/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvilket parti tilhører jeg?
Fra : funkyfancy
Vist : 2755 gange
20 point
Dato : 19-07-08 22:37

Mine mærkesager er som følger:

- hash bør fortsat være illegalt

- rygning skal ikke tillades i offentlige bygninger

- bedre rettigheder for homoseksuelle

- ligestilling mellem alle religioner

- flere miljøvenlige investeringer der sænker udledningen af CO2

- bredere europæisk samarbejde

- skattefinansierede madordninger

- hellere offentlig styring end privatiseringer

- lavere skat på arbejde

- lavere registreringsafgift

- ejerboligmarkedet holdes i ro

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 22:39

Du er 90% radikal og 10% gammel kommunist

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-07-08 23:14

Er det ikke bedre - at finde ud hvilket parti du matcher end at finde det parti der matcher dig.

Hvis du bruger lidt tid på at læse noget om politik og samfundsøkonomi, vil du opdage at intet er gratis.

I stedet for at tænke i skattelettelser, bør man tænke i hvem der skal betale mere eller i om der er udfigter der ikke skla betale af det offentlige.

Grundlæggende har vi behov for de funktioner der er i samfundet og pengene til dækkening af udgifter skal jo batales alligevel. Spørgsmåler er bare om vi betaler dem forbrugs afhængigt eller og vi bidrager til en pulje.

Når vi er rige vi vil mennesker intet betale - men når mennesket er fattigt skal andre selvfølgelig betale..

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 20-07-08 00:36

Du har opstillet 11 kriterier, som du lægger vægt på, men der er faktisk en hel del andre vigtige kriterier, som skal med ind i billedet, hvis man skal prøve at give dig et ordentligt svar. Umiddelbart vil jeg gætte på, at du matcher bedst med politikere fra SF, men på nogle punkter også med andre partier.
Imidlertid kan du få et temmelig præcist indtryk, hvis du bruger en facilitet, der findes på http://www.180grader.dk. (Det er en netavis, der betegner sig som borgerlig). De har bedt alle folketingskandidater om at svare på 25 spørgsmål, og når du som bruger lægger dine egne svar ind, dukker der en liste op over de folketingskandidater, der bedst matcher din opfattelse. Blandt de første 10 er der f. eks. 5 fra SF, 2 fra S, 2 fra DF og 1 fra EL. Så på den måde får du lidt at vide om, hvor i det politiske landskab, du vil føle dig bedst tilpas.
Nu er det jo ikke sådan, at du en gang for alle kan slå fast, at du her i livet vil binde dig til SF eller et andet parti. Som vælger kan du frit shoppe rundt fra gang til gang; det er netop meningen med den demokratiske stemmeret. Men hvis du skulle få lyst til at melde dig ind i et politisk parti -- og de har allesammen brug for unge og interesserede medlemmer - så kan du ved hjælp af 180grader.dk nok finde ud af, hvor du skal henvende dig (Husk: man kan altid uforbindende få lov til at gå til nogle møder for at føle sig lidt for). Men prøv i alt fald guiden i 180grader.dk. Du skal klikke på en fane, der hedder Kandidatbase

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 20 point
Dato : 20-07-08 06:46

Jeg indrømmer at jeg ikke ved hvad alle partier mener om dine "mærkesager", så det følgende er delvis baseret på gætteri.

Det bygger også på tendenser og fornemmelser: Det er ikke alle dine kriterier der er formuleret præcist. Hvad indebærer for eksempel "bedre rettigheder for homoseksuelle"? Og på hvilke områder gælder "hellere offentlig styring end privatiseringer"? Hvordan skal politikerne sikre at "ejerboligmarkedet holdes i ro"? Der er flere eksempler.

Når det er er sagt, er så her et forsøg på at besvare dit spørgsmål. Under hvert kriterium skriver jeg partibogstaverne for de partier jeg mener opfylder det. Et stort bogstav betyder at jeg vurderer partiet opfylder kriteriet i høj grad. Og det giver i sammentællingen to point. Et lille bogstav betyder at jeg vurderer partiet delvist opfylder kriteriet. Det giver i sammentællingen ét point..

- hash bør fortsat være illegalt
AbCKOVY

- rygning skal ikke tillades i offentlige bygninger
ABcFKvYØ

- bedre rettigheder for homoseksuelle
aBcFovyØ

- ligestilling mellem alle religioner
ABcFVYØ

- flere miljøvenlige investeringer der sænker udledningen af CO2
ABcFKovyØ

- bredere europæisk samarbejde
ABCfkvy

- skattefinansierede madordninger
ABFkØ

- hellere offentlig styring end privatiseringer
aFkoØ

- lavere skat på arbejde
aBCkovY

- lavere registreringsafgift
CkOVY

- ejerboligmarkedet holdes i ro
??

Resultat:

Ny Alliance 16
Socialdemokraterne 15
Det Radikale Venstre 15
Socialistisk Folkeparti 13
Det Konservative Folkeparrti 12
Venstre 12
Kristendemokraterne 11
Dansk Folkeparti 8
Enhedslisten 8

En grund til at Ny Alliance scorer højest, er at jeg ikke rigtig ved hvad de mener, men har gættet på at de faktisk helt eller delvist opfylder alle dine kriterier.

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 20-07-08 09:01

Tak for svarene.