/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
lån
Fra : melani01
Vist : 985 gange
50 point
Dato : 19-09-08 06:01

Hvis man nu låne et beløb på 220kr fra ens søster eller venner. Skal man lave et lånbevis. Det er gebyrfrit. Hvis nu at personen der har lånt pengene, dør ved trafikuheld. Kan søsteren eller vennen forlanger deres lån, hvis man nu har lavet et lånbevis. Jeg mener kan de få deres penge tilbage ligesom bank.

Skal lånbeviset stemples af et offentligsted eller hvordan det er nu fungere i virkeligheden.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 19-09-08 06:20

Du kan da seriøst ikke mene dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 06:53

Mener du 220 kr??? Tar du pis på Kandu??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 07:00

Men selvfølgelig der skal være orden i tingene. Din søster kan tage pant for de 220 kr i noget af dit indbo. Dette opføres så på et lånebevis, som du skal have stemplet på dommerkontoret. Der er vist en minimumstakst på 500 kr. Men de er jo godt givet ud, når der så er orden i tingene.

Dør din søster før du får dem tilbagebetalt, kan hendes arvinger forlange lånebeviset indfriet. Har du ikke de resterende penge, kan de gøre udlæg i det pant der er taget i dit indbo.

Godt at se, at der er nogen som har orden i tingene. Alt for mange er ligeglade med sådanne vigtige papirer.

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 10:22

tak tak for jeres svar.

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 10:27

Men er det ikke nok, at der er to vidne, der underskriver på at jeg modtager pengene.

Hvis nu at jeg køber en andelslejlighed, så mangler jeg en del penge og banken giver mig også lidt. Men Jeg skal være sikker på lånbevis kan det ikke godkendt i danmark, hvis nu at der er to vidne der er underskrive på det, når jeg modtager pengene. Eller skal en domme stemple på det?

Jeg låner penge fra min søster i Tyskland.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 10:36

Ja du får ikke meget andelslejlighed for 220 kr. Måske der er til et dørtrin

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 10:39

Hvem skal man spørge om at det er godkendt hvis nu at lånbeviset foregår mellem mig og min søster og to vidne. Kan hun få sine penge tilbage uden domme stempel? Det vil være dejligt hvis en der kunne svare på dette spørgsmål

Klumme man kan faktisk ikke engang købe et dørtrin på det penge. Jeg er også bange for at gøre en dårlig investering nu, når priserne er så høj lige i øjeblikket? Hvad synes du Klumme?

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 10:49

søde Laika_pigen

Jeg tager ikke gas på jer og på mig selv. Jeg mener det. Du har måske ikke set mange penge i familie.

Jeg har en veninde, hvis forældre har købt en lejlighed til hende, fordi hun fik et barn.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-09-08 11:33

sikke noget vrøvl, er du helt normal i hovedet ? ?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-09-08 11:39

Jeg tror, at det er et forståelses problem:

Det melani01 taler om er ikke " 220 kr.", men 220.000,- kr.
Så vidt jeg har set tidligere, er melani01 tysker (bosat i Danmark), og derfor kan der være lidt forståelses problemer.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 11:39

Teli, Jeg skrev ikke til dig. Desuden skal du spørge dig selv om du er helt normal i hovedet?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-09-08 11:49

Du kan lave et lånedokument og tage det underskrevet ned til dommerkontoret. Der får du en notar til at bevidne det. Husk dokumentation så han kan se at det er dig. Når notaren registrerer det så er det officielt. Og så kan din søster gøre sit krav gældende hvis du dør.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-08 12:02

melani01

Har du slet ikke tænkt på om du i det hele taget har råd til at købe en andelslejlighed ?

Banken og Nykredit vil ikke gi' dig et lån (det har jeg tidligere læst)

Kan du ikke bare blive boende, der hvor du bor ?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 12:07

Melani...Jeg har taget lidt gas på dig, men jeg synes du skal søge professionel hjælp, f.eks. hos en advokat. Sorry

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 12:18

Ans.. Min husleje er blevet forhøjet til 8000kr og jeg har næsten ikke råd til noget som helst. Lejligheden er desuden alt for stor for mig. En familie kan få nytte af den lejlighed.

Banken vil låne mig lidt og det er også fair nok. Jeg har selv også lidt det er også dejligt. Min søster vil også hjælpe mig med resten, som er på 220.000kr. Men jeg vil sevlføglelig sikre mig at min søsters penge ikke går tabt, hvis nu at jeg dør.

Derfor spørger jeg om det er lånbeviset gældende hvis der er to vidne der har underskrevet på det. Eller skal der være en proftional jeg kender jo ikke den danske regle.

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 12:19

IBM760 mange tak for din bemærkning. Ja det er en fejl undskyld til dem, der blev forvirret af mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 12:21

Dit lånebevis er ok hvis det er bevidnet af 2 personer. Men har du tålmodighed, så vent til Rye Jensen dukker op. Han er jurist og kan bedst fortælle dig præcist hvad du skal gøre. Han er meget hjælpsom

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 12:25

Mange tak klumme , men hvem er Rye Jensen, er det en bruger herinde eller hvad?

Nogen dansker kan grine af mig, men vi plejer at lave alt på papir i Tyskland. Derfor vil jeg også sikre mig atmin søster får sine penge tilbage, hvis nu at jeg dør.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-08 12:30

Hvorfor giver du ikke bare din sødter pant i lejligheden....

Så er det problem da løst....

Din søster er jo bare panthaver i det spil...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 12:49

Rye er Kanduer og jurist og snart advokat http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=126651

Men det er da en god ide, som Refi kom med. Han havde nok et lyst øjeblik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-08 14:04

Citat
Han havde nok et lyst øjeblik

Så du glimtet....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 14:08

Ja, men det var IKKE big bang sku jeg hilse at sige

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 14:12

Det lyder lidt dumt men hvad indebær pant i lejligheden? Jeg har overhovedet ikke forstand på den slags.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 14:23

Meget firkantet kan man sige, at hvis lejligheden er på 100 m² og koster 1 mio kr. og du låner 500.000 kr med pant i lejligheden. Så ejer du faktisk kun 50 m² af lejligheden altså den ½ lejlighed, indtil du har betalt de 500.000 kr tilbage.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 14:26

Hvis du så har en aftale om at betale 2.000 kr tilbage om måneden og du ikke overholder dette, så kan panthaver forlange lejligheden solgt, så hun kan få sine 500.000 kr. Men overholder du aftalen kan panthaver ikke umiddelbart gøre noget. Hun kan sælge pantet, så det pludselig er en helt anden du skylder pengene

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 15:13

ok tak for hjælpen klumme, men nu vil høre hvordan man sige det på engelske, at lånnet ikke er pålagt rente. ALtså det er rentfrit og debtor betaler ikke rente ud af lånnet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 16:05

HWAD...Skal du nu til at tale engelsk til en tysker?? Det må du få en sprogkyndig til. Jeg kan kun på italiensk

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 19-09-08 16:12

Du kan få 220 kr af mig hvis de dør.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 16:14

Kan jeg osse??

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 16:17

Vi har lavet det på tysk, men vi skal lave et på engelsk for sikkerhedsskyld, fordi jeg bor i Danmark. Min søster kan ikke dansk og kontrakten skal der være på engelsk, da jeg bor her i Danmark, sådan har jeg fået at vide i Tyskland

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-08 16:19

melani01

Det var nu en gang nemmere hvis du FRA START fortalte HVAD dit spørgsmål egentlig går ud på fremfor du hele tiden kommer med nye tiltag...

Hvis din søster vil låne dig pengene, går I sammen til en advokat og får lavet pantebrevet...

Længere er den egentlig ikke...

Din eller hendes bank kan også klare det...

Men du skal jo lige have lejligheden først så parterne VED hvad der skal stå på papirerne....

PS.
Du har INTET at bruge det til på engelsk...
Det SKAL være på dansk da det er en dansk ejendom...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-08 16:20

Bank eller advokat sørger selv for oversættelse

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 16:22

Refi du har delvis ret. Men den anden del har du ikke ret, fordi min søster er tysker og kan ikke tale dansk eller skrive dansk. Når jeg låner penge fra hende så skal der fremgå i et sprog hvor alle partner kan forstå. Vi har lavet et lånbevis på tysk men vi mangler en på dansk og mit spørgsmål var meget klar omkring hvordan fungerer det i Danmark? Skal et offentlig sted stemple på det?

Da vi har lavet på tysk, så er der to vidne, men jeg kender ikke den danske regle hvordan er det når jeg bor her i Danmark.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-08 16:26

Citat
Skal et offentlig sted stemple på det

Det går HELT AUTOMATISK når bank eller advoket er inde i billedet...

GLEM alle mulige private tiltag...

Pantebrevet i ejendommen SKAL laves på dansk - har den tyske bank (eller din søster) brug for et andet sprog bliver det lavet samtidig når I beder om det.

Og JA - det skal tinglyses - men det sker OGSÅ automatisk af parterne (bank/advokat)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-08 16:28

Da du lyder til at være ret "blank" med ejendomskøb, kommer du slet ikke udenom bank/advokat...

Det er IKKE noget I selv kan flikke sammen - det skal laves efter loven....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 16:33

Man har da lov til at lave en "IOU" seddel. Det er jo familie, så der er vel ingen der kan pålægge nogen noget officielt. Men jeg synes som Refi, at I skal søge hjælp hos advokat eller i bank.

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 17:01

Refi har du læst mit spørgsmål? Jeg spørger ikke om pantehaver eller noget ligende. Det var en, der kom med den ide. Jeg taler udelukkende kun på lån, at jeg har fået et beløb fra min søster og mit spørgsmål går ud på at det er nok gælendende, hvis der er to vidne der underskriver på det skal der være et offentlig stempel på?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 17:05

Nej, der skal ikke nødvendigvis være et offentligt stempel på dokumentet.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 50 point
Dato : 19-09-08 17:07

Og dokumentet mister ikke sin retsgyldighed, fordi det ikke er stemplet. Teoretisk kan du lave skriveriet på bagsiden af en bagerpose, og det er lige så gyldigt som alt andet.

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 17:08

tak klumme. Men hvor kan jeg være 100% sikker på at det ikke behøves offentlig stempel.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 17:10

Melan...har du børn, kone eller kæreste, en bror eller en søster mere end hende, som låner dig penge til køb af lejligheden.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 17:12

Jaaa godt spørgsmål. Det er noget med aftaleloven. Faktisk behøver I kun give håndslag på jeres aftale, men det er så svært at bevise, hvad der er aftalt om 10 år, hvor ingen husker noget mere. Men at få det officielt stemplet koster ikke så meget, så det skal I bare gøre.

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 17:12

Nej det er kun hende og banken og har jeg selv lidt penge. Men min egen rækker overhovedet noget, men det er mere min søsters penge, der er til nytte for mig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-08 17:13

Hvis ikke du vil blande advokater og bank ind i det er du jo NØDT til at tro på os....

Men jeg forstår slet ikke dit problem...

Hvis din søster vil låne dig pengene og papiret allerede ER sktrevet,er det jo bare at gå i banken og hente dem - tag papiret med - banken skriver gerne under til vitterlighed - de kender jo kunden....

Og så er den "skid" slået....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 17:17

Hvis du kun har den ene søster....hende som låner dig penge, betyder det ikke noget om du dør i denne sammenhæng, for så arver hun alligevel hele molevitten efter dig, hvis ikke du har testamenteret det til kattens værn LOOL

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 17:21

jeg har to børn men de bor hos deres far men jeg låner penge fra hende for at købe en andel

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 17:24

Så glemmer du bare det jeg skrev. Jeg spurgte om du havde børn og det sagde du indirekte nej til. Men bare glem det om at arve...det er ligemeget når du har børn.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 17:26

Jeg tror ikke vi kan komme det nærmere Melani. Gå i banken, eller til en advokat, eller spørg på dommerkontoret, så får du klar besked om hvad du skal gøre, og de ved hvad de snakker om. Det er værre med os klogskidere LOOOL

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-08 17:31

Citat
Dato : 02-09-08 17:18

--------------------------------------------------------------------------------
ja du har ret men min søster kan arve 75%.. Jeg har en aftale med min søster, at hun vil give pengene til mine børn, når de bliver store. Men lige nu vil min eksmand æder alle de penge hvis nu at jeg dør og han arve pengene. Jeg gider ikke min eksmand arve en krone. Min søster kan ikke få børn så jeg er ret sikker på at hun vil give pengene videre til mine børn, i tilfældet af hvis jeg dør.

ovenstående er så fra et tidligere spørgsmål.

Jeg tror nu, at Skat vil spørge dig om, hvor du har pengene fra og det uanset om lånet fra din søster er registreret eller ej.

I det øjeblik, du står som ejer af en andelsbolig, så vil Skat nok lige kigge på din økonomi.

Har du ikke mulighed for at bytte lejlighed, så du kan bytte til en mindre og billigere ?

Godkendelse af svar
Fra : melani01

Dato : 19-09-08 17:31

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 17:34

Tak Melani. Held og lykke. Jeg glæder mig til din housewarming

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-09-08 17:46

Jeg tror det er prisen for at få dokumentet stemplet.
Dvs...1.400 kr. + 1,5 % af 220.000 kr. = 3.300...... Ialt 4.700 kr.

http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/234.html
Citat
Tinglysning af pant i fast ejendom, løsøre og immaterielle rettigheder (§ 5)
- af det pantsikrede beløb 1,5 pct. + 1.400 kr