/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
SF's strategi.
Fra : nikolaj-n
Vist : 523 gange
20 point
Dato : 13-08-08 23:55

Strategi for SF Ungdoms engagement i europaparlamentsvalget 2009

Dette program skitserer, hvordan SFU vil prioritere op til og under valgkampen til Europaparlamentet i juni 2009. SFU har traditionelt ført kampagne for sin egen kandidat til europaparlamentsvalg, og SF har i den forbindelse stillet sin 5. plads på opstillingslisten til rådighed for SFU. I år vælger vi i stedet at føre en politikkampagne fuldstændigt fri for personvalgkamp. Trods SF’s flotte fremgang ser det ikke ud til at SF og SFU sammen kan høste 5 mandater til europaparlamentet – det vil betyde at SFU, trods fortsat SF fremgang, vil så stå tilbage uden at vores kandidat bliver valgt. På denne baggrund vælger vi personkampagnen fra og opfordre i stedet ungdommen til at stemme for vores visioner for det fremtidig EU samarejde. SFU kender vigtigheden af en fokuseret kommunikation og vi vælger derfor tre politikområder ud som vil være vores primære fokus under valgkampen til europaparlamentsvalget. I SF Ungdom er vi ikke i tvivl om at de tre mest
presserende kampe i EU i disse år er kampen for klimaet, kampen for den fælles velfærd og kampen for en fortsat sikring af arbejdstagerrettigheder og det er på denne baggrund disse er valgt.

Et bæredygtigt EU – Styrk klima kampen!
SFU arbejder for en ambitiøs klimaindsats både nationalt, globalt og regionalt i CO224 -udledningen er i disse år alarmerende høj, og de borgerlige partiers ambitioner vil ikke rykke meget ved det faktum. Problemet skyldes de store virksomheders kortsigtede profitjagt, der sætter profitten før mennesket og før miljøet. Der er med al ønskelig tydelighed brug for et EU som stiller krav til produktionen, og som arbejder for også at forpligte den omkring liggende verden på ambitiøse klima mål – dette skal SFU bruge i sin valgkampagne.

Et lige EU – Udbyg velfærden!
SFU arbejder for en sikring og udvidelse af den fælles velfærd, også på europæiskplan. Overalt foretages der angreb på vores hårdt tilkæmpede velfærd
og EU's krav om fortsat øget liberalisering er til skade for alle andre end de rofithungrende virksomheder. SFU har med stor succes synliggjort behovet for at kæmpe for velfærden når Fogh svinger sparekniven – nu er det tid til at vække befolkningen mod EU's usolidariske og neoliberale ønske om at sætte alt til salg på det globale marked. SFU skal bruge europaparlamentsvalget til at kræve en sikring af den fælles velfærd og skal i sin valgkampagne tage skarpt afstand fra EU's krav om liberaliseringer.

Et solidarisk EU –Styrk arbejdstagerrettighederne!
SFU arbejder for, at almindelige mennesker kan få mest mulig indflydelse på deres egen hverdag, men alt for ofte sætter EU virksomhedens hensyn før arbejdstagerens. Der er brug for et EU som søger at løse de massive problemer arbejderne i EU i disse år kæmper med. Der foregår i EU en massiv vandring af arbejdskraft fra øst mod vest og EU er nødt til at tage handlingsskridt hvis ikke EU skal knække over i to. I Danmark overstrømmes byggepladser med øntrykkende østarbejdere og strejkeretten trues – aldrig har der været mere brug for faglig kamp og SFU skal benytte europaparlamentsvalget til at synliggøre problemerne og anvise løsninger.

Hvad siger I til disse tre politikområder som vi som SFU'ere har valgt at sætte vores fokus på- er det muligt at få det ført ud i det virkelige liv (eller er det for urealistisk)? Eller er der andre vigtige politiskeområder vi burde fokusere os mere på, end de nævnte.

VH. nikolaj-n

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-08 00:02

Alletiders nicolaj...Det er jeg sandelig glad for at du fortæller mig. Og jeg har forstået det, så smut du bare ud i den store stygge verden og agiter for DINE sandheder. Så er man fri for det på Kandu

Kommentar
Fra : nikolaj-n

Dato : 14-08-08 00:10

jeg hedder altså NiKolaj

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-08-08 00:13

Jamen dog Nikolaj... Jeg retter det med det samme i registeret, så du ikke får skrivelser med forkert navn på. Det kan vi jo ikke have.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-08-08 05:58

Hej Nikolaj med K

Jeg syntes for så vidt det er tre fornuftige temaer du slår an.

Jeg tror det ville være klogt at "modernisere" retorikken når I skal i marken med budskaberne, det lyder gammelkommunistisk, og giver mig samme fornemmelse som når jeg ser en flok halvgamle overvægtige sossere synge om sultens slavehær. Og jeg formoder SFU ønsker at appellere til de yngre vælgere.

