/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Offentlige ydelser i Tyskland
Fra : fghfgh
Vist : 1625 gange
20 point
Dato : 16-08-08 20:09

Er der brugerbetaling på skoler, hospitaler, veje og andre ydelser i Tyskland - eller er ydelserne finansieret over skatten så de er "gratis" ligesom i Danmark? Kan nemlig ikke gennemskue deres velfærdssystem. Skriv gerne et link til jeres svar.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-08 20:50

Niveauet er næsten som i Danmark. Men det sociale system er skruet sammen som i de fleste andre lande. Det er ikke den nordiske model.

Man betaler mindre indkomstskat men via arbejdsgiveren betales en række ydelser, så resultatet bliver noget nær det samme.
Med vores sundhedsbidrag, arbejdsmarkedsbidrag osv, er vi nok på vej til noget derligner.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-08 20:57

Skoler - NEJ

Hospitaler - JA (de fleste forsikrer sig dog)

Veje - NEJ

Tyskland har bistandshjælp, men efter behov - og de er IKKE BLØDSØDNE

Checken bliver ikke bare sendt med posten

Kommentar
Fra : fghfgh

Dato : 16-08-08 22:01

Så det vil sige at hvis man forsikrer sig koster det ikke noget at gå på hospitalet?

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 20 point
Dato : 16-08-08 23:10

Hej
Tingene er meget mere komplekse end de beskrives her.
Så vidt jeg ved, betaler man selv skolebøger i Tyskland.
Sociale bidrag betaler man "samtidig" med sin skat og trækkes straks ved kasse A.
Der er andre betalingsforhold på sundhedsvæsnet - blandt andet medicin - i Tyskland.
omstændigheder.
En meget stor forskel er der på folkepensionsområdet.

I Tyskland betaler man gennem hele livet en vis procentdel af sin løn, som senere indgår i beregningen af ens pension. - ikke noget med folkepension til alle . Den der har tjent meget gennem livet, får en stor pension. Det er ligesom at spare op til "julens glæde", bortset fra at man skal vente på det hele livet.

Børn skal forsørges af forældrene til de er meget ældre end herhjemme. De kan også bare flytte hjemmefra i 16 års alderen - og forældrene skal betale til deres ophold.

Når gamle mennesker kommer på plejehjem, kan det blive børnene, som skal betale - afhængig af indkomst. Og det er utrolig dyrt at være på tysk plejehjem.- I DMarkens tid kostede det omkring 5.000 DM om måneden = 20.000 DKK.

På grund af det stærkt faldende fødselstal, udbetales der større beløb i børnepenge i Tyskland, ligesom der er utroligt gode barselsvilkår - op til 3 år.

Det er længe siden jeg har været tysk statsborger, men min søster bor stadigvæk dernede. og vi diskuterer tit forskellene i vore to lande. Men Summa Summarum er det næsten det samme, men meget forskelligt i de forskellige livsafsnit.

Moms på fødevarer i Tyskland: 7 %. Og alle ved jo, at vi betaler for 3 biler, hver gang vi køber 1 bil herhjemme.

Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : fghfgh

Dato : 17-08-08 08:36

Tak for svaret ingelein.