/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digital spejlreflex
Fra : ppk
Vist : 685 gange
200 point
Dato : 14-09-08 20:28

Hej

Hvilket digital spejlreflex camera er bedst ?

Har kigget på Canon og Nikon samt Olympus !
(har pt. ikke helt styr på model numrene)

PPK

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-09-08 20:47

Hvilken model du skal vælge, er vel et spørgsmål om, hvilket mærke der klinger bedst i dine øre.
Men tag det roligt, gå på OSE-tur i de forskellige fotoforretninger, og se dem, røre ved dem, og ikke mindst hvilken krav som du måtte have, som det kamera du ønsker, kan klare.
Det er jo et forbrugsgode, som du ikke bare skifter ud en gang imellem.
Giv dig god tid, og betal gerne lidt mere for drømmekameraet, det vil du ikke fortryde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-08 20:47

Canon ville jeg helt klart vælge, hvis der er tale om de billige spejlrefleks, men oppe i den dyre afdeling, hvor det kun er Canon og Nikom der "rykker" er det mere et spørgsmål om smag og behag hvilket man vælger.....

Og hvilken model der er bedst, afhænger af hvor mange penge du vil bruge på det....

Så altså, for at råde er det vigtigt at vide hvor mange penge du vil sætte i anskaffelse af udstyr.

Og også taget i betragtning, at de objektiver der medfølger (såkaldte kitobjektiver) hurtigt bliver for lidt, fordi der ikke er nok muligheder i dem.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-09-08 21:54

Nikon helt klart når det drejer sig om spejlreflex Ellers søg på digital her på siden Men du skal nok blive overdænget med en massediskution såee god fornøjelse

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-09-08 21:58

Ups det hedder D 300 http://webshop.goecker.dk/ fås billigere

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-09-08 22:50

Hvis man går ind og ser på de uafhængige test så er der ikke noget klart svar.

Når du køber Digital spejlrefleks så ligger Nikon, Canon, Olympus og Panasonic ganske tæt.

Hvis nogen siger at et af disse mærker er suverænt bedre en et andet betyder det at den person bedre kan lide at bruge det kamera.

Start med at finde ud af hvad det er du skal fotografere samt dine behov iøvrigt og gør som severino foreslår gå ud i butikkerene og få råd og vejledning, find ud af hvilke kamera der passer til dig.

Tænk har en stor test på deres hjemmeside der jævnligt opdateres og derudover er der en del fotohjemmesider på nettet hvor mærkerne heftigt diskuteres.

Men det er nærmest religion.

Men mit råd er se efter tre ting:

1. Brugervenlighed.
2. Brugervenlighed.
3. Brugervenlighed.

Hvis du køber et ordentligt kamera så er det kameraets brugervenlighed der bestemmer hvor meget du kommer til at bruge det og dermed hvor god du bliver. Så ud og mærk på dem.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 14-09-08 22:53

Idag har jeg et Canon Power Shot S1 IS men det syntes jeg er blevet for "lille".
Har så tænkt lidt på Canon EOS (det nye) eller den nye model af Olympus E500 og har lige idag så set et Nikon i den lokale fotobutik.

Alle tre mærker ser jo ganske udemærket ud, men har også tidligere haft Olympus men syntes det på det tidspunkt brugte mange batterier.

Så valget står altså imellem de tre mærker.

PPK

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-08 23:02

Når du er vant til et S1IS , så skal du uden tvivl ha' et Canon igen....alt andet vil du blive skuffet over, både billedkvalitet og betjeningsvenlighed.

Og i den prisklasse som eks, E500 og tilsvarende Canon, så kig efter Canon EOS 450 D (4700,- med standardobjektivet) eller det nye EOS 1000D (til 3900,- med standardobjektivet) , en lidt billigere model, men afviger ikke så meget i specifikationerne på 450 D.

En mulighed er også det lidt dyrere EOS 40 D.

Og et tip.....her er det billigste sted at købe det http://www.kamerashop.dk/

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-09-08 23:10

Nikon D80 er samlet testvinder hos tænk mens Canon EOS 40D vinder konkurencen blandt de bedste som mest brugervenligt.

Jeg ville selv personligt kigge seriøst på det nye Olympus.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-08 23:14

Jo og så lige en ting

Du siger du synes S1 er blevet for lille.

Du må ikke skifte til spejlrefleks fra et S1, fordi du regner med, at du får vildt meget bedre billeder...for det gør du ikke.

Tværtimod er du temmelig godt dækket ind med det S1, både billedkvalitet, optik, zoom o.s.v.

Og det vil forlods kræve to halvdyre ekstra objektiver til et spejlrefleks for at være dækket lige så godt ind som du er nu, med mulighed for makrobilleder og brug af den lange zoom

Der hvor spejlrefleksen vinder, det er på det der kaldes billedstøj....altså hvor man på et spejlrefleks kan bruge højere ISO værdier uden at billederne bliver væsentligt forringede af "kornet look" (billedstøj), og så at det er lidt hurtigere på autofokus'en end S1'en er....og KUN det.

Jeg er selv skiftet fra sådan et til spejlrefleks......men jeg tænker ofte , at det måske var dumt....billederne bliver lidt bedre,ja, men ikke væsentligt og det kræver sgu noget tilvænning og en masse ny viden man skal tilegne sig.....og forskellen er nu, at jeg slæber rundt med for 17000 kr udstyr, der vejer 6-7 kilo....for at kunne tage samme motiver som jeg kunne før med et kamera magen til det du har nu til meget billigere penge

Du skal virkelig brænde for det, det skal være din altoverskyggende hobby,,,,og du skal vide en masse om fototeori og ikek mindst efterbehandling af billederne....hvis ikke, vil jeg råde dig til at lade være.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-09-08 08:50

eos450D

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-09-08 09:18

Canons standard nornalobjektiv, er efter min mening ikke noget at råbe hurra for. Har selv et EOS med normalobjektiv. Men i sin tid købte jeg et Olumpys OM2n(analog), hvor jeg skrottede normalobjektivet og købte et Tamron i stedet, netop fordi standardobjektivet var for dårligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-08 13:53

Citat
Canons standard nornalobjektiv, er efter min mening ikke noget at råbe hurra for

Jo, de nye er slet ikke så ringe endda

Især efter de som standard nu leveres med IS (billedstabilisator)

Men selvfølgelig kommer de ikke op i samme kvalitet som de meget dyrere modeller.

Accepteret svar
Fra : illwill

Modtaget 200 point
Dato : 17-09-08 22:13

Hej..
Jeg vil ikke gøre mig klog på om Canon Nikon Sony eller andre er bedst, idet det er en ret individuel sag. De har alle deres forcer, men ligger trods alt meget tæt i kvalitet - hvilket gør at det er dine personlige krav der skal gøre udslaget. Jeg har for nylig selv været ude at investere i et digitalt spejlrefleks, efter at have endevendt nettet for at finde det rette. - også diverse diskussionsfora, hvor min erfaring siger mig at Nikonfolket siger Nikon og Canonfolket siger Canon uden at begrunde det synderligt :) Jeg vil anbefale dig at tjekke www.cameralabs.com som er en objektiv side, der tester de forskellige kameraer og sammenligner dem. Du kan se videotests af de fleste kameraer..
Mit eget valg faldt på canons nye EOS 450 D, som jeg VIRKELIG er glad for. Nogle af grundende til mit valg var som følger:
-God billedkvalitet (især ved høj iso i forhold til sonys alfa 300/350)
-Godt kitobjektiv (meget forbedret i forhold til 400D)
-Billedstabilisering i objektivet (Hvilket er bedre, MEN også en dyrere løsning end hvor det er indbygget i kamerahuset - altså når du køber nyt objektiv)
- cropfactor på 1,5 (eller 1,6) hvor i mod f.eks olympus er oppe på 2.0 hvilket jeg synes er for meget (ødelægger lidt vidvinklen på standardobj.
-Liveview (omend jeg ikke bruger det ret meget)
- Stor 3 tommer skærm
- Ligger godt i hånden (det er dog individuelt)
- Blitzen er bedre end på sony alfa-serien)
- større viewfinder end nikon og sonys.
- og ikke mindst at det kan skyde 3,5 billeder i sekundet....

Men det betyder bestemt ikke de andre kameraer ikke er super gode! Tro mig, jeg var VIRKELIG i tvivl om hvilket jeg skulle vælge. Jeg havde fokus på canon 450D, sony alfa 350, nikon D60 og olympus et eller andet.... Jeg kan i hvert fald sige så meget at jeg ikke har fortrudt mit køb. Men uanset hvilket af disse kameraer du vælger får du dig et super kamera. Det er detaljerne du skal vælge ud fra.... og prisen.... for hvis pengene ikke er et problem er det da værd at rykke en klasse op til canons 40D osv.
Husk at dine evner som fotograf nok er vigtigere end de sidste små detaljer i kameraets specifikationer..
Og husk også at når du først har købt flere objektiver til et kameramærke, så er du lidt bundet til det mærke fremover, medmindre du vil sælge dem (hvilket nok ikke vil være en god forretning)
God fornøjelse med jagten...

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 04-10-08 18:59

Tak for svaret illwill.