Et fjerde punkt jeg tror kunne interessere nogle af jeres potentielle vælgere kunne være udlændingepolitik, men efter jeres moderpartis knæfald for sosserne og 24-års reglen er det måske ikke lige sagen. Men det er da svært at forstå, at du (som jeg går ud fra er gammeldansker), hvis du efter et studieophold i USA kommer hjem med en kone derfra, skal behandles på samme måde som Ali, der for tredje generation i træk henter en kusine fra den landsby i Anatolien, hans bedsteforældre udvandrede fra for 50 år siden, eller at du (som en af mine ungers venner) efter et ophold i et EU-land, ovenikøbet, kom på starthjælp da han vendte hjem.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 14-08-08 09:44

Jeg synes I fokuserer alt for meget på at sige grimme ting om Anders Fogh og regeringen i stedet for at konkretetisere hvad det er I vil.

Desuden er analysen utrolig forsimplet:

"CO2-udledningen er i disse år alarmerende høj, og de borgerlige partiers ambitioner vil ikke rykke meget ved det faktum."

Hvorfor ikke?

"Problemet skyldes de store virksomheders kortsigtede profitjagt, der sætter profitten før mennesket og før miljøet."

Herligt at man kan koge problemet så meget ned. Jeg tvivler på at det er så enkelt. Og selv hvis dette skulle være hele sandheden: Hvilken interesse har EU i ensidigt at stille større miljøkrav til virkosmheder?

"EU's krav om fortsat øget liberalisering er til skade for alle andre end de profithungrende virksomheder."

Der var de igen. Jeg bliver hurtigt træt af denne retorik; og jeg tvivler i øvrigt på at det er sandt. Fx kan øget konkurrence faktisk give bedre service og dermed være ti gavn for borgerne.

"nu er det tid til at vække befolkningen mod EU's usolidariske og neoliberale ønske om at sætte alt til salg på det globale marked."

Igen: Retorikken står her helt i vejen for hvad I konkret mener.

"I Danmark overstrømmes byggepladser med løntrykkende østarbejdere og strejkeretten trues"

Når nu solidaritet er vigtigt for jer, skulle I måske overveje hvordan det ovenstående citat udtrykker solidaritet med de østeuropæiske byggearbejdere.

"aldrig har der været mere brug for faglig kamp"

Det er vist et udslag af dårlig langtidshukommelse, ellers er det en hån mod stort set hele arbejderbevægelsens historie.

"SFU skal benytte europaparlamentsvalget til at synliggøre problemerne og anvise løsninger"

Hvilke løsninger? I har ikke nævnt nogen!

"er det muligt at få det ført ud i det virkelige liv"

Umuligt at sige - idet I ikke beskriver hvilke løsninger I ønsker. Derfor virker det lidt komisk at I i første afsnit skriver "SFU kender vigtigheden af en fokuseret kommunikation".

Og for fanden - ret stavefejl, stram sproget op, og sæt kommaer. Her er et par eksempler:

politikkampagne
SF fremgang
og opfordre
EU samarejde
Problemet skyldes
omkring liggende
klima mål
europæiskplan
at vække befolkningen mod
handlingsskridt

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 14-08-08 13:47

Citat
Eller er der andre vigtige politiskeområder vi burde fokusere os mere på, end de nævnte.

Jeg vil nok starte med at gå til parti formanden - og få ham til at uddybe, hvor han deponerede sin hjerne, da han stillede Statsministeren dette spørgsmål.....

http://www.folketinget.dk/Samling/20031/spor_sv/S5034.htm

Og derefter melde mig ud.

Kommentar
Fra : nikolaj-n

Dato : 14-08-08 23:01

Tak for svarene. Beklager stavefejlene, retorikken og kommaerne. dem vil vi starkt f rettet.

Er følgende vi burde unlade, da vi efterhånden har fået en del negative feedbacks:

Østarbejderpause
Danmark har brug for en etårig østarbejderpause! SF Ungdom foreslår for det første, at Danmark tager én et-årig østarbejderpause, hvor vi ikke modtager nye arbejdstagere fra de 10 nye medlemslande. Østarbejderpausen skal sikre, at vi ikke bliver rendt over ende og at østarbejderne kan sikres arbejdsforhold på niveau med danske arbejdere. Vi skal bruge pausen til at tage en national diskussion af østudvidelsens konsekvenser for det danske arbejdsmarked, og træffe de politiske beslutninger, der skal skabe tryghed i befolkningen om Danmarks
forhold til det europæiske samarbejde. SF Ungdom kræver derfor, at et topmøde giver medlemsstaterne mulighed for at dispensere for arbejdskraftens og tjenesteydelsernes frie bevægelighed, når afgørende forhold på medlemsstaternes arbejdsmarked er truet. Dette vil give Danmark mulighed for at lave en etårig østarbejderpause...

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 14-08-08 23:47

Avavavav - det er sgu da værre. Man skulle tro det var DFU og ikke SFU.

Kommentar
Fra : nikolaj-n

Dato : 15-08-08 00:13

Til jqdp' indlæg:

DFU!? er det virkeligt så slemt? Havde ellers forventet positivt feedbacks fra folk mht. dette forslag.-hvad er det der egentlig gør, at du synes at dette forslag er en smule negativt/ Df-agtigt ?