/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Kan ikke komme på 192.168.2.1
Fra : Ysseven
Vist : 2213 gange
200 point
Dato : 05-07-08 17:44

Hej derude,

Jeg er ved at rive hårene ud af hovedet på mig selv af fortvivlelse...

Vi har et netværk i vores bebyggelse, som i sidste gjorde et eller andet, som har udløst konstante udfald hos os.

Vi havde en IP-tlf (Linksys fra Onfone) og ledningen gik fra væggen ind i den, og derfra videre til en Topcom router. Og det virkede "fint", bortset fra lidt op og ned i hastighed.

Nu har jeg fået at vide, at jeg i stedet skal have en switch og et accesspoint - så det er nu købt og sat til efter bogen (level one fra Bilka). Men når jeg så vil ind på 192.168.2.1 for at tilpasse den, så kan siden ikke vises. Og jeg har prøvet mange, mange gange både F5 og skrive nr. igen.

Jeg sidder lige nu med kabel fra bærbar til switch'en, og er dermed på nettet. Lige efter bogen. Men det skulle jo gerne være trådløs...

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 17:48

Har du glemt strømforsyningen til switch'en ?

Kommentar
Fra : achton

Dato : 05-07-08 17:52

Undskyld, switchen virker ser jeg.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 17:52

er du sikker på at du ikke sku ha købt en router. den kan jo noget mer end en switch.
en router deler selv ip adresser ud. det gør en switch ikke

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-07-08 18:00

--> edison: Det er ifølge vores administration netop hele pointen, at et accespoint ikke deler IP-adresser ud, men videregiver den udsendte ip-adresse... Og det skulle så løse problemet.

Og jeg er jo også på nettet, bare med kabel...

Men kan nogen af Jer komme på den adresse og ind til login-funktionen...? Bare for at se, om det virker?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 18:08

næ. Men hvis i kun har en ip adresse pr husstand. så er problemet der vel

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-07-08 18:13

Som edison skriver, så har du jo brug for en IP adresse fra din ISP, for hver enhed du tilslutter switchen, da den router du benytter dig af, befinder sig ude på nettet, og kun tildeler dig en eller måske to IP adresser, i følge af dit abonnement.

Routeren vil stadig være den mest ideelle løsning, da du hermed får rådighed over 254 IP adresser i lokalområdet, der alle styres ud på nettet via den tildelte IPadresse fra ISP.

TopCom benytter gatway adressen 192.168.1.1 og alle enheder bag routeren skal så ligge inden for subnetmask adressen.
Linksys benytter 192.168.0.1, og vil ikke umiddelbar kunne få adgang med mindre du gør subnetmasken bredere.

Hvis du har fået tildelt 2 IPadresser fra din ISP, kan du med fordel sætte en switch på nettilslutningen og lade din IP-telefon bruge den ene, og din router den anden, til dit lokale netværk.

En switch koblet direkte på vægstikket kan kun skabe det antal forbindelser du har fået tildelt IP-adresser til.
At køre et netværk på kun en switch, kræver at du benytter statiske IP-tildeling.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 18:13

nej man kan ikke kontakte den ip. hvis du kun har en fast ip. kan du ikke bruge flere pcer, og eller ip telefoner. det er derfor du bruge en router og ikke en svitch.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-07-08 18:26

--> Severino: Hvad er ISP...?

Og hvorfor siger vores "kloge" IT-medarbejder, at jeg skal skifte til switch for at sikre stabilitet, hvis det så kræver alt mulig andet...???

