/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kogebogsævl
Fra : Klumme
Vist : 1232 gange
50 point
Dato : 22-08-08 17:03

Sider med Tørsleffs "Den grønne syltebog" og læser opskriften vedr. grønne syltede tomater.
I opskriften står der, at lagen skal tilsættes "skrabet skiveskåret peberrod".

Øhhhh Hjælp mig husmor, eller en anden rutineret hjemmesylter. Hvordan hulen lader sig gøre, med mindre de i opskriften opererer med en anden konstruktion af peberrodsplanten end den vi almindeligvis kender i Danmark.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 17:04

Der mangler et d... put det selv ind så der står "Sidder"

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 22-08-08 17:11

"Skrabet" = skrællet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-08 17:13
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 17:16

Hvorfor i hede hule Kandu skriver de åndsboller så ikke SKRÆLLET Det er sgu da logik for syltede tomater, at man skræller roden før man bruger den... IDIOTER

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-08 17:16

Man kan da også skrabe en peberrod med en kniv.

Bogen er sikkert fra før skrælleren blev opfundet

Klumme, det betyder bare, at du skal fjerne det yderste fra peberroden .... skidtet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 17:18

Det er da ligegyldig hvad jeg bruger til at fjerne det yderste lag med, måske bortset far kogt pasta, så hedder det da at skrælleLOOOL

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-08 17:18

Det ka' jo være, at forfatteren er en af dem der mener, at 7 pund skidt om året gavner, så vedkommende bare lige vil "skrabe" det værste jord af

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 17:19

Ahhhh disse fodformede økofacister LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 17:20

Ja ja... Så blev det opklaret. Men skal vi ikke lige lade den stå lidt, så nysgerrige sparer deres små points. Men de er dine Dova.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-08-08 17:34

At skrabe peberrod er skam klassisk, læs bare her

En ubesmykket vise om hr. Kunzes Kompagni

Hvad der skete, da de ankom, og ”dengang de drog afsted”.

Det meldtes ved en flot stafet, at Kunzes Kompagni
Med piber og med trommer var på vej til Springforbi
”Er maden ej på pletten”, så mælede stafetten
Med hånden til kasketten – ”hænges værten klokken ti”.
Og værten så på uret hen – og blegned’ om sin kind,
Så stak han næsens kornblomst gennem køkkendøren ind:
”Lad nogle skrabe peberrod, lad andre skrælle løg,
Selv fylder jeg en schweizerost med tårer,
Thi, fluks som Fanden flyver, får vi krigsfolk på besøj
Og krigsfolk rider raskest når det vårer”.

Den hørtes helt til Skodsborg by, den klang af slev og si,
Men alt var klokken ti parat til Kunzes Kompagni.
Til sødet øl i potter blev stege med karotter,
Kartofler og skalotter sat til livs i Springforbi.
Men dengang der i sul og brad og saltemad gik svind,
Da hented’ korporalen kroens køkkenpiger ind.
Een lugted’ lidt af peberrod, en anden lidt af løg,
Men køkkendufte dybt soldaten dårer.
Han spørger ej om liljer om konvaller og levkøj,
Men kysser hvem det falder, når det vårer.

Så fested’ man med fuld foragt for tone takt og pli.
(Enhver soldat var fordomsfri i Kunzes Kompagni).
Man knalded’ krus og kopper, og himmelhøjt fløj propper,
Ja, ligervis som lopper – når de sprang ved Springforbi.
Så jog man amorinerne i pigernes paulun –
Og blanded’ deres tabte fjer med dynens bløde dun.
Og de, der skrabte peberrod, og de, der skrælled’ løg
De lo og drak og trak de blanke kårder.
Thi tårer ved et rivejærn de fældes kun for spøg –
Og skræmmer ingen krigsmand, når det vårer.

Til Dresden drog soldaterne – med ak, i Springforbi
Forvandt kun værten følgerne af Kunzes Kompagni.
Hvor tit end pigen skolder, de gamle kasseroller:
En krigsmand – mellem boller – altid spejler sig deri.
Og medens værten stille lægger ske og gaffel frem,
Det græder bag en køkkendør, som altid står på klem:
Thi nogle skraber peberrod, og resten skræller løg,
Og suppen den er salt af deres tårer ...
Men, stæren bygger rede af de sengefjer der fløj,
Og takker Kunzes krigsfolk – når det vårer.

            Tekst: Hans Hartvig Seedorf Pedersen
            Musik: Niels Clemmensen

Men når min kokkepige har fri, skræller jeg den af dovenskab

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 17:44

LOOOOL Hold da op den er fin.... Tak vagn. Skam du ikke kan sende melodien

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 17:47

Ahaaa den går da på "Dengang jeg drog af sted"...ik??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 17:47

Og dog......

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-08 17:48

Gønne syltede tomater - UDEN pberrod! - De er fantastiske, som vor mor lavede dem!
Min mor lavede dem efter den grønne syltebog.
De lignede de her:
http://www.gugge.dk/opskrifter/tilbehor/tomater_gronne_syltede.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-08-08 17:50
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 18:20

Kanon Vagn LOOL Det bare visemusik der vil noget.... Lige mig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-08 18:20

Ti hi, jeg ville gå stå på afstand når du begynder at skrælle den peberrod.... den er stærk som bare

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 18:21

Det er nemmerli' rigtig Valde. Der er ren slik. De findes i flere udgaver.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 18:22

Sludder Nordsted. Os der har været på skoleskib, putter peberrod i en plastpose og sniffer det ind for at løsne en tilstoppet næse

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-08-08 18:24

Hej klumme.
Jeg har i tidernes morgen syltet 1000 vis grønne tomater , og jeg har aldrig puttet peberrod i lagen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 19:14

Nej pia. Men du skal huske at der er mere end een opskrift....ik??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-08-08 19:39

Citat
Men du skal huske at der er mere end een opskrift....

Det ved jeg da godt mand
Men den jeg plejer at bruge står der også at der skal pebberrod i !!! Og jeg gør det aldrig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-08 19:39

Pia, Klumme VIL sniffe

Det er da lige før jeg håber du er forkølet, ellers er det da lige før du kan få blæst hjernen ud

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 19:42

Blæst hjernen ud LOOL Det er hurtigt overset.

NEJ Pia for fanden hehehe Men hvad du plejer at hive ud af en opskrift er jo ikke til at vide, Hvad med benløse fugle Hvad hiver du ud der??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-08 19:54

Så Klumme, ka du så være sød ved Pia, så måske - måske - hun vil give dig opskriften på røgede kartofler

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 19:56

Ahhh sød og sød. Du ved, det er en disciplin jeg dårligt mestrer, men jeg kan da prøve. Ikke for de røgede kartoflers skyld, dem kan jeg ikke lave alligevel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-08 20:06

Det kræver nu ikke så meget udendørsareal at ryge dem. Meeen du kan også få dem serveret på en restaurant i Gilleleje (ved havnen), hvor de er på et stykke lyst brød, så de røgede kartofler og på toppen en gang hønsesalat.... Det er da ikke så stor en omvej fra Camilla

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 20:18

Du er dælme forlystelsessyg hwa LOOL

Nu skylder jeg måske at nævne, at jeg ikke har bil, og ikke vil ha bil. Jeg har sidet riiiigeligt i sån en øse i mit liv, og så forurener den af pommern til. Desuden er den komplet umulig at komme af med inde i København. Så jeg nyder at transportere mig med cykel, offentligt, taxi eller på nas. Det betyder selvfølgelig, at jeg ikke lige smutter til Gilleleje og napper en bid brød og derefter hjem igen, men alt har sin pris

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-08-08 20:30

Peberrod er nogenlunde glat i overfladen og kan skrabes ligesom gulerødder, så er der ikke noget spild.

Hvis man kan tale om spild ved peberrod idet man yderst sjældent bruger en hel rod samme dag hvis den har en pæn størrelse.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-08-08 20:31

Citat
Hvad hiver du ud der??

