/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Hjemmeside-design med kanter
Fra : villum53
Vist : 494 gange
20 point
Dato : 10-03-03 18:55

Beskriver mig selv som HTML udvikler at laveste kaste, men på vej op.

Jeg er ved at lave min første side i ren HTML kodning, men gider ikke lave sider, der er uddateret rent teknisk. Så jeg har to spørgsmål.

- Kan jeg med min viden lave en hjemmeside, der fremstår placeret på en anden side. Så der er en kant rundt om den forreste side? (svært at forklare men tjek evt. http://damkjaer.net)

- Er faldende menu linier (se menulinien på www.web10.dk) noget jeg kan lave med enkelt HTML eller er der tale om Flash, PHP og andre ting som jeg stadig ikke aner et dyt om.

Kapper

Accepteret svar
Fra : benkvist

Modtaget 30 point
Dato : 10-03-03 19:26

Hej

For at starte bagfra, så er menuen op web10.dk en DHTML menu, altså en Dynamisk HTML menu.
Når noget er Dynamisk er der altid (med et par meget få undtagleser) tale om at tingene genereres ved hjælp af noget "programmering". Oftest JavaScript eller VBscript.
Dette er også tilfældet på ovennævnte side - hvis du kigger deres kode (højreklik og så "vis kode") og søger på menupunkterne, så vil du se der i forbindelse med listningen af disse anvendes JavaScript.

Med hensyn til det andet (første) spørgsmål, så er jeg ikke helt klar over om jeg forstår hvad du mener. Men så vidt jeg kan forså det, så er det noget du burde kunne klare ved at lave dit layout ved hjælp af tabeller og evt. lag (layers).
Kan webserveren du skal have det liggende på, håndtere SSI (server side includes) så er der også nogle muligheder der.
Prøv f.eks. at kigge på www.barnetsret.dk - der er alle menuerne lavet som SSI, således de kun skal rettes ét sted.

Så opsumeret, om du kan klare det med ren HTML? Spørgsmål 1: Ja. Spørgsmål 2: Nej.

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-03-03 20:21

Du kan lave en side med baggrundsfarve.
Opret en tabel som har en størrelse på 90%bred og 90% høj centreret.
Så skulle første spørgsmål være klaret.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : villum53

Dato : 22-03-03 14:18

Tak for svaret benkvist.