/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Har jeg haft besøg af hacker?
Fra : Ysseven
Vist : 948 gange
200 point
Dato : 13-09-08 07:01

Hej derude!

Kan jeg på nogen måde tjekke, om nogen følger med i, hvad der sker på min computer? Altså f.eks. om nogen tjekker min mails, mine dokumenter m.v.?

Jeg har en mistanke om, at det kan være tilfældet, men ved ikke, hvordan jeg skal tjekke det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-08 09:09

Uåbnede mails er almindelivis med fed skrift.
Hvis mails åbnes på din comp. kan det ses, for så er de ikke med fed skrift mere.
Men hvis der er lavet "paralel" videresendelse kan du ikke se det.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-09-08 09:10

Det må da være en ubehagelig fornemmelse.

Du investerer i et ordentligt virusprogram som f.eks. Norton, som overvåger din PC og blokerer for uønsket indtrængen.
Du åbner selvfølgelig aldrig emails, hvor du ikke kender afsender, vel?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-08 09:21

Et ordentligt antivirus er IKKE Norton, man får dobbelt effektivitet for den halve pris i andre programmer.

Hvis Du har mistanke om trojanere eller keyloggere som "ringer hjem" kan Du på tjekket maskineriet herinde.
http://www.spywarefri.dk/forum/

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-08 09:22

Åbnede mails kan ved højreklik markeres som ulæst, og så er de fede igen...

Og jeg har virusprogram m.v., men det kan en hacker vel komme udenom?

Vi har net-adgang via vores bolignet, og jeg ved ikke engang, hvad man egentlig kan se ad den vej, hvis man prøver. Men det er faktisk derfra, at jeg frygter / har mistanke om overvågning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-08 09:31

Ysseven - så lærte jeg lige lidt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-09-08 09:37

Citat
Et ordentligt antivirus er IKKE Norton

Det er der mange meninger om !
Jeg har det godt med Norton, som kombineret med en - næsten - uigennemtrængelig router, giver mig en god fornemmelse af sikkerhed.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 200 point
Dato : 13-09-08 09:38

hvad har du af sikkerheds software på din maskine ?

er det en stationær eller bærbar ? (bærbar der ikke er krypteret udgår en risiko i sig selv)

vil du have et sikkerheds check kan du gratis oprette dig og bruge forum hos

http://www.malwarecheck.dk/forum/

det vil i så fald afsløre om du ligger inde med en keylogger for eks - du skal i så fald lægge dit spørgsmål i kategorien runscanner forum

udover det behøver sikkerhed nu ikke at koste noget som helst - hvad du vil se udfra ovennævnte side

at jeg ville anbefale et check for evt skidt der måtte ligge er for at udrydde det i første omgang - derefter kan du frit vælge - alt efter styresystem - en af de programmer der netop forhindrer keylogning herfra - for eks keyscrambler - http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=29

generelle spørgsmål om sikkerhed og sikkerheds software kan du stille her:

http://www.malwarecheck.dk/forum/viewforum.php?f=28&sid=d84ea3a21fcd1684b0fb351ba28e9f53

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-08 09:38

Via et bolignet eller eget netværk inden for hoveddøren kan der kun ske spionage hvis man bevidst har slået firewallen fra eller givet adgang til deling af mapper.

Få nu tjekket computeren vha mit link inden at Du bider neglene til blods.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 09:39

brokke44 - de nyeste versioner af norton er slet ikke så ringe og en sikring af routeren gør sit trods alt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 09:43

Citat
Via et bolignet eller eget netværk inden for hoveddøren kan der kun ske spionage hvis man bevidst har slået firewallen fra eller givet adgang til deling af mapper.

kan du garantere det med 100% sikkerhed LuffeA

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 09:45
Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-09-08 09:55

Jeg bruger min PC professionelt som hjemmearbejdsplads, og jeg kunne da aldrig drømme om at bruge en metusalem-udgave af et virusprogram.
Som vor IT-"ekspert" engang sagde, da vi diskuterede virusprogrammer: Hvor ville du satse? 1) på et gratisprogram, hvor der sidder 10 mand i Spanien og opdaterer deres produkt eller 2) Et gennemført program med en stor organisation med rigtigt mange ansatte bagved.

ysseven - er forbindelsen trådløs?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-09-08 10:00

PS. Een ting kan vi formentligt blive enige om. Sikkerheden starter og slutter med personen bag tastaturet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 10:07

Citat
Sikkerheden starter og slutter med personen bag tastaturet.

altså jeg sidder da ikke bagved tastaturet men foran - og det tror jeg de fleste gør

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-09-08 10:16

Citat
altså jeg sidder da ikke bagved tastaturet men foran

ØØØØHHHHHH - kommer det ikke lidt på, hvor man ser det fra?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-08 10:16

Forbindelsen er trådløs...

Og vi kører med switch + router og med "WPA2", som supporten til routeren anbefalede. Førhen havde vi "bare" den model, at kun navngivne MAC-adresser (?) havde adgang.

Jeg er i øvrigt ved at kigge på diverse sider fra tråden - og læser og melder mig til m.v. Men jeg er ikke så hurtig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-08 10:25

Hvis det skal være Top Secret bør man heller ikke bruge trådløs tastatur, hvad der apropos er forbudt at bruge i den koncern hvor jeg arbejder.

Næste punkt er så at indstøbe computeren i beton, men husk at trække strøm og net ud.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 10:31

Citat
ØØØØHHHHHH - kommer det ikke lidt på, hvor man ser det fra?
jooeeeh - men hvis det er en bærbar er det temmelig svært at sidde bagved tastaturet

sorry ysseven - tråden går i smalsnak men det er altså svært at lade være

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-09-08 11:36

ALTSÅ

Hvis beskueren står og ser på operatøren hen over skærmen. sidder vedkommende så ikke bag tastaturet - hva'? - HVA'?

Osse sorry herfra til ysseven

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 11:52

brokke44 - hvis "beskueren" ville stå sådan her - ville han rent faktisk stå ude i haven - og han er i så fald godt nok bagved tastaturet - men det er operatøren ikke

stadig sorry ysseven

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-08 16:38

Altså - hvis man sidder foran tastaturet - skal man jo skrive med hænderne på ryggen.
Man befinder sig da altid bag ved det man håndterer. (skibsror undtaget)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 16:40

niks - man sidder både foran tastaturet og skærmen - hvis man da skal bruge sin pc og ikke lige synes det er nødvendigt at se den bagfra

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-09-08 17:37

Hvad med den første PC-bruger overhovedet - nemlig Jens Vejmand, han sad da bag skærmen.

Eler hva'?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-08 18:04

- Den kan du ikke stikke Miritdk -

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-09-08 14:56

brokke4 - godt gået kære brokkenmand hahahahahahaha (molo's fisk)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-09-08 15:27

Nu har jeg så været inde på miritdk's links og hente diverse programmer, kørt dem (inkusive RunScanner) og sendt resultatet til dem.

Så kan jeg bare håbe, at jeg har gjort det rigtigt, og at de svarer snart.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-09-08 17:14

du kan næppe gøre noget forkert - undtagen at undlade at skrive dit spørgsmål i kategorien runscanner forum (nyt indlæg og overskrift - kort forklaring om problemet osv )

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-09-08 18:27

Aldrig sig "næppe"...

Men nu har jeg forhåbentlig gjort det rigtigt i 2. forsøg...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-09-08 19:00

du skal bare spørge så bliver du "holdt i hånd" hele vejen igennem - men husk at spørge i forum hvor du har din tråd

Håber der ikke er noget alvorligt - men tror det da ikke

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 24-09-08 06:49

Tak for svaret miritdk.

Og undskyld, at jeg var så længe om at lukke tråden, når nu svaret var så forrygende godt, og jeg fik al den hjælp, som jeg skulle bruge!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-09-08 09:48

bedre sent end aldrig eller ?

dejligt at høre du fik den hjælp du skulle bruge