/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Virkningsgrad varmepumpe
Fra : sochr87
Vist : 1806 gange
20 point
Dato : 07-08-08 10:03

Er der nogen der ved noget om hvordan virkningsgraden på en varmepumpe er i forhold til omgivelsestemperaturen omkring ude-delen? Altså om varmepumpens effekt stiger ved højere omgivelsestemperatur og hvor meget den stiger eller har den ingen betydning?

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-08-08 11:13

Varmepumper har i dag normalt en COP værdi på 3,5 - 5,0 (virkningsgrad) Denne virkningsgrad er beregnet/målt ud fra een eller anden døgnmiddeltemperatur. Klart virker de bedre og bedre jo mindre der er brug for dem ;) Men ihvertfald Panasonic garanterer at de stadig kan levere den lovede effekt ved en udendørs temperatur på -15 grader.

Definitionen på COP værdien er: hvor kilowattimer du får ud som varme for hver kilowattime strøm du putter ind i den. Du må bare ikke regne med at det så betyder at du sænker din varmeudgift med 3,4 - 5 gange, da du stadig har brug for øvrig opvarmning. men normalt kan den mindst halvere det el-forbrug man har til opvarmning i et el-opvarmet hus.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-08-08 11:52

Jeg har en Tochiba i parcelhuset (116m2) og den har hele sidste vinter varmet hele huset op. I en ærhvervsbygning ved siden af, har jeg 1, men med 2 indblæsninger (ialt 172m2) og den har varmet det hele op sidste vinter. Mit kvt. forbrug er faldet fra 55.000 til 30.000kvt på årsbasis, dte skal dog siges at der i samme priode er faldet et par stor offsetmaskiner fra. (Trykkeriet nedlagt) Dog er der rykket et par store kopimaskiner/printere ind i stedet for.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-08-08 11:54

Begge fabrikater af varmepumper har formentlig en kurve over virksomgraden af de forskellige modeller. Se på deres hjemmesider.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-08-08 11:57
Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 07-08-08 12:43

Det jeg er ude efter er noget der beviser hvor meget effekten stiger ved højere temperaturer, skal bruge det til et eksperiment :)

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 07-08-08 12:50

Hvorfor stiller man f.eks ikke udedelen på et loft, hvor der normalt er varmere end udetemperaturen? Selvfølgelig med udblæsning væk fra loftet.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 07-08-08 13:04

Man placerer ikke udedelen på et loftrum fordi den køler ligeså meget som indedelen varmer. Hvis man placerede udedelen på loftet vil man jo på et tidspunkt risikere at den sænkede temperaturen i rummet så meget at virkningsgraden bliver dårligere end ellers.

Endelig kan de fleste varmepumper (luft/luft) vendes så de køler rummet ned i stedet for at varme. Når man har brug for dette er det fordi det er sommer, og solen skinner - og så er loftrummene typisk en 40-50 grader varme, og derfor ikke velegnede til at suge kulde ud af.

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 07-08-08 13:16

Vil den køle særlig meget på loftrummet hvis udblæsningen sker ud i den fri luft, altså udenfor huset gennem et rør f.eks?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-08-08 13:32

Så vidt jeg ved, suger den luft ind i systemet ved ventilatoren(stor diameter) og ud igen af flere forkelligt placerede ribber.

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 07-08-08 15:31

Det var kun et princip spørgsmål, men det kunne nu sagtens tilpasses :) Håber stadig nogen kan fortælle mig, hvor jeg kan finde nogle data der beviser hvor meget effekten stiger ved højere temperaturer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-08-08 16:33

Der er folk her som ved en masse om udnyttelse af tilført energi.

http://www.nilan.dk/p115.asp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-08 15:06

Det er vi ekstremt uenig i Eyvind. Muligvis er Nilan et stort firma, men at ligefrem at sige de ved en masse om varmepumper?!?!??!? Deres datablade indeholde en del, ikke engang HC Andersen kunne have fundet på. Og direkte adspurgt kommer de rigtige data frem. Dette er så lidt skræmmende, da det så betyder man LYVER i sine datablade. Er nogen i tvivl om rigtigheden i dette, så prøv at kigge på lyddate for VPL (de lidt større). Når vi så ved at man benytter Nicotra ventilatorer, såehhhh...... Ligeledes fabrikerer man besparelsesberegninger, hvor man forudsætter folk før havde 1 - 1,5 gang luftskifte uden genvinding. Det døber vi så om til samme luftskifte MED genvinding. Jamen så tørrer vi meningmand Danmark.

Nej Nilan var det allerallersidste sted jeg ville søge oplysninger.

Seriøst - snak med et firma tilknyttet VPO ordningen. Så er der noget der ligner styr på det. Og al knalleriet med varmepumper i loftrummet osv, vender jeg lige tilbage med når jeg har tid.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-08 15:08

...og i særdeleshed til spørgeren..

COP faktorer kommer stygt an på hvilke kølemidler vi beskæftiger os med. De gammelkendte gasser, ja så stiger virkningsgraden ved højere kondensering. Ved Co2 vender det hele nærmest på hovedet.

Men vender lige tilbage senere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-08 19:15

Har du det bedre nu 3773.
De dårligste firmaer og håndværkere er som regel dem der har travlt med at sable de andre ned.

Gad vide om du er så dygtig som du lader til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 12:39

Ved du hvad sochr, du følger sgu bare Eyvind's råd. Han ved vist alt om emnet.

Ellers sender du en PM og spørger om det du gerne vil vide noget om!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 12:41

Du er sgu noget ringere vidende end jeg lige troede Eyvind! Var du ikke maskinmester? Har du set deres datablade? Har du set deres beregninger de giver kunderne? Har du talt med noget i branchen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-08 13:14

Min ringe viden har ingen betydning - og maskinarbejder er ikke det samme som maskinmester.
Mine kurser på maskinmesterskolen i køleteknik skal du ikke regne for noget.
Og jeg ved nok heller ikke så meget om varmepumper / ventilation som du gør.
Men tag det dog roligt når du har en anden mening end andre på bl.a. det tekniske område, det klæ'r ikke en rigtig håndværker.
Nu skal jeg nok lade din tråd være.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 14:20

Har allerede trukket mig. Spørg trygt Nilan. Eyvind har selv fundet dem på Google.

(mente nu også du var pedel, men synes ikke jeg ville skrive det).

Og iøvrigt er jeg tordnende klam overfor din bedømmelse af MIN bedømmelse af kollegaer og andet fra branchen. Du kan trygt stole på jeg tager mine ture med både teknologisk og andre og er nærmest kold overfor titelrytteri og lignende spidsfindigheder. I VE branchen og i kølebranchen exelerer der uhyrlige mængder af klaphatte, og det er lykkedes for et par firmaer og holde sig på top ti over mindre seriøse virksomheder i faktisk mange år. Nilan er en af den. Og skulle Torben Andersen lægge sag an, tager jeg det roligt (Skulle du have lyst Torben, læs dine dateblade på VPL, i særdeleshed hvad angår lyd), og ellers tager jeg gerne en diskussion med samme omkring COP osv, ikke mindst når der kapacitetsreguleres på VP'er. Og en af mine store kæpheste kunne f. eks. være anvendelsen af plastic i VE anlæg. Det synes MAN i brandteknisk henseende ikke er smart. Nilan synes det (blandt nogle få andre).

Over and out herfra

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-08 14:33

Hvis din hukommelse havde været lidt bedre 3773 - så kunne du måske huske at jeg har haft en Nilan Varmepumpe i adskillige år. (Luft til centralvarme og brugsvand)
Det er stadig de dårlige håndværkere som hævder sig selv ved at nedgøre andre.

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 10-08-08 15:23

Har ikk fået meget ud af det i har skrevet må jeg indrømme. Håber der er nogle lidt mere seriøse eksperter der ved noget om virkningsgraden!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 15:28

Bare spørg Eyvind. Han har een. Vi andre ved kun at nogle leverandører er nogle røvhuller. Og det bruger vi til at hævde os selv med (fordi vi så - underforstået ikke er for kloge).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 15:31

Hvad vil du specifikt vide?

...og nej, varmepumpen skal ikke stå i dit loftrum. Den vil køle dette ned i løbe af nul komma nul.

...ja virkningsgraden stiger, ved højere fordamningstemperaturer (og ikke nødvendigvis med Co2 som kølemiddel).

...ja virkningsgraden stiger med lavere kondenseringstemperaturer (dog slet ikke med CO2 som kølemiddel - dette er nærmest bedst ved tryk der er lige ved at sprænge anlægget i luften - 100 bar - omkring 70 - 80 grader).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 15:36

Evnen og i særdeleshed programmellet til at afrime, er stækt medvirkende årsag til ordentlige virkningsgrader. Eksempelvis importerede Peter Borring LG varmepumper parallelt i hans gamle firma (er røget på røven). Disse duede af helvede til, indtil den officielle importør hjalp med nye printkort. Fuldstændig samme varmepumpe, men med en afrimningslogik tilpasset Norden. (hvorfor skal man så ikke sparke Peter Borring for useriøs parallel-import Eyvind?) . Han fortsætter iøvrigt idag! Hvis ingen advarer, ved folk det først efter at de har tabt penge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-08 16:00

Ja ja ja - men tag det nu roligt - det er ikke sundt at ophidse sig så meget.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 16:25

Hvorfor ikke Eyvind? Besyndelige meldinger - nu også fra dig, og ikke mindst multigeniet Teil, kan sommetider forekomme lidt anstrengende!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-08 16:28

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 10-08-08 17:39

Hvor meget vil du tro jeg kan hæve COP værdien med hvis udedelen trækker en luft ind der har en temperatur på 40 grader? Nu snakker jeg kun opvarmning da det er det eksperimentet går ud på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 17:56

Sådan er verden ikke. Der er ingen forholdstal. Iøvrigt kan du ikke bare hæve fordampningstemperaturen ukritisk højt op. Så risikerer du at kvæle udeudelen.