Jeg har fået det forklaret sådan, at switch'en modtager en IP-adresse, og den deles så af eks. IP-telefon og accespointet, som "bare" er en slags antenne til den bærbare - eller faktisk nu 2 bærbare. Altså, at de 2 enheder (tlf & AP) deler kapaciteten, men uden at der opfindes nye IP-adresser, som åbenbart bare bøvler på vores interne net.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 18:28

Selv experter kan lave fejl.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 18:30

Har du mulighed for at låne en router. så prøv om det ikke virker. før du køber.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 05-07-08 18:38

Har du indstillet sikkerheden rigtigt? Og kryptering

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 18:40

ISP =din internet udbyder

En ip adresse=er et nummi til pc. Dvs hvis du skal bruge flere pcer eller ip telefoner. skal du bruge flere linier, eller nummer/ip Adresser. Nogle internet udbydere levere dynamiske ip adresser. andre ikke. Jeg har feks TDC. Og der er kun en ip. dvs at hvis jeg vil ha flere pcer på nettet, dur en switch ikke. Men der virker en router.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-07-08 18:44

Nu har jeg sat min gamle router til switch'en - og nu er der både klartone i IP-telefonen og trådløs netforbindelse....

Så vidt, så godt. Men nu må tiden vise, om den kan holde forbindelsen, eller hægter mig af i tide og utide igen...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-07-08 19:24

ISP står for Internet Service Provider og betyder på godt dansk Internet udbyder!

En router er en avanceret selvtænkende switch, der er istand til at styre et lokalnet, og tildele forbindelse udad til, efter behov.
Den kan lokalt styre netværket efter behov, både statisk (fast ip) og dynamisk (varierende).

En switch er lige som en slags fordeler af forbindelsen, lige som en stikdåse. - Den kan dog kun uddele forbindelse til internettet, i et antal svarende til det antal IP-adresser som du har fået rådighed over hos din ISP.
Alle lokale enheder skal køre statisk, hvilket vil sige med en fast lokal IP-adresse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-07-08 19:27

Har du opdateret firmwaren i din router?
Hvilken model er det?

Der var i en periode, hvor firmwaren i topcom var ustabil, indtil der kom en ny opdatering.

(Bruger selv en TopCom WBR 654 Prof)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-07-08 19:45

Jeg har en Topcom skyr@cer WBR254G. Jeg har ikke opdateret, fordi jeg ikke kan finde ud af at finde det rigtige sted at downloade.

Men jeg har fundet ud af, hvor/hvordan jeg skal gøre efter download... Måske kan du linke?

Jeg har i øvrigt allerede haft adskillige udfald igen, så lige nu kører jeg igen på ledning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-08 21:05

Det er nok sådan IT-manden vil have det.

internet.........bebyggelse(router)..........(up)switch/LAN1.......accesspoint - - - - - - adapter/bærbar
--------------------------------------------------switch/LAN2.......computer

Hvor mange stik er der i den accesspoint
Er der en up og en LAN

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-07-08 22:38

http://www.topcom.net/downloads/letter/S/75.html
Her skulle der gerne være lidt opdateringer!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-07-08 22:40

Gem dette link under fortrukne, så du kan sikre dig de sidste opdateringer, hver gang der skulle komme nyt på denne front!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-07-08 22:44

Tak for link....!

Nu henter jeg den nyeste. Er det mon nok?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-07-08 23:01

Den nyeste menes at have alle de rettelser der er kommet med tiden, så du vil opdage at det giver større stabilitet.
Jeg var selv ude for det for et par år siden med min 654

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-07-08 23:05

Nu kan jeg ikke komme ind på den forbistrede side med routeren...

Jeg har både kabel på og sluttet det trådløse til - lige meget hjælper det.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-07-08 23:13

Er det TopCom's hjemmeside eller er det routerens menu du mener?
Beskriv lige hvad du har gjort, så er det nemmere at spore sig ind på hvad du har fortaget dig!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-07-08 02:51

Citat
Nu kan jeg ikke komme ind på den forbistrede side med routeren.
hvis det er routerens menu du vil ind på, så skriver du forkert, adressen til din Topcom er: http://192.168.1.1

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-07-08 06:52

--> Severino: Kan ikke komme ind på Topcom-routerens menu... Hvis jeg vil ind på http://192.168.1.1/ så siger den, at "siden ikke kan vises".

Jeg kan snart ikke huske, hvad jeg har lavet - men jeg kan heldigvis stadig komme på med kabel.

Spørgsmålet er nu, hvad gør man "normalt" for at komme til routerens menu? Jeg skal jo være i fysisk forbindelse med den - men hvad skal jeg ellers tjekke/gøre?

--> o.v.n.: Der er to forskellige numre/adresser i denne tråd. Endetal 2.1 hører til det nyindkøbte AP og endetal 1.1 til den gamle router.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-07-08 07:09

Jeg havde hentet den nyeste update og gemt den på min bærbare. Og da jeg skiftede til trådløs forbindelse (men med kabel siddende i), lykkedes det mig at være på længe nok til at komme på routerens side (søndag morgen er der nok ikke så mange på nettet...!).

Jeg valgte så at opdatere, men fik istedet for en succes-melding denne besked:

"No choose any file." (kinesisk automatisk oversat engelsk...?)

Jeg prøvede så igen - og nu siger den heldigvis "The device is restarting". Er der nu noget, som skal slukkes/tændes igen eller andre ting, som ikke står skrevet? Og hvor længe er den mon om det - mere, så jeg ikke klikker på "Back" for tidlig?

NÅ... Noget må der være sket...

Jeg måtte skifte fra trådløs til fast forbindelse (i netværksforbindelser) for overhovedet at have en netforbindelse. Om det skyldes opdateringen eller er mit gamle problem, det ved jeg ikke. Men jeg græder snart.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-07-08 08:54

der sider en reset knap på routeren. tryk på den og genstart den. prøv om det ikke hjælper. du kan jo ha lavet noget kuk i den

Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-07-08 09:00

og så. skal du jo lige, lave alt det der kryptering igen på det trådløse grej du har
så sikkerheden er i orden

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-07-08 10:00

En RESET vil stille routeren tilbage til fabriksindstillingen.
Det er derfor vigtigt at have opdateringer ved hånden, når det har været nødvendigt at resette den.
Når du får routeren til at køre korrekt, med alle de indstillinger der måtte forkomme, som firewall, kryptering, filtre og andre indstillinger; så gør du klogt i, at du laver en backup af routerens indstillinger, som sikkert ligger i samme hovedmappe, som når du opdatere.

Når du så har resat den, kan du hente denne backupfil ind, og alle de indstillinger du havde lavet, er genetableret. VIOLA!!!

Men i første omgang skal du have den til at "spille" uden alle de sikkerhedsindstillinger der måtte være. Førstnår den fungere, kan du tilslutte disse indstillinger en for en, så du hele tiden kan følge med i, hvornår det går galt. Lav evt nogle notater under vejs.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-07-08 10:49

Altså for at få det trådløse til at virke skal der jo lige laves en opsætning først. Og for at lave den skal du netop gå på via lankabel for at have forbimdelse til enheden. Når så opsætningen er færdig kan du logge på trådløst.
Husk kryptering.

En sidebemærkning. Jeg fatter stadigvæk ikke at der er nogen der vil bruge switch frem for en router. Man begrænser jo sine muligheder både sikkerhedsmæssigt og så sandelig og med features.

Nå det er så min mening

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-07-08 01:23

Der er sikkert meget du ikke forstår Fijala!
Jeg bruger også switch, endda 2 stykker af slagsen. - Men de sidder begge i LAN portene på routeren.
Det er fordi jeg kun har 4 LAN porte i routeren, så jeg har måtte sætte et par fordelere på.
Den ene i stuen og den anden i enden af et kabel til første sal.
Så her er switchen på sin plads, og routeren styre det hele via DHCP.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-07-08 06:03

Godmorgen severino

Ja der er faktisk meget jag ikke kan forstå og det accepterer jeg vist også endda.

Din opstilling er lige efter min bog, når bare man starter med en router. Så får du alle de muligheder som jeg selv efterlyste i mit indlæg. Men efter hvad jeg her i denne tråd kan se så er der jo startet med en switch

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-07-08 09:13

--> severino: kan du ikke forklare DHCP for mig...?

Status hos mig her til morgen: efter at have byttet den købte AP til et andet (i forseglet emballage!) og efter tilkøb af et krydset kabel, så virker nu tlf og begge de bærbare, og IP-adresserne er sat til automatisk.

Da jeg igår endelig havde hul igennem, var det med kabel i den bærbare, og både den faste og den trådløse forbindelse var aktive. IP-adressen på den min bærbare var sat til 192.168.2.3, selvom brugsanvisningen sagde "automatisk".

Her til morgen ændrede jeg så også min IP-adr til automatisk - men nu kan jeg igen ikke konfigurere mit AP.

Til gengæld kan jeg på den anden bærbare (kører med Vista) se flere andre PC'ere, som jeg ikke kender....! Alle IP-adresserne starter med 10.10. (som de skal, hvis de kommer "fra administrationen"), så de må være her fra bebyggelsen...

Og så kan jeg igen ikke komme på 192.168.2.1

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-07-08 22:11

DHCP er dynamisk tildeling af IP-adresser fra routeren. De bliver uddelt i den rækkefølge, som der bliver koblet op til routeren. Startadressen og slutadressen, afhænger af det indstillede område i routerens menu, men skal ligge inden for xxx.yyy..2 og xxx.yyy..255.
Det er dog muligt at have statiske adresser i forbindelse med DHCP, når man blot sørger for, at der ikke opstår konflikt.
Det kan ske ved at de statiske adresser tændes først, eller bliver lagt i den øvre ende af uddelingsområdet.

Hvis man vælger, at køre med statiske adresser, adresser der er den samme hver gang, så giver det lidt mere arbejde i opsætningen, da man selv skal holde styr på, hvilken enhed der får en given adresse, således at der ikke er to enheder der får den samme.
Her skal man også sætte supnetmask'en og gatway adresserne.

Så DHCP er langt den nemmeste måde at opsætte netværk, da routeren selv styre alle tildelinger.

Trådløse enheder skal indstilles til at vælge ens eget netværk som det fortrukne/primære forbindelse; således at det ikke er naboens netværk den forsøger at koble sig op til, og måske bliver afvist af naboens sikkerhedsopsætning.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-07-08 22:12

sindsyge z'er

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-07-08 22:16

OK... Men jeg har givet op for idag, så jeg ser på det med friske øjne imorgen.

Z'erne er da søde, og meget passende lige nu.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-07-08 17:51

Du skal huske, at din gatway adresse (IP-adresse for udadgående) og de lokale ipadresser, skal ligge inden for den subnetmask der er opsat i routeren.
Subnetmasken er oftest 255.255.255.0 og det vil sige at de tre første gruppenumre i de lokale IP-adresser SKAL være de samme.
Så hvis din Gatway er 192.168.2.1 så skal de tildelte lokale adresser også være 192.168.2.??? hvor ??? er et nummer i talrækken inden for det område routeren er sat op til at tildele.
Her kan der være sat en begrænsning for det laveste og højeste nummer der bliver tildelt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-07-08 07:21

Hej severino,

Vi har nu i ca. 1 uge kørt med følgende opsætning:

Væg til switch, herfra videre til IP-tlf og AP (med fast IP-adr i den sidste del af nummerrækken). Bærbar 2 (står nogle meter fra "alt") bruges knap så ofte, men fungerer tilsyneladende fint. Min bærbare (står tæt på AP, men også tæt på TV, anlæg mv = imellem enhederne) kan virke, men skal efter 3-4 "aktiviteter" repareres. Kører til gengæld fint med kabel (som vi så snubler over...).

Jeg har bemærket, at jeg altid får den samme IP-adresse ('13.5' i enden), som jo burde komme direkte fra bebyggelsen, Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er et AP blot en "sluse", så måske burde jeg prøve at give den en fast IP-adresse?

Ejendomskontoret oplyser, at vi er delt op i krydsfelter á 3 opgange, og deler 254 IP-adresser.

Eller kan fejlen måske ligge på min bærbare? Den har kørt i over 3 år nu, og hae været udsat for lid af hvert. Der er for kort tid siden muget ud på den, men kan der ligge gamle informationer, som skaber sig nu?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-07-08 20:53

I starten taler du om router, og her til sidst taler du om en switch ???
Hvis du tilