/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
LK Gulvvarme
Fra : Gork85
Vist : 1366 gange
40 point
Dato : 26-08-08 10:43

Som jeg tidligere har skrevet i dette forum skal jeg til at have installere gulvarme i mit køkken og bryggers.

Jeg er ikke ikke meget for at skulle betale den pris et traditionelt gulvvarme system koster så jeg tænkte på om ikke der var penge at spare ved at vælge en anden løsning.
Jeg har tænkt mig at benytte en gulvvarme løsning fra LK Gulvarme måske. Varmen skal så blot være for at gulvet er behageligt at gå på mens jeg beholder min radiator til at varme lokalet op. Jeg vil gerne stadig have klinke gulv men jeg vil ikke have støbt et beton gulv for at få det.

Er der nogen der har erfaring med at lægge gulvvarme hvor rørne er ført i riller fræset i træ plader der er beregnet til det og fordelings plader til at fordele varmen? LK har som sagt en sådan løsning men en VVS mand jeg har snakket med siger at det ikke virker da man skal bruge mange kredse for at drive vandet rundt og det dermed bliver uforholdsmæssigt dyrt?

Nogen ideer?

Kommentar
Fra : Zhar

Dato : 26-08-08 11:50

Jeg vil anbefale dig ikke at gå på kompromis med pumpen til gulvvarmen så behøver du ikke flere kredse.Hvis du holder gulvet i en "fod"behagelig temperatur skulle det været alt nok til at holde rummet opvarmet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-08-08 12:13

En ven af mig har den gulvvarme som du beskriver, og omtalte cirkulationspumpe er styret af en thermostat som kører den med variabel hastighed. (og det er rigtig lækkert, dog skal siges at det ikke er klinker men et materiale som ligner.)

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 26-08-08 13:52

Der er igen tvivl om den omtalte gulvvarme fungerer,vandet skal have en temperatur på ca.30-35 grader,når det kobles ind på dit oliefyr (eller hvad nu din varmekilde er)som er normalt 60-65 grader.
Gulvvarmen er et selvstændigt cirkulerende system som ved hjælp af en Termostatventil får en "skvæt"60-65 gr.varmt vand tilført når det cirkulerende vand kommer under ca.30 gr.
Men jeg tror du får problemer hvis du fastholder dit krav om Klinker på det underlag,så som revnede fuger og løse klinker.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-08-08 16:10

Det dyre ved gulvvarme er ikke selve installationen, så det er rigtig vigtigt at få det gjort ordenligt fra start. Du kan finde en energiberegner på nettet - faktisk sidder der folk og vejleder gratis i valg at metoder og systemer, der passer til det enkelte hus.

Hvis du ike har råd til at gøre det ordentligt nu, så lad være!

Bortset fra det, så er det blevet billigere og nemmere. Fx kan du nu få net der rulles på - også til vandført varme.
Men alfa og omega er at få isoleret nedenunder og er det et gammelt hus, er det formodentligt ikke rentabelt.

Kommentar
Fra : Gork85

Dato : 26-08-08 21:06

Det lyder da interessant, hvor finder jeg den energi beregner og hvem er det der rådgiver gratis

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-08-08 21:08

hmm... jeg går på jagt... de hjalp mig for et halvt år siden med et projekt

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-08-08 21:15

http://www.energitjenesten.dk/index.php?id=2058

det lykkedes heldigvis ret nemt.

De ringede simpelthen til mig da jeg stillede et spørgsmål - ret imponerende.