/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
opstilling af hytte
Fra : movser
Vist : 2186 gange
100 point
Dato : 10-07-08 17:33

Hej
så det tid til opstilling af gæstehytte. Men hvordan får jeg lavet fundament og hvad skal jeg lave det af?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-07-08 17:48

Du kan evt. grave en rende, der har højden af sokkelsten. Lægge sokkelsten. I de fire hjørner og midt på langsiderne borer du med pælebor, ca 90 cm ned. Sætter båndjern ned i hullerne efter at have bukket dem lidt i "siksak". Kommer cement ned i alle seks huller og sokkelsten. Sætter huset oven på soklen og bruger jernene, der skal rage ca. 90 cm ovenud af sokkelstenene, til at skrue huset fast med/på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-07-08 17:49

Funder blokke, Svend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-08 17:59

Det er fint at have huset stående på sokkelsten, som er funderet på fast grund i frostfri dybde.
Det nødvedige antal og placering afhænger af huset. . spørg fabrikanten.

Hvis du følger Alkas anvisning, skal du bruge beton i stedet for cement.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-08 18:51

Sådan har jeg gjort:

Grav en rende i et spadestiks dybde og bredde, der passer med omkredsen af hytten....fyld stabilgrus i renden......med mellemrum sættes bare legasokkelblokke.

Hytten (17 kvadratmeter) har stået sådan i 5 år nu, og det holder, selv om der endda nogen gange står vand på græsset, efter kraftig regn.

http://peecee.dk/upload/view/114444

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-07-08 18:59

Jeg har lige lavet eet fundamment til et havehus.

Gik ned til et tæppefirma og fik en masse rør som tæpperne bliver rullet op på.

Det er kraftige pvc rør. Savet dem i 70 cm. lange stykker. Boret huller med et
pælebor. Støbt jern ned i disse rør. 14 Rør ialt.

Sat en rem af reglar på disse nedstøbte rør. Det var nemt at arbejde med.

14 Færdigstøbte sokkelsten er bøvlet at placere i water. De er tunge, og dyre i indkøb.

Kommentar
Fra : movser

Dato : 10-07-08 19:28

til smokie
det lyder godt men hvordan kommer de til at være lige foroven, så hytten står i vatter?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-07-08 19:36

Når Du har buret hullet og sat rørene i så kan Du lægge et træ/bræt og slå dem ned så det passer.
Det kasn godt lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-07-08 19:52

Nå,. Der er så lige et par slåfejl. Prøver igen

Når Du har boret hullet og sat rørene i så kan Du lægge et træ/bræt og slå dem lidt ned så det passer. Det kan godt lade sig gøre. Inden Du støber jernene i til at holde remmen.

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 100 point
Dato : 10-07-08 21:51

til smokie
Citat
det lyder godt men hvordan kommer de til at være lige foroven, så hytten står i vatter?

Slå et par pinde i jorden og træk en snor som er i watter der hvor huset skal stå. Bor hullerne ved siden af snoren så har du også retningen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-07-08 22:33

Smokie glemte at fortælle at når rørene var sat i hullet så blev der fyldt grus i hullet uden om røret. Det skal holde røret lige. Og så er røret stabilt når du banker det i vatter.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-07-08 22:34

Hvis Du sender min din e-mail så får du en retur med et vedhæftet billede

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-07-08 00:34

Ok vi andre må ikke se ??? er det forretningshemmeligheder smokie ???

Jeg foretrækker nu et fundament hele vejen fundablokke med beton i og måske også lidt jern

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-07-08 00:36

Man kunne egentlig også bygge huse på mærkelige rør eller sparer på fundamentet men der er jo også noget med udseendet efterfølgende

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-07-08 00:40

Når jeg har bygget til på mit hus som er et gammelt bindingsværkhusmandssted ku jeg jo have gjort det i gasbeton hurtigt og nemt ....Men har selvfølgeligt bygget i bindingsværk mursten og puds som resten af huset og det har jo så afgjort noget med det færdige resultat at gører

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-07-08 04:17
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-07-08 04:20

Eller måske bedre her
http://peecee.dk/upload/view/122903

Kommentar
Fra : movser

Dato : 13-07-08 07:16

Det vil jeg meget gerne se min mail er solvarme@ofir.dk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-07-08 01:05

Se lige mit seneste link. Det er et fotografi af fundament med rør.

Godkendelse af svar
Fra : movser

Dato : 18-07-08 18:32

Tak for svaret Smokei.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 18-07-08 20:07

Selvtak.