/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hjælp til trådløst!!!
Fra : LarsLøkken
Vist : 449 gange
200 point
Dato : 29-08-08 09:15

Hej.

Jeg har lidt af et problem som jeg håber at nogle af jer kloge hoveder kan hjælpe med.

Jeg har trådløst bredbånd i mit hus, og det virker fint. Mine forældre bor ca. 500 meter fra mig men de hører under en anden telefoncentral, og kan ikke få bredbånd. Det har vi løst ved at sætte to retningsbestemte antenner op så de får signalet fra mig og dermed deler internet med mig .

Det virker helt perfekt, kablet fra antennen (hos mine forældre) går direkte ind i netkortet på deres stationære pc, og alt er godt...

Men nu vil de gerne ha´ trådløst netværk i deres hus, og så er det store forkromede spørgsmål:

Hvilket udstyr skal vi bruge til det?

Det må jo være en eller anden form for signal-booster som antennekablet skal direkte ind i, eller hvad?

P.S Der er også trådløs netkort i den stationære pc.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-08-08 09:25

Du kan anskaffe dig en trådløs router med repeaterfunktion. Men check først om din egen trådløse router understøtter det, for det gør fx min Zyxel ikke, så der skal jeg forbinde med et kabel mellem de to routere, og det bliver nok et dyrt kabel på ½ k

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-08-08 16:14

Du skal have en router med trådløs, som kan omstille den trådløse del til at køre ad-hock, hvilket vil sige at den på lige fod med en PC der køre trådløs, er slave til din trådløse router.
De kan så ikke udnytte den trådløse del, til deres egne maskiner.

Her vil løsningen så være, at have et løst trådløs accespoint, som kan køre ad-hock, og så køre sgnalet ind i en routers WAN port. Så kan de udnytte den trådløse lokalt.
Disse to trådløse AP'er, skal så sættes til at køre med 5 til 6 kanalers afstand, for at opnå den bedste virkning.
Det er sådan, at det kun er kanal 1, 6 og 11 som køre helt fri af hinanden (og så er der 2 og 7 - 3 og 8 - 4 og 9 - 5 og 10) Hvis ikke der er 5 kanaler imellem så vil de mere eller mindre overlappe hinanden, på grund at kanalens båndbredde.

Kommentar
Fra : LarsLøkken

Dato : 29-08-08 17:04

Tak for svaret Severino, men jeg er bange for at du bliver nød til at hente noget pap og den store kniv, for det forstår jeg ikke ret meget af....

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-08-08 17:56

Må man spørge hvilken telefoncentral det er som ikke tillader bredbånd? Det lyder da som noget fra sidste århundrede...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-08-08 18:24

Jeg må drage denne konklusion, at det netværk du har på nuværende tidspunkt, er et du har fået MEGET hjælp til at sætte op, for ellers bør du da vide bare lidt omkring dette.

Jeg mener ellers at jeg forsøger at udtrykke mig så dansk som muligt, så alle har en rimlig chance til at kunne følge med.

Så jeg må lige have en føler på hvor begavet du er på dette område!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-08-08 19:06

Det er ikke svære end at anskaffe sig en trådløs router eller et access point som kablet fra den modtager skal gå ind i. Med en router er der også mulighed for at man kan koble en computer på med kabel, men det bestemmer man jo selv hvordan man vil gøre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-08-08 20:05

Jeg syntes pedroso stiller et meget relevant spørgsmål! Selv i mit sommerhus, der ligger 3,5 km fra der hvor kragerne vendte, omkring Lars Tyndskids mark, kan jeg få 5 mbit forbindelse fra flere leverandører

Både fra TDC (for dyrt, og vil ikke finansiere flere kæmpebonusser til afgående direktører) Fullrate og flere andre.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-08-08 20:45

Det er da sikkert et godt spørgsmål, men det gøre det ikke sværere og løse det end den måde jeg har beskrevet.

Kommentar
Fra : neonfisk155

Dato : 29-08-08 22:00

hej du skal bare have fat i en router til det trådløse net så kan du enten koble dig på med et internetkabel eller via trådløst internet så nemt kan det gøres håber det hjalp dig

Kommentar
Fra : LarsLøkken

Dato : 29-08-08 22:08

Pedroso:
Det er aller yderst på en gammel central i nordjylland, det er jo ikke ligefrem for at vi har første prioritet heroppe i det mørke nord... Men mine forældre kan IKKE få bredbånd på nuværende tidspunkt, jeg har skam undersøgt sagen.

Desuden er det jo også billigere kun at skulle betale for én forbindelse...

Severino:
Nej jeg har ikke fået meget hjælp til at opsætning af systemet, der var ikke nogen der vidste noget om hvordan det skulle gøres over så lang afstand, så jeg måtte prøve mig lidt frem, men det var overraskende nemt.

Men bortset fra det så må jeg nok betegne mig selv som meget grøn.

Jeg aner intet om opsætningen af access point.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-08-08 09:14

Et access point sætter du op på samme måde som du sætter en router op, med den ene undtagelse at routerdelen selvfølgelig ikke er med i et access point.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-08-08 21:59

For lige at være helt præcis; hvad er dine forældres behov?
Har de brug for trådløs i hjemmet, eller skal de blot have flere enheder på kabel?

Kommentar
Fra : LarsLøkken

Dato : 31-08-08 00:25

Mine forældre ønsker trådløst i hjemmet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-08-08 12:02

OK - Du er så nød til at have to trådløse AP'er.
Den ene skal køre slave til dit netværk, hvilket vil sige at den skal køre i "bridge" for forældrene. Den bliver så kablet med WAN porten på deres lokale router, så de både har LAN og WLAN i hjemmet.
Husk at du holder afstand på modtagerkanalen og den kanal der skal fungere lokalt, som jeg nævnte i mit svar af: 29-08-08 16:14, ellers går der koks i den.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-09-08 20:42

HALLO LARS LØKKE
Hvordan går det med det omtalte netværk???
Har du helt mistet "tråden"

Annuller spørgsmålet
Fra : LarsLøkken

Dato : 23-09-08 09:34

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål