/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Akkumuleringstank
Fra : skaerm
Vist : 2234 gange
100 point
Dato : 18-07-08 12:01

Hej
skal til og installere fastbrændsel fyr med akku tank, men kan ikke finde en som jeg vil have, så vil lave en selv af en brugt olie tank (sparer også en del penge). Akkutanken skal så samtidig virke som varmeveksler, det vil sige kedlen skal varme direkte i tanken, med åben ekspansion, og radiatorerne skal få deres varme fra en spiral i toppen af akkutanken, disse skal så kører med trykekspansion (skorstensfejer har sagt god for dette).
Mit spørgsmål er så, hvor mange liter vand skal denne spiral indeholde?? ønsker en frem temp. på ca 60 grader.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-07-08 12:51

Produktet eksisterer og hedder en sling-tank i Sverige. Problemet er bare det ikke er nogen speciel god ide, idet du ikke udnytter lagdelingen du kan få i en beholder. Lægger du spiralen for oven, vil du ved afkølingen lave omrøring i tanken, når fyret går ud. Og så bliver det hele pludselig halvlunkent og yder lidt. Lader du spiralen stå i højden bliver det nogenlunde det samme. Der skal fødes varme ind i den nogenlunde konstant.

Klogere var det at fodre bufferen med en ladeventil. Montere en termostatisk shunt på afgangen og der bruge en Alpha pumpe. Lad hele systemet være med åben expansion.

Alternativt lad vandet i bufferen være på trykexpansion, og lad varmen fra kedlen gå ind via spiralen. Styr denne on/off med termostat og AVTA ventil eller LADOMAT. Men sørg for gudsskyld for at spiralen er tilstrækkelig stor. Spiralen og kedlen lader du være med åben ekspansion og indskyder en lille volumenforøger på 100 liter i denne kreds. I dette tilfælde bør du absolut bruge en færdig tank. Hjemmelavet vil være uhensigtmæssigt (olietanke er ikke beregnet til tryk).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-07-08 13:02
Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 18-07-08 13:17

nej ved godt jeg ikke kan sætte tryk på den gamle olie-tank. Ville også helst have haft åben ekspansion på hele anlæget, men det vil skorstensfejeren ikke godkende, da min kedel skal stå i en garage, og huset er halvanden plans, og rørene til huset skal graves ned, derved er røret til ekspansionen ikke stadig stigende.. er også blevet foreslået en ekstern varmeveksler

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 18-07-08 13:20

i øvrigt?? et helt åbent system; hvor tilslutes frem og retur til radiator, altså på buffer?? kunne jo lave det sådan, og så derefter en ekstern veksler

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-08 13:42

Netop. Brug en trykbærende akku-tank, f. eks med en spiral i. Tilkobl denne somom den var en kedel. Brug dog en termostatisk blandeventil. Fodr spiralen i denne fra kedlen (denne kreds laves med åben ekspansion) Indskyd 100 liter volumenforøger i denne kreds.

http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Pr_bl_Acktank_302_750-756.pdf brug en eller to 752 tanke

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-07-08 14:41

Det har skorstenfejeren nok ikke forstand på.
Han har heller ingen myndighed og skal ikke godkende.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 18-07-08 14:46

hvem ska så godkende anlæget transor??

Godkendelse af svar
Fra : skaerm

Dato : 18-07-08 14:46

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 18-07-08 14:48

hvem har sådan en beholder i DK 3773 ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-07-08 15:15

www.naturvarme.dk se undeer forhandlere

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 28-07-08 09:51

hej igen 3773
Kan godt forstå du siger at det vil skabe røre i akku tanken, hvis du har en spiral, som tager varmen ud, og videre til radiatorer etc, og derved ødelææger lagdelingen. MEN vil der ikke komme et røre i vandet lige meget om kølingen foregår direkte ellet inddirekte , altså med eller uden spiral? og hvorfor er det bedre og have spiral på ladesiden end på forbrugsiden af tanken? opvarmning skaber jo også røre. eller er jeg helt galt på den?? håber og hører din mening.