Det skal jeg viske dig i øret en anden dag

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 20:32

Alletiders Luffe. Det var der ikke een af os der vidste. Hvad skulle vi gøre uden dig LOOOL TAK TAK

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 20:33

Skal du deeeeeet LOOOL

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-08-08 20:35

Jaaaaaaaa

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-08-08 20:37

Citat
røgede kartofler

Ja og dem laver jeg igen når du kommer næste gang nordsted
Citat
Ikke for de røgede kartoflers skyld, dem kan jeg ikke lave alligevel.

Ha Ha det kan jeg

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-08-08 20:59

Opskrift på røgede kartofler

http://www.dr.dk/Mad/Kokkeopskrifter/TinaNordstroem/TinasMad/Udsendelse19/192053.htm

Jeg plejer bare at lægge store kartofler i gløderne fra et bål, så bliver de både kogte/stegte og røgede på en gang. Kunsten er at tage dem op før de er helt brændte

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 21:00

Citat
Jeg plejer bare at lægge store kartofler i gløderne fra et bål,

Alletiders på 2. sal med parketgulve LOOOL

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-08-08 21:05

Ingen altan???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-08 21:20

Citat
Alletiders på 2. sal med parketgulve

Pivskid, lad da komme lidt fut over det

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 21:22

Citat
Ingen altan???
Jo 2 franske LOOOL

Pivskid hehe bål på gulvet..... det lader jeg de pigmenterede om.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 21:25

Nå jeg smutter ud og barberer mine ben; Jeg skal på marked i morgen og trænger til nattesøvn. Hyg jer og go weekend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-08 21:27

Tak i lige måde

Barberer ben... skal du ordne åreknuder

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 21:31

Nej de blir høvlet, eller strippet varicer som de siger på hospitalerne, når den tid kommer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-08 21:44

Ihh hvor ved du bare meget

Og idag har du så også lært om peberrod.... man skal lære så længe man har lever

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 21:46

LOOL Jeg er så klog at jeg næsten ikke kan bære det ...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-08-08 23:15

Hvorfor sover du ikke endnu ???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 23:17

Havde glemt at jeg skulle ordne noget bankfis..... så derfor

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 22-08-08 23:18

Meget ked af det på mange "kanduers" vegne hvis dette udarter sig, men sådan en gang gylle er sgu da næsten ikke til at holde ud, men okay - det er vel bare at holde sig væk.
(Kunne forøvrigt godt lide visen, må lige finde melodien)
kryds

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-08-08 23:20

Citat
Meget ked af det på mange "kanduers" vegne hvis dette udarter sig, men sådan en gang gylle er sgu da næsten ikke til at holde ud, men okay - det er vel bare at holde sig væk.

Så smut grønært !!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 23:24

Citat
Meget ked af det på mange "kanduers" vegne hvis dette udarter......

Pænt af dig at tage dig af ande Kanduers velbefindende, men med min bedste vilje, kan jeg ikke se hvad det rager dig. I øvrigt har jeg så høje tanker om Kanduerne, bortset fra dig, at de selv kan finde ud af at skride, hvis underholdningen ikke passer dem. Idiot!!!!!!!!!!!!!

Så som Pia præcist skriver: "Så smut grønært !!!!"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-08 23:31

Tja... nogle gange tager det ikke så lang tid at sove som man havde regnet med

og andre gange det modsatte-- det er snart det værste

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-08 23:38

hehehe Nu tar jeg sgu en natmad, og hvis dette "gadeKryds" ikke kan klare at høre om det, så kan jeg fandme hjælpe den ud af tråden.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-08-08 23:44

Citat
hehehe Nu tar jeg sgu en natmad,

Hvad skal du ha på klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 00:01

Dyrlægens...Den er suveræn og virker søvndyssende

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 00:02

Og så er det alvor

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-08-08 00:23

sov sødt og du ved nok hænderne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 08:15

God morgen.

Er der nogen som vil ha en flad...?? Jeg er lige i humør

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-08 08:18

Næh, jeg spiser ikke fladfisk om morgenen....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 08:30

LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 08:37

Du er sikkert osse for rundkindet til en flad

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-08 08:39

Som du for sent i seng igår

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-08 08:44

Manden besøger fiskehandleren.

-Har Du nogen torsk ?
-Nej.
-Hvad så med ål ?
-Nej, heller ikke, men Du kan få en flad.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 08:54

God morgen Nordsted. Nu er grammatikken meget bedre...nu kniber det bare med stavningen LOOL Men det skal nok komme op af dagen

Ja jeg sover af h... til i øjeblikket.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 23-08-08 08:55

Og fordelen ved at skrabe fremfor at skrælle er jo også at der går mindst muligt til spilde...og dertil er det vel også tænkeligt at de gode vitaminer sidder mere eller mindre i skrællen / skrabet som det er gældene for mange andre - især rodfrugter.

De var nu ikke helt tossede i gamle dage...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-08 09:05

Ups ja

Citat
Ja jeg sover af h... til i øjeblikket

Velkommen i klubben

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 09:12

vedikkealt.
Nu er mit årsforbrug af vitaminer og mineraler ikke dømt til at komme fra peberrod, så pyt med, om der skulle smutte lidt af det sunde ved at skrælle roden.

Nordsted.. jeg prøver at få et par timer til. Jeg stegte frikadelle kl 04.30 i morges af bare kedsomhed

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-08-08 11:00

Citat
Er der nogen som vil ha en flad...??

DU KAN BARE KOMME AN

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-08 11:02

Pia, brug en æbleskivepande (vold er jo så moderne, så kan du lige så godt give en ordentlig omgang)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 11:37

Citat
DU KAN BARE KOMME AN

Nix... du er typen, der kan finde på at lange een tilbage

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 11:38

Men det er OK, at du gir en omgang LOOL

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-08-08 14:30

Citat
Men det er OK, at du gir en omgang LOOL

Ok hos Camilla .
Jeg leder efter en der render rundt og ligner en børnelokker med en bilka pose over hovedet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-08-08 14:42

Citat
Pia, brug en æbleskivepande

For hæwled nordsted ..... det er da ikke det jeg bruger den til .
Der skal da stå lys i til jul der er jo kun 4 md. til lillejuleaften
Så den er ved at blive støvet af. Vi må jo ikke komme for sent
Tænk på hvornår der er pyntet op i forretningerne

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-08-08 20:20

Spiser du natmad endnu ????
Jeg måtte da lige ha et stykke i går da jeg havde læst om dyrlægens natmad .
Så havde jeg ikke salt kød

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 20:51

Dyrlægens uden saltkød LOOL det må være som en hotdog uden dog Men nej det gør jeg ikke. Gå og laver noget bøssearbejde og sån'...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-08 21:13

Hvad laver du?? Er du ved at klippe julestads?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-08-08 14:51

Citat
Er du ved at klippe julestads

Neeeeej har fået renset min puter for alt det l... der var kommet på
Og har lavet Camilla Plums tomater , bagt rugbrød , gjort rent og langt om længe fået lavet min entre ud til vejen.
Nu mangler vi bare resten
Det har vi sagt lige fra dag 1.
Lige pt er Leif ved at hænge gardin op i entreen . Det er bare dejligt at man kan se en ende på det , men det har også taget 1½ år.
MEN klumme
Citat
bøssearbejde

Hvad er det

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-08-08 15:09

Bøssarbejde LOOl det er alt det en mand laver som normalt laves af en kvinde...gøre rent, vaske op, skifte sengetøj, lægge viskestykker sammen osv osv.

Det ender jo med at blive lækkert hos jer. Dejligt når sån noget er overstået

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-08-08 17:13

Citat
som normalt laves af en kvinde...

Det vil sige at jeg har lavet bøssearbejde hele dagen

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 24-08-08 22:27

Tak for svaret dova. Som lovet, men mange havde fortjent lidt point. But...... først til mølle, må lave en pølle. (var det eneste jeg kunne finde på der rimer )