/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Tyske soldt. bar våben 9. apr.
Fra : cristian2
Vist : 702 gange
20 point
Dato : 08-07-08 12:56

(Jeg skriver her, da der ikke finde en kategori for "Historie").

Jeg har ladet mig høre, at de tyske soldater i Danmark ,som efter den 5. maj skulle vandre hjem til Tyskland, bar våben. At man havde valgt ikke at afvæbne dem, da man fandt at det var lettere eller mere korrekt hvis Tyskland selv forestod afvæbningen af dem.

Er der nogen der har så meget historisk kendskab at de ved om det er rigtigt?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-08 13:57

Jeg tror ikke der var noget bestemt system i det.Nogle blev afvæbnet her i landet. Se link om afvæbningen i Skjern.
http://home7.inet.tele.dk/steen-h/Befrielsen.htm
Andre har set hærafdelinger marchere nej sjoske sydpå. De blev trætte af at slæbe på deres våben og smed dem i vejgrøfter sammen med anden udrustning.
Vi jblggte hacde reavkt ned at kede efter våben - jeg fandt ingen, jeg ved at andre gjorde.
Problemet var at krigen ikke var forbi. Man havde kun kapituleret overfor de engelske styrker i Holland Nordvesttysland og i Danmark. Krigen mod russerne foetsatte endnu nogle dage; Men da englænderne kom knuste de de rifler de fandt ved at køre over dem med bæltekøretøjer. Så der var flere måder på afvæbningen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-08 15:06
Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 08-07-08 23:04

Min forestilling er, at der ikke er nogen som har lyst til at kræve våbnene ud af hænderne på en fjende, når de selv står uden våben.

Der var ikke et dansk militær på det tidspunkt og den danske regering havde samarbejdet med tyskerne, det samme havde det danske politi. Så hvem var det lige der skulle tage de våben?

Rosalill

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 09-07-08 03:04

modstandbevægelsen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-07-08 11:33

Rosaill har jo i nogen grad ret, bortset fra det med politiet - de sad i de tyske koncentrationslejre. Ikke for samarbejde med tyskerne! Nej fordi tyskerne ikke stolede på dem!

http://www.sitecenter.dk/henrik2405sj/arrestationenafdetdanskepoliti/

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 09-07-08 12:28

Jeg har set films klip hvor de tyske soldater smed deres våben i en stor bunke ved grænsen,hvem der sørgede for det ved jeg ikke,men formentelig frihedskæmpere.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-07-08 12:39

Je er temmelig sikker på at det var englænderne. Englænderne stod ikke langt fra den danske grænse den 5 maj og det tog ikke mange dage inden vi så britisk infaneri i Brønderslevs gader.
Meget af det roderi der var skyldtes nok at tyskerne stadig var i krig , mod russerne. Russer stod heiller ikke langt fra den danske grænse.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 07-09-08 20:56

Et grundigt svar kan uden tvivl findes i Børge Outzes 4-binds værk "Danmark under den 2. verdenskrig". Jeg har bogen stående i min reol, men det er flere år siden jeg har læst i den. Jeg er lidt nysgerrig efter at finde et svar på dit spørgsmål. Men der går nok en uges tid eller måske lidt mere, før jeg for tid til at fordybe mig i det. Kan det vente så længe?

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 09-09-08 00:07

Vi afventer gerne et grundigt researchet svar!