/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gammelt dumt lån
Fra : truelive
Vist : 453 gange
100 point
Dato : 11-09-08 08:10

Hej
Jeg har engang fået mig et dumt lån som jeg ikke kunne afdrage på da jeg skulle i uddannelse og har været i retten med det, hvor ved dom det blev sat på standby, nu 5 år efter vil jeg så gerne betale det ud og på min årsopgørelse stod der at det kostede ca 65000 kr men da jeg ringede for at indfri det blev der sagt at det nu var på 128000 kr :(

Kan det virkelig passe ? og er der noget man kan gøre
håber i har et råd til hvad jeg kan gøre !

Med venlig hilsen.......

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 11-09-08 08:17

Hej
Ring til kreditor og fortæl dem, at du kun har X antal kroner og om de vil være med til, at dette beløb er til fuld og endelig betaling. Få det på skrift hvis de går med til det hvilket jeg tror de gør
Held og lykke

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-09-08 08:17

Stand by betyder ikke rentefri periode.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-09-08 08:34

Du må undersøge hvad dommen gik ud på.
Om der blev lavet en særaftale i perioden.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-09-08 08:36

Du må jo starte med at finde papirerne/kontrakten frem på lånet.

Men som Teil skriver, har du bare fået en 5års afdragsfrihed. men IKKE rentefrihed.
Du kan få firmaet/personen som du skylder penge til at finde en oversigt over hvorfor du skylder så meget nu.

Hvis man skylder 65.000,- kr med en ÅOP på 11%, vil det se således ud:

1.år
årlig rente 7.150
lån72.150

2.år
årlig rente 7.936,50
lån 80.086,50

3år
årlig rente 8.809,52
lån 88.896,02

4år
årlig rente 9.778,56
lån 98.674,58

5år
årlig rente 10.854
lån 109.528,78

Så efter 5år - vil dit lån være, efter til skreven rente:
122.770,- kr

Havde været 12% ÅOP havde det set værre ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 09:04

Ja - den lyder meget rigtig....

Men lidt trøst er der da - skattefar betaler ca. halvdelen af beløber OVER de 65.000....

De kan nemlig trækkes fra - NÅR de er betalt....

Og da renter er det første der bliver afdraget på er ALLE afdrag i starten, fradragsberettiget....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-09-08 12:31

Der er meget vi ikke ved om dit lån, så det er svært at komme med råd, er lånet med høj rente, eller hvorfor vil du have det betalt ud før tiden? Hvilken type lån er det? Jeg har selv et dyrt lån, men det vil koste så meget at indfri det, at jeg har valgt at lade løbe tiden ud, hvorfor gør du ikke det samme? Lånet bliver jo tilbage betalt engang og med det dyre alternativ du nævner, er der ikke så meget at vælge mellem, dengang du optog lånet var der nogle betingelser, også om hvordan du indfrir det før tid, hvad står der i disse betingelser?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-09-08 12:37

Det der står i din årsopgørelse er det du skylder, det andet beløb et det som det vil koste dig at indfri lånet før tid. Selv om det er et banklån eller et andet ikke obligations lån, så er der nogle obligationer bag ved lånet, disse obligationer skal købes før du kan indfri lånet, og der er så åbenbar en høj kurs på de obligationer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 12:41

Citat
Jeg har engang fået mig et dumt lån som jeg ikke kunne afdrage på da jeg skulle i uddannelse og har været i retten med det

Det er vist GAMMEL gæld der er tale om og ikke noget der betales på.....

Kommentar
Fra : Hansen1001

Dato : 11-09-08 16:09

Jeg har engang fået fortalt, at der efter 5 år ikke kan tilskrives renter på gæld? Mvh Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 16:16

Det er også korrekt.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 16:18

Men det er forfaldne renter der er tale om....

Ellers ville alle lån over 5 år jo være rentefri

Kommentar
Fra : Hansen1001

Dato : 11-09-08 16:39

Nå ja Refi, rigtigt nok, men så kan låntager vel lige slappe lidt af, eller? Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 16:43

Teoretisk ja....

Men det kunne medføre at kassen lukkede andre steder....

Derudover løber der stadig omkostninger på hvis du slæbes i retten igen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-08 16:45

Bortset fra det er de fleste firmaer villige til at "afskrive" en del af renterne hvis de får deres penge...

Så tilbyd dem f.eks 90.000 her og nu - så slår de sikkert til....

Kommentar
Fra : truelive

Dato : 12-09-08 10:25

Hej alle

Tak for jeres svar og gode forklaringer, det har jeg været meget glad for :0)

Jeg kan oplyse at jeg har forhandlet med dem og de har tilsidst givet sig til at de får 69000 her og nu !
Og så er jeg helt ude af det.........skønt !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-08 10:45

Ja - sålænge gælden bliver betalt er de som regel til at handle med....

Godt det lykkedes...