/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Finde grav på kirkegård.
Fra : mulle-mor
Vist : 1117 gange
200 point
Dato : 28-07-08 14:11

Hej.

Ved et tilfælde fandt jeg her på Kandu et link til, hvordan man kan finde grave på en kirkegård. Jeg blev lidt nysgerrig, og begyndte at lede efter gamle familiemedlemmer og venner. Men som jeg kunne se ud af det, så skalman vide, hvilken kirkegård afdøde ligger på.
Er der nogen, der ved, om der er en fælles database, hvor man kan lede, hvis man kun har navnet på afdøde, og overhovedet ikkeved, hvor i landet den pågældende er begravet?
Jeg er sikker på, at der må være sådant et register, men måske er det ikke tilgængeligt for "almindelige" mennesker.
Hvem ved noget??????

Hilsen
Mulle.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 28-07-08 15:13

Kunne du ikke fortælle, hvor på KanDu du fandt et link til, hvordan man kan finde grave på en kirkegård?

Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 28-07-08 15:41

Du kan ringe til et hvilket som helst kirkekontor i DK (hvad med at vælge det i din egen by) og få det oplyst.. :)

Jeg troede min far lå i Herning (hvor jeg også selv bor nu), så jeg ringede dertil, men han kunne oplyse mig om at han ligger i Horsens.. Så derigennem kan du ihvertfald få det at vide..

Maiken

ps, ja det link som du snakker om ville jeg egentlig gerne se, så hvis du liiige gider smide det herinde?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-07-08 16:08

her er2x link til find en grav i danmark

http://www.dk-gravsten.dk/i-menu-j.php
http://www.joanbedsted.dk/kirke.html
senta

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-08 18:01

Citat
Jeg er sikker på, at der må være sådant et register, men måske er det ikke tilgængeligt for "almindelige" mennesker.

Tror ikke det findes, hvis du får 20 med samme navn, så skal du jo
vide hvor personen er begravet.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 28-07-08 21:02

Citat
hvordan man kan finde grave på en kirkegård?

ØØØØHHHHHHHH jeg tror der er mange

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 28-07-08 22:01

Som senta skrev http://www.dk-gravsten.dk/i-menu-j.php

Det var her, jeg begyndte at søge. Bl.a. kiggede jeg selvfølgelig på kirkegårdene i min egen by. Der er 3 stk - og den der har lavet siden om kirkegårde i Frederikshavn sogn har virkeligt gjort et godt arbejde. Der er nemlig foto af gravstenen, så hvis man, som Teil skriver, får mange med samme navn, så kan man ved at klikke på foto af gravstenen se, hvem vedkommende har været gift med - hvis vedkommende var gift og de er begravet sammen - og så kan man jo se, om det er den rigtige "Peter Jensen" man har fået.

Men altså - hvad jeg tænkte var, om der fandtes et online register, hvor folk fra hele landet var registreret med navn, evt. ægtefælle, børn, osv. Så kunne man jo se, om det var Onkel Peter, der lå der.

Grunden til jeg spørger, er at jeg har ledt efter oplysninger om mine aner. Det er ikke meningen, at jeg skal lave en slægtsbog eller lignende, men hvis nu at jeg kunne finde en grav med nogen af dem, så kunne jeg da godt finde på at køre efter den grav og måske lægge en lille blomst. Det er faktisk kun ren nysgerrighed.

Ellers - mange tak for svar. Jeg venter lige med at give point, hvis nogen kommer med det helt rigtige svar på mit spørgsmål.

Mulle

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 28-07-08 22:05

Og - jeg glemte lige WarBitch - det er fint, at man kan ringe til kirkekontoret. Men mon det også gælder, hvis man ikke ved, hvor personen er begravet, og hvornår vedkommende er død?
Det var jo lidt lettere for dig, da det drejede sig om din far.
Men tak for svaret.
Mulle

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-08 22:20

Det er også muligt at gravstedet er sløjfet, så finder du ikke noget
i et register.

Accepteret svar
Fra : WarBitch

Modtaget 200 point
Dato : 29-07-08 00:57

Citat
Og - jeg glemte lige WarBitch - det er fint, at man kan ringe til kirkekontoret. Men mon det også gælder, hvis man ikke ved, hvor personen er begravet, og hvornår vedkommende er død?

Jeg vidste jo lige nøjagtig IKKE hvor han var begravet.. Troede det var Herning, men viste sig at være Horsens.. Og jeg vidste IKKE hvornår han var død, udover årstallet.. Jeg var ikke engang 100% sikker på hans navn (pga navneændring og en lidt underlig stavemåde) .. Så ja, jeg tror osse du kan finde nogle som du ikke har super mange oplysninger på.. :)

Men et online register, tror jeg godt nok ikke der findes, ikke på den måde du siger der..

Godkendelse af svar
Fra : mulle-mor

Dato : 29-07-08 12:16

Tak for svaret WarBitch.

Jeg tror dit svar er det bedste. Jeg vil prøve kirkekontoret. Jeg var ikke klar over, at man kunne komme den vej.
Ha' en god dag - i sommervarmen

Hilsen
Mulle