/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Cykel: Hvordan gør man?
Fra : Birgitta
Vist : 17072 gange
200 point
Dato : 14-08-08 18:15

Min cykel med lukket kædeskærm er gået i udu... Da jeg var rigtig langt hjemmefra. Så jeg måtte trave meget langt belæsset med indkøb..

Nu er cyklen blevet parkeret i spisestuen mens jeg sidder hviler benene og samler mod til at undersøge og reparere.... suk..

Symptom: Pedalerne kører bare rundt uden modstand. Begge vegne... Cyklen er en Kildemoes damecykel med fodbremse......

Så jeg har brug for at vide noget om hvordan man tager en lukket kædeskærm af, og hvad man stiller op med kæden? Forhåbentlig er den bare hoppet af... DET... ka' jo ske..

Allerhelst ville jeg have et link til en cykelside med tydelig gennemgang af reparationsprocedurer for enfoldige sjæle... MEGET gerne på dansk, da der jo vil være indforstået fagsprog involveret...
Suk...

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 14-08-08 18:42

ÅH Birgitta hvor er det synd for dig og besværligt

Denne side er vist lige det du har brug for (håber jeg).

http://webhotel.uni2.dk/dcf/cyklist/cyk20005/20005-05.htm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-08-08 18:46

ja.......................
Siden ser god ud.......
Men de links jeg har brug for på siden, de virker ikke..... øvøvøv..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-08-08 18:49

Det kan jeg godt se

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-08 18:51

En kæde hopper af fordi den er for slap.
Når kæden slides bliver den længere, og kan justeres men den kan også være blevet så lang, at den ikke længere passer på tandhjulet og så bliver tandhjulet slidt.
En "for lang kæde" børskiftes.
Hvis ikke kæden samles med en låsebøjle, så kan du ikke selv skifte den.

Du har forhåbentlig en ekstra bremse på din cykel.

Ps. jeg har ikke kunne finde billeder af hvordan man skiller kædekassen ad.

Pss. Der kan være olie i den kædekasse som kan ødelægge et nyhøvlet gulv.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-08-08 19:00

Her er en lang "opskrift" håber du kan bruge den
http://webhotel.uni2.dk/dcf/consumer/cyklsmor.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-08 19:08

Men tag et billede af din kædekasse, så kan vi måske se/regne ud hvordan den skal skilles ad.
fra siden / skråt forfra / skråt bagfra

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-08-08 19:34

okay...
HelleBirgitte:
Der står jeg skal kikke i min cykels brugsanvisning?? Øh, gadvide om jeg har sådan en.. Jeg tvivler..

Eyvind:
Ja...
Jeg må indrømme, at jeg er noget kvæstet af al det traveri... Oveni hundeturene...
Jeg tror jeg venter til i morgen...
Måske en god nats søvn...
Jeg kan ikke så meget mere i aften..

Foreløbelig tak, vi skrivs i morgen..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-08-08 19:38

Ok Birgitta - sov godt - vi snakkes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-08 19:59

ok

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-08-08 22:30

Jeg ville tage den til cykelsmeden!
Eyvind beskriver reparationen korekt. Men lukkede kædekasser er besværlige - og det er jo nok tilmed en oliebadskædekasse.
Har du kørt på den i et par år, så skal kæden strammes. Enten ved at bruge kædestrammeanorningen , der kan flytte baghulet et passende stykke tilbage, Det er vigtigt at det er et passende stykke - ellers hopper kæden af alligevel. Hvis kæden er så meget for lang at du ikke kan flytte baghjulet nok tilbage, så mådu tage TO led af kæden. de er indrettet sådan at man kan slå naglen ud med en dorn. er den mere slidt kan det betale sig at skifte kæden - den er ikke slrlig dyr.

Man skal helst have set det her før . ikke fordi det er svært; men man skal helst vide lidt. Alt det kunne jeg da jeg var 12 år på enhalvlukket kædekasse; men jeg havde nok set reparationen 10gange

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-08-08 23:26

Tag cyklen og vend den på hovedet så den ligger på styret og sadlen .Er det en 3 gears med en lille kæde der går ind ved den ene hjulmøtrik så er der en lille knap man kan trykke ind på den sorte plastfirkant som gearkablet er fastgjort i Så kan den komme af .Er det et s ram gear med gashåndtag med 5 eller 7 gear skrues den lille skrue der holder gearskifteblokken løs og blokken trækkes af rød plastbøsning samt pind og skedeså løsnes bremsearmen der er fastgjort mellem baghjul og stel.De to hjulmøtrikker løsnes I hver sin ende af kædeskærmen sidder der en plastfirkantet låse-pal som drejes og tages ud så kan kædekassen skilles ad Ellers er der 2 skruer henne i bagenden af kædekassen løsn den ene så den kan skubbes fra hinanden. Foran på kædeskærmen er der en stor rund skive bag pedalarmen som kan tages af hvis kæden er faldet af i den ende og skal på igen men det er som regel i den anden ende den falder af .Sæt kæden på igen træk i hjulet bagud indtil kæde er næsten helt stram og vær opmærksom på at hjulet sidder lige Når bremsearmsbolten er sat løst i m møtrik strammes hjulmøtrikken i kædesiden først så i den anden side og saml kædeskærmen igen i omvendt rækkefølge Sæt gearblokken på igen og hvis det er en 3 gears m kæde sæt gearvælgeren i 3 die gear stram kablet op ved at skubbe gevindet på kæden ind i den sorte kabelblok indtil den er stram så virker alle 3 gear igen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-08-08 23:31

