er så "heldig" at ha de gamle ballofix med kærv, så skift dem straks.
Vil anbefale dig du monterer snå kuglehaner med et lille metalhåndtag. Ballofix med plastikhåndtag knækker nemt.
Normalt er det ½" i køkkenet til køkkenvask. Men vær opmærksom på at din VVS-er kan tag ekstra pga. han ikke leverer delene men kun tiden.

Held og lykke med det

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-09-08 07:52

Og for resten skal du lige sikre dig at de kugleventiler er VA-godkendte.
Byggemarkederne har også de ikke godkendte.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 21-09-08 09:16
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-09-08 20:45

Så er de fleste gevind vist dækket ind:
http://www.gewinde-normen.de/en/index.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-08 21:20

Kan alle de forskellige rør med skrå ridser godt være inde under køkkenvasken.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-09-08 14:52

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-09-08 18:23

Det her går vist helt over gevind

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-09-08 19:36

Ja det er rørende... og sikkert også en skrue løs
Go' weekend

Kommentar
Fra : hundejens

Dato : 28-09-08 19:23

Tusind tak for alle bidragene Specielt de brugbare af slagsen

Der er vist ikke en tomme mere at tilføje til den dag.....så skulle den vist være balofixet

Kommentar
Fra : hundejens

Dato : 28-09-08 19:25

Sag skulle der have stået...

Godkendelse af svar
Fra : hundejens

Dato : 28-09-08 19:26

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind