/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Sluser i Frankrig
Fra : pabloj
Vist : 2193 gange
500 point
Dato : 17-09-08 20:50

Hej.
Er der en der ved om sluserne på Canal du Nivernais er manuelle som man selv skal åbne og lukke, ligesom på Charente og Lot?

Jes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-08 21:34
Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-09-08 21:35

For 3 år siden var vi på Canal du Nivernais med udgangspunkt i Migennes og sydpå i en båd fra Crown Blue Line.

De sluser vi nåede på 14 dage (frem og tilbage) var alle betjente. Det tog derfor lidt længere tid end ved de selvbetjente sluser, som du åbenbart kender. Du skal påregne lidt ventetid, idet de venter på indkommende både.
Der er generelt siesta fra 1200-1300 og slusning foretages ikke efter kl. 1800 (så vidt jeg husker)

Men pyt - vi havde godt vejr og vinen var fantastisk.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-09-08 21:40

PS. Hvis I er flere både i et slusehold, forventes det, at I hjælper til med åbning/lukning af sluseporte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-09-08 21:47

Der findes en rigtig god bog, som kan lånes på biblioteket -

Kofoed-Olsen, Ole
Guide til de franske vandveje
Emne: kanalsejlads ; flodsejlads ; Frankrig
Guide til Frankrigs floder og kanaler. Beskrivelser af sluser, anløbspladser, havne og byer, samt råd om leje af båd. To ruter beskriver mange lystsejleres drøm: turen gennem Europa til Middelhavet

Kan også købes hos http://www.saxo.com/dk/item/ole-kofoed-olsen-guide-til-de-franske-vandveje-haeftet.aspx

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-09-08 22:10

Jeg har været på Garonne, der var selvbetjente elektriske sluser, på Canal du Midi var der slusevagter og på Charente skulle man selv betjene dem manuelt. I Bretagne var der også slusevagter men blandede manuelle og elektriske.
Jeg har set billeder fra Canal du Nivernais, det så ud som det er manuelle.
Vi skal kun 2 afsted så det bliver lidt besværligt hvis vi skla åbne og lukke sluserne og holde båden.

Jes

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-09-08 22:36

Vi var også kun 2 og kunne derfor ikke deltage i portlukning/-åbning, og det var der forståelse for.
Hvis vi var flere både i et slusehold, var der som regel et mylder af mennesker fra de andre både til slusebetjening, så det blev aldrig noget problem.
Jeg er lige blevet rettet af konen - vi sejlede i en båd fra Conniseur (tror jeg de hed) i Bourgogne.
I Alsace var det Crown Blue Line, hvor vi sejlede fra Hesse til Strasbourg ad Canal de la Marne au Rhone - den ture kan anbefales - har du været der ?

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 500 point
Dato : 17-09-08 22:40

PS. Hvis vi var alene i slusen, klarede slusevagten "slæbet".

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-09-08 22:41

Hej brokke44.
Nej ikke endnu, det er ret svært at vælge hvor man skal sejle, de gange vi har været der har alle været en helt specielle oplevelser. Det vil sige at sluserne på Canal du Nivernais er manuelle uden betjening.

Jes

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 17-09-08 22:43

Tak for svaret brokke44. De sidste krydsede vist hinanden.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-09-08 23:02

Selv tak - Vi har sejlet i flere områder - men Alsace har været langt den smukkeste og mest spændende tur, vi har været på indtil nu.
At Alsacevinene er fantastiske betyder også noget.
Hvis du vælger Bourgogne, så husk at leje cykler, men det ved du sikkert alt om.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 17-09-08 23:04

Og så endnu et PS.
De fleste sluser i Alsace er de elektriske, selvbetjente sluser, som du kender.