Ps hvis kæden er blevet strukket og låseskiverne bag baghjulsmøtrikkerne er vendt med de 2 tapper bagud kan de vendes så der derved bliver mere plads til at stramme kæden op på i løbegangen på stellet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-08-08 23:36

Valdr I dag bruger man en kædeadskiller som er et lille skruestiklignende stykke værktøj med en dorn der presser lednaglerne ud så med en sådan kan man nøjes med et eller 3 led også hvis man så selv vil presse den sammen med værktøjet igen eller vælger at sætte et lukkeled i

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-08-08 23:40

Birhitte Jeg har også været ude for at det simpelthen var det store tandhjul forrest der var gået løst fra pedalarmen så undersøg lige om det evt.er det før du starte på alle andre beskrivelser ved at tage den store skive foran ved pedalarmen af og se om Tandhjulet drejer rundt sammen med pedalarmen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-08-08 02:39

Kæden er helt sikkert hoppet af og det er ikke så svært at sætte den på igen.
Men hvis den er hopper af så hopper den nok bare af igen hvis du kun sætter den på.
Den er sikkert blevet lidt løs også skal baghjulet løsnes og trækkes lidt tilbage så kæden bliver stram.

Husk og giv din kæde noget olie nu du skal kigge på den alligevel så bliver den glad.

Kender sjovt nok ikke nogen gode danske cykel sider hvor der er billeder og forklaring af hvordan man gør tingene.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-08 08:46

Men husk stadig at en "strukket" kæde måske ikke passer på tandhjulet og tænderne derfor bliver slidt.................................... >>>> ny kæde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-08 11:14

hejsa...

Jeg er nået hertil:
Plastic under cyklen.
Kædeskærmen er kommet af. Der sad to små skruer, som sunowich så rigtigt beskriver.

MASSER af SORT tyk olie er tørret af..
Hverken tandhjul eller kæde virker spor slidt. Det kan i hvert fald ikke ses.
Cyklen er 4½ år gammel, og jeg har smurt kæden jævnligt gennem et lille hul. Men kædeskærmen har aldrig været af. Cyklen har aldrig været "indlagt".

Kæden virkede ikke specielt løs, men nu har jeg løsnet en møtrik på hver side af hjulet, og jeg har løsnet skruen/møtrikken på den arm, der går ud til stellet......

Så nu har jeg fin mulighed for at stramme kæden.
Okay... Hvordan gør jeg så...?

Sunowich, -du skriver:
Citat
Sæt kæden på igen træk i hjulet bagud indtil kæde er næsten helt stram og vær opmærksom på at hjulet sidder lige Når bremsearmsbolten er sat løst i m møtrik strammes hjulmøtrikken i kædesiden først så i den anden side

Jammm... Hvordan kan jeg se, om hjulet sidder lige? Når jeg står der og holder på møtrikker og skruer og forsøger at stramme kæden samtidig, --så kan jeg da ikke osse dreje på hjulet for at se, om det drejer lige?

---Jeg har altså ikke nogen styrthjelm... Så det skal bare være i orden...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-08 11:23

...Jeg fatter faktisk ikke, hvordan det kan ske:

Jeg cyklede i strid storm ud til Hedegårdscenteret i den anden ende af Ballerup. Parkerede cyklen op af et hegn. Gik ind og købte ind i Netto pg Rema... -Ud og læsse på cyklen.. Låser den op og skal til at trække den ned fra butikscenteret... da jeg ser at pedalerne bare flipper tilfældigt rundt...

Alligevel, GODT!! at det ikke skete på hjemvejen... --Jeg har godtnok håndbremse på osse, men den har jeg aldrig brugt... Jeg er da ikke sikker på at den virker.. Kan sådan nogle bremseklodser ikke blive for gamle, selv om man ikke bruger dem?
(jeg får nogle billeder for mit indre blik af mig og alle mine varer spredt ud over et af de store kryds vi skal over for at komme hjem..... Brrrr )

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-08-08 11:42

Når Suno siger at baghjulet skal sidde lige, så går jeg ud fra at han mener: Der skal være lige meget plads på begge sider af hjulets "forkant" og baggaflen (Baggaflen er det todelte "rør" , som baghjulets forreste halvdel løber i mellem) Altså: der skal være samme "friplads" på begge sider af dækket. altså mellem dækket og baggaflens gafler.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-08-08 12:08

[CITAT] Kommentar
--------------------------------------------------------------------------------
...Jeg fatter faktisk ikke, hvordan det kan ske:

Det gør vi andre nok!
4½ og du cykler ret meget.Kæden var simpelthen blevet så lang at den bare kunne falde af!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-08 12:37

Ja, valde... Men den VIRKEDE ikke særlig slap... --Og kæden hoppede af mens cyklen bare STOD .
Jeg har i mine unge dage cyklet med kæder, der var langt mere slappe... Og uden cykelhjelm..

