/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
? hvordan oplever i det offenl
Fra : ferik
Vist : 551 gange
100 point
Dato : 14-09-08 21:19

? hvordan oplever i det offenlige, er det som dette, jeg har læst i Nordjyske i dag
det læste indsat:

Forskellen på offentlig og privat foretagsomhed

En offentlig og en privat virksomhed aftalte at dyste i kaproning i en otter.

Begge mandskaber trænede længe og hårdt. Da dagen kom, var begge hold derfor fit for fight.

Alligevel vandt den private virksomhed med ikke mindre end en kilometer. Moralen røg helt i bund hos den offentlige virksomhed. Den øverste ledelse besluttede, at næste år skulle man vinde.

Der blev nu nedsat en projektgruppe til at undersøge problemet.
Gruppen fandt efter mange undersøgelser ud af, at de private helt uhørt havde otte mand til at ro og en til at styre, mens det offentlige havde en mand til at ro og otte til at styre.

I denne tilspidsede krisesituation viste ledelsen betydelig handlekraft. De fik straks fat i et konsulentfirma, som skulle undersøge det offentliges struktur. Eksperterne kom efter mange måneders arbejde til den konklusion, at der var for mange til at styre og for få til at ro.

På baggrund af konsulentrapporten blev der straks foretaget ændringer i holdopstillingen. Man fik derefter fire styrmænd, tre overstyrmænd, en styreleder og en roer. Af motivationshensyn indførte man desuden et pointsystem for roeren: “Vi vil udvide hans ansvarsområde og give ham større indflydelse”.

Året efter vandt de private med to kilometers forspring.
Den offentlige virksomhed fyrede straks roeren på grund af det dårlige resultat, men udbetalte dog en bonus til ledelsen i erkendelse af det store arbejde, der blev udført.

Der blev udfærdiget en ny analyse fra konsulentfirmaet, som konkluderede, at man havde valgt den rigtige taktik og motivationen var også i orden. Dermed måtte det være materialet der skulle rettes på.

Følgelig er den offentlige virksomhed i dag ved at udvikle en helt ny bådtype, der kan matche ledelsesstrukturen…

Venligst; Niels V. Skipper Petersen

PS: Den opbyggelige epistel, som her er genfortalt i lettere moderniseret udgave, skylder jeg en klog kollega tak for.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-09-08 21:23

den kloge kollega er ikke helt så tosset

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-09-08 21:39

Som offentlig uddannet og privatansat i i flere år kan jeg sige at det offentlige fattes penge. Da jeg blev uddannet var der et mundheld "bliv ansat i det offentlige og gå ind til den evige hvile". Det passer slet ikke i dag. Der løbes rigtigt stærkt i det offentlige og der er ansættelsesstop. I det private går det også stærkt og de mangler jo også medarbejdere, Danmark mangler arbejdskraft, men kan de skaffe arbejdskraft, så bliver de ansat. De private er ikke underlagt ansættelsestop.
Så den eneste forskel i dag er at de offentlige løber meget stærkt og de får en dårligere løn.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-09-08 21:48

1-0 GRANNER JEG ER OGSÅ OFFENTLIGT ANSAT OG VI KOMMER IKKE SOVENDE TIL DET

CHICAPIGEN

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-09-08 22:09

det er jo ham der laver noget "roeren"
der bliver fyret
jeg er da hel sikker på at de allerfleste løber skærkt

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-09-08 22:32

Det er da en meget morsom historie, heldigvis og naturligvis har den ingen sammenhæng med virkelige begivenheder.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-09-08 23:00

Var Roskilde bank ikke privat og er nationalbanken der skal ind og feje stumperne op ikke offentlig?

Det er jo et spørgsmål om ideologi.

Der findes uduelighed såvel inden for det offentlige som indenfor det private.

Spørgsmålet kan anskues ud fra flere synsvinkler. Når en hofteoretation bliver foretaget på et privat hospital koster den mere end det dobbelte af prisen på et offentligt sygehus, er det et tegn på at det er bedre?

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 14-09-08 23:40

De der syntes de offentlige ansatte kommer sovende til deres løn. Søg derind selv. Du kommer ikke til at kede dig.De offentlige ansatte bliver pålagt flere og flere opgaver, med mindre og mindre personale.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 15-09-08 03:53

Hehe

Hvis man ikke mener at det offenlige kan tåle en ordenlig opstramning inden for ledelsesstil må man gå rundt med lukkede øjne, alt for meget papirarbejde til folk der slet ikke er ansat inden for kontor m.m.

I mine øjne er faktum at posen ikke bliver rystede tit nok, folk kommer for nemt til at sidde fast i stilinger i 20-30 år og en leder der har været der i så mange år har tit ikke noget at byde ind med.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-09-08 06:23

Den vits er så gammel at den går på krykker.
Før var den med danskere og kinesere der roede om kap.

Bortset fra det passer den meget godt på det kommunale system.

hawaii7

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-09-08 10:42

Det er ikke medarbejderne - nederst som næsten øverst, det er galt med i det offentlige - det er politikerne.

Når man ovre på "borgen" vedtager love, hvoraf det bl.a. fremgår, at der står vattede ord som kan, men ikke skal, så har lokalpolitikerne "frit spil". Har man langt til arbejde, så skal man ikke trække det fra i skat, men man må godt!

Når politikerne - med beskæftigelsesministeren (han er virkelig god til at få offentlig ansatte beskæftiget med kontrol, kontrol og atter kontrol) i spidsen taler om ny chance til alle, så det han mener er, at alle skal have chancen for at undgå at komme på overførselsindkomst - og hvis ikke de kan det, så må kommunerne gøre det på billigste måde.

Eksempler: Sygedagpenge i runde tal 155.000 om året. En på fuld kontanthjælp 155.000 om året. En på førtidspension - efter den 1. januar 2003 155.000 om året, MEN i fald kommunen kan (forsøge) hjælpe den enkelte videre (læs aktivering), så kan kommunen får 65% i refusion fra staten, så kommunen sparer op til 105.000 kr. om året ved at lade dem gå på kontanthjælp frem for at hjælpe dem videre. Mange er således blevet parkeret der, fordi det er den billigste løsning og helt bevist fra politikernes side. Det er simpelt hen et valg politikerne har taget.

Så de sidste 15.000 kontanthjælpsmodtagere, hvoraf nok de 85% ville være berettigede til førtidspension - før den 31. december 2002, må acceptere dette.

Her er det så, at de ansatte kommer ind med, at "administrere" dette cirkus i den del af det offentlige. ALDRIG har der været så mange offentlige ansatte til at administrere så få kontanthjælpsmodtager. Aldrig har der været så mange udskiftninger, inden for denne gruppe.

Skidt med hvad politikerne siger, døm dem på deres handlinger - det er dem der viser hvad det er de reelt byder samfundet i dag.

Bøvs!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-08 13:53

Den historie er ikke helt ved siden af.
Offentlige ledere, leder kun efter nogen som kan udføre ledelsen for dem.

Problemet er at de uduelige offentlige ledere forbliver offentligt ansat.
De gode ledere søger ud til det private arbejdsmarked.

Der burde kræves, at de offentlige ledere, lever op til den stilling som de "bestrider".

Tidligere off. ansat.