Hvilket eksperiment?

Hvilken maskine?

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 10-08-08 21:16

Det er et luft til vand anlæg med en COP værdi ved opvarmning på 3,9. Det er en inverter type med R 410A kølemiddel. Vil gerne have uddybet det med kvælningen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 21:32

Proejktet lyder allerede dødfødt. R410a lyder som en kinesisk ombygget klimavarmepumpe. Den vil yde den nominelle effekt ved +7 gr ude. I nogen tilfælde er den slags anlæg "født" som invertere. Alle data herfor er svært gennemskuelige, idet disse som oftest er opgivet med kompressorerne på nominel fart.

Men du svarer ikke på noget af det adspurgte:

Hvilket anlæg?

Hvilket ekspepriment?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 21:33

...og købt hvor?

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 10-08-08 21:46

Så du har ikk noget bud på hvad der sker med effekten af anlægget ved en temp på 40 gr ca? Det hedder vist ikk så meget, et meget billigt anlæg fra vvs grossisten. Det er et helt almindeligt komplet inverter anlæg, den har en max effekt varme på 5,3 KW. Vil ikk nærmere ind på hvad projektet går ud på. Håber du har et bud :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-08 21:55

Næh du får ikke mig til at gætte ud fra "ingen oplysninger". Spørg Eyvind, han synes vi andre er nogle sure indebrændte skidderrikker der går lidt for meget op i vores job, og derfor ikke bryder os om at bilde folk røverhistorier ind (du beder mig gætte). Men kina-skrammel indkøbt ved et sted med 0-viden. Og et projekt der er dybt hemmeligt. Nix mand. Find selv ud af det.

Men et hint: R410a = retsikkert dødfødt.

Al for varm tilgangsluft = Retsikkert dødfødt nåe vi snakker klimaudedele.

Når du virkelig har behov for varme -> Hvor længe vil du kunne opretholde varm luft i tilgang til din VP??? Hvis du snakker et loftrum holder det efterfå minutter.

Klimaudedeles ventilatorydelse 0 tryk, så skal du hente luft = dødfødt.

Hvis du vil det der seriøst, kan det sagtens laves, det kræver bare et lidt anderledes design. Faktisk skal noget af det dimensioneres som NILAN (wuauw hva Eyvind).

Men kan i hygge jer - dette er formålsløst.

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 10-08-08 23:29

Skal da love for du er klog eller også er det bare noget du har en idé om. Jeg ved ikk meget om klimaanlæg og spørger derfor dig, så vil da mene et ordentligt svar er på sin plads og ikk bare ligegyldigt negativ snak. Må jo finde svare andet steds.

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 10-08-08 23:43

Hold da op.....

Du kan + 5000% virkningsgrad på din kinesiske idiotvarmepumpe, som du har købt et idiot-sted og vil bruge til et idiotprojekt.

Er det sådan et svar du gerne vil have, så værsgo......

Men sådan er kølekredse ikke lavet. Og i særdeleshed ikke kina-skrammel. Og uanset hvad du har opfundet, har det været prøvet før. Og duede det, var der en eller anden der var blevet meget rig. Men har du hørt noget, dumme?, nej vel?

Hvis nu du til at starte med skrev hvad det var du ville. Og med hvilket kram, havde man en chance for at gennemskue om det var værd at røre ved. Men du væver, og vil holde det hele hemmeligt, såehhhh......

Og du har ret. Har ikke lavet andet de sidste par og tyve år, så du bør endelig blackliste mig. Mig bekendt har vi kun en enkelt mere herinde der aner en anelse om klimavarmepumper. Og nogle stykker der har købt skrammel i Bauhaus og Bilka. Så er der lige et par stykker som VI har fået prakket nogle ordentlige anlæg på. Men skidt med dem. De aner sikkert også nada....

Held og lykke i din søgning efter de vise sten, din idiot.....

Kommentar
Fra : sochr87

Dato : 10-08-08 23:53

Du er for latterlig hehe til grine af - hyg dig du og op med humøret

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 10-08-08 23:59

Jeg fik svar ikke? (fik at vide du var en dumsmart tumpe, der havde taget røven på sig selv) Fik du noget???

NAr

Annuller spørgsmålet
Fra : sochr87

Dato : 11-08-08 00:04

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål