/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Vægbehandling gør glasfilt?
Fra : UlrikLPedersen
Vist : 2752 gange
100 point
Dato : 21-08-08 14:48

Jeg skal til og i gang med et større renoveringsprojekt i et nyindkøbt hus. Min erfaring fra tidligere renoveringsprojekter kan ligge på et meget lille sted, ja faktisk er jeg total blank :)

En af opgaverne går på at få revet det gamle tapet af væggen i hele huset, til det formål regner jeg med at bruge en tapetdamper og en god gang knofedt, så langt så godt....

Når så vi skal til at have nyt på væggen begynder spørgsmålene for alvor at melde sig!

Jeg ved at huset indvendigt består af elementer af en slags, men jeg aner ikke hvad jeg skal behandle dem med før jeg begynder at sætte filt på. Jeg er med på at uanset hvad jeg gør skal væggen være 100% glat, men skal jeg sandspartle, pudse eller hvad pokker gør jeg?

Jeg synes jeg læste et sted at sandspartling ikke var den optimale løsning under filt, i hvert fald ikke hvis man påregnede at skulle "skære" banerne sammen.

Skal jeg bruge grundet eller ugrundet filt? Hvad er lettest for en nybegynder?

Tid har jeg masser af, tålmodighed knapt så meget og penge slet ingen af ;)

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 21-08-08 14:58

Jeg er ikke helt med på hvorfor tapenten skal ned, men det kan der være flere gode årsager til.

køb en god spartelmasse, det er nemmere at arbejde med en der er god, der er stor forskel på de enkelte mærker, og hvad man bedst kan lide er nok lidt en smags sag.

jeg har brugt meget af:

"DANA let spartel budget medium, 10 l
Færdigblandet let spartelmasse til ud- og
bredspartling af vægge og lofter. Let at slibe.
Pris pr. stk. ved køb af 1 stk. (8113-2001) 69,-
Pris pr. stk. ved køb af 5 stk. 49,-"
http://www.carl-ras.dk/public/dokumenter/Aarhus/Avis/messeavis_Arhus2008.pdf

Det er rigtigt at når du skal til at skære i den overlappende filt, kan det være et problem hvis du trykker for meget med kniven, men der er sku ikke rigtig nogen anden udvej.

Der skal blåvand mellem væg og filt, vejledning står på flasken, ellers spørg i den butik som skal have dine penge...

Kommentar
Fra : UlrikLPedersen

Dato : 21-08-08 15:07

Jeg har ikke overvejet at man kunne spartle uden på det gamle tapet.

Idéen med at fjerne det gamle tapet udspringer bare af at der er virkelig ulækkert i huset lige nu, men måske det er nok med grundrens på væggen og så et lag spartelmasse udenpå.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-08-08 15:29

Hvis tapetet sidder fast nok, skulle du kunne spartle på det. Sparel - slibning - og grunding med det omtalte blåvan, jeg har købt sandspartel og den blå grunder i jem og fix, også malerfilt.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-08-08 16:31

Hvorfor kaster du dig ud i et glasvævs projekt ? Kunne du ikke nøjes med at vaske det nuværende tapet med grundrens og så enten male eller nyt tapet ovenpå.

Glasvæv er en god ting men man skal bare huske på at der ikke er nogen fortrydelsesret. Når det først er oppe kommer det aldrig ned.

Hvis du skal i gang med glasvæv vil jeg absolut anbefale grundet. I den sidste ende er det billigst.

Hvis tapetet sidder godt fast er der ingen grund til at hive det ned inden glasvæv skal opsættes.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-08-08 17:24

Hvad med at bruge filt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-08-08 17:24

Undskyld væv

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-08-08 18:01

du skal være klar over at det gamle tapet højst sandsynligt vil boble når du giver det vævklæber og så har du et problem, ned med alt tapetet opspartling med sandspartel gerne fra Flügger LH spartel, slibning en gang microdispers og så vævklæber og op med microlitten, den ugrundede er nemmere at arbejde med, pas på når du skal skære dem sammen hvis du trykker for hårdt sprækker spartelmassen og det kan du se, køb en Flügger plastspartel til opsætning af væv.

sidst men ikke mindst så sørg for hele tiden at have nye blade til din kniv, og kun skære igennem de to lag med let hånd.

mvh
per