/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Træk og opvejning
Fra : jacoblauvring
Vist : 3660 gange
100 point
Dato : 19-09-08 17:15

Hej
Jeg har en varevogn, en vw transporter fra november 1998
Den har en egenvægt på 1600kg og en totalvægt på 3025kg
Jeg skal have sat træk på den og vil i den forbindelse gerne have den vejet op... ved ikke helt om det hedder det, men sådan så den kan trække så meget som muligt på trækket, mere end den sædvanlige egenvægt plus 50kg.
Jeg har hørt om andre der har fået det, men ved ikke helt hvordan det virker og om det kan lade sig gøre på min bil.
Jeg vil gerne have den til at kunne trække minimum 2000kg på krogen, er der nogen der ved om det er muligt og evt. hvad det ca koster ekstra... Jeg skal alligevel have den synet til november, så tænkte jeg kunne få træk på i forbindelse med dette...
Jacob

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-08 17:29

Citat
Jeg vil gerne have den til at kunne trække minimum 2000kg på krogen

Har du lastbilkørekort ???

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 19-09-08 17:33

Hej
Ja, det har jeg faktisk, men ønsker ikke at totalvægten på bilen skal komme over 3500 kg hvis det er det du mener, da der gerne også er andre der må kunne køre den. Men jeg har også kørekort til hænger, så tænkte jeg kunne anskaffe mig en stor trailer, evt. en med en totalvægt på 2000kg...
Jacob

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 20-09-08 00:17

Du skal i sagens natur have et træktøj der minimum er godkendt til den belastning, og dernæst skal du have dokumentation fra vw for den pågældende model, hvor meget de vil godtage.
Det KAN være, at der står noget i instruktionsbogen, men ellers findes der garanteret steder på internettet, hvor man kan finde noget, der refererer til vw`s størst tilladte påhængsvægt.
F.eks. www.caravelle.dk

Sålænge vogntogets samlede vægt ikke overstiger 3500 kg + 3500 kg kan det køres på B / E kort.

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring

Dato : 22-10-08 12:32

Hej
Jeg har nu talt med en forhandler og mekaniker.
Det kommer åbenbart an på typen af transporter om den kan blive godkendt til at køre med 2t. Nogle transportere kan mens andre ikke kan. Det er åbenbart rimeligt indviklet at finde ud af, men vi fandt desværre frem til at min var af den type der ikke kunne. Derimod har jeg en gammel transporter fra 91 som måske kan. Dette undersøger jeg nu nærmere.
Tak for svaret Cortina01, selv om det ikke just var til så megen hjælp, men det er åbenbart heller ikke lige noget man kan svare på uden flere oplysninger.
Men det var ellers et udemærket link du sendte med, dette har jeg nu gemt i foretrukne, da der står andet på den side jeg kan bruge fremover.
Mvh Jacob

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-10-08 17:43

Selv tak, og lige et link mere, der måske kunne være nyttigt for dig:
www.t3nettet.dk