Nå men nu har jeg strammet, -forsøgt at få hjulet lige, løsnet igen strammet igen løsnet igen osvosv...
NU er kædeskærmen --efter lidt møje kommet på igen. Den sidste (ydre) olie er tørret af og den sidste (indre) olie er givet.
Cyklen SER UD som om den virker igen... Dog er jeg lidt usikker på gearene... Sunos beskrivelse er ok, men hvis jeg sætter cyklen i 3. gear og skubber gevindet ind -bare til det lige får fat, så er der alligevel kun to "hak".. Jeg kan ikke hive gearet ud i 1. gear... Måske ordner det sig når jeg cykler. DET gider jeg ikke lige nu! Det er kaffetid!
Vi skrivs senere.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-08-08 12:57

Rigtigt hvad Valde sagde om lige hjul = ligemeget friplads på hver side .Kæden faldt af ved stop eller start.
Sidder sit gearkavel ok hele vejen og yderkabler inde i deres huller skal de være gevind nok til at alle tre gear virker ellers må du løsne inderkablet lidt inde i skifteblokken.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-08-08 13:00

sit gearkavel = dit gearkabel

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-08-08 13:22

Jamen gear er alt for moderne for mig - jeg har haft gear der faktisk kun kunne skiftes mens jeg cyklede!
Jeg er nød til at fortælle dig en virkelig ubehagelig oplevelse - fra dengang mit syn var ok til at køre bil.
Jeg kom kørende af en stærkt befærdet vej, fra en lille sidevej - ganske vist fra højre, kom en ganske ung pige på cykel (jeg var ikke i tvivl om at vi havde set hinanden) Men hun kørte hurtigt, alt for hurtigt. - Så jeg gav et lille trut, da så jeg at hendes pedaler farede rundt - uden der skete noget - nu var tiden inde til at blokere bremserne - jeg nåede at stoppe 3 meter før chach-. Det viste sig at hun lige havde fået ny cykel, uden fodbremse . så der var gået lidt inden hun huskede håndbremsen. - - Da jeg så havde kørt nog få hundrede meter, fik jeg en rystetur, så jeg måtte stoppe og ryge en cigeret (Det var dengang)
Moralen af denne historie er: Få også lavet din håndbremse! mange kan fortælle om hvad der sker når kæden hopper af ned af en bakke - Det har ikke altid været lovbefalet med en håndbremse som nødbremse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-08 13:33

Hjulet holdes af to "gafter" og du skal kigge på den gaffel hvor støttebenet også sidder fast.
Når kæden er rimelig stram (kan bevæges ca. 1-2 cm. op og ned)
Så skal hjulet sidde i midten af gaflen inde ved det smalle sted.
(der hvor hjulskærmen også sidder fast)

Så sidder dit hjul rigtigt.

Først spændes let på begge møtrikker og så fast på begge sider.
Pas på ikke at beskadige evt gearkæde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-08 13:55

ja... så ser hjulet da lige ud...

Kaffen er drukket. Snuller er støvsuget og vildfarne klatter vasket af gulvet. Petroleum fra den flaske, jeg væltede er vasket af spisebordet, og alle klude, handsker og plastic er røget ud...
Så her ser helt normalt ud igen..

Nu får cyklen lov til at stå og sunde sig i haven til senere.
Jeg tror (næsten) på at den er i orden nu.

...Hvad skulle jeg dog gøre uden Kandu når jeg render ind i mine store eller små livskriser..
Her er altid hjælp at hente!

Jeg elsker bare kandu for den hjælpsomhed man altid finder her. Så jeg drysser points ud for viljen til at hjælpe snarere end for hvem der hjalp mest.

HelleBirgitte kom først og får pointsene her i tråden. Så må kandu osse ryste op med lidt ekstra.

Og så opretter jeg spørgsmål til Eyvind, valde., Sunowich og scootergris..

Eyvind, du er ikke superbruger. Hvis din tvilling e.c dukker op i din pointtråd, så kunne han få points i stedet? Nå, men det er op til dig.

Tak for hjælpen til alle.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-08 13:55

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-08-08 14:13

Jamen tak skal du have Birgitta - jeg var nu ikke til megen hjælp, men viljen var der

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-08 17:19

Viljen er det vigtigste her på kandu. --Og den er der masser af.

--Du redder dig lidt ekstra på grund af din hurtighed.

Kommentar
Fra : egat

Dato : 16-09-08 15:10

Når du skal juster et gear med 3 gear så skal du sætte gearskifter i 3 gear. og så stramme
kabler ikke mere end det er lige nøjagtig er strammet til, så passer alle 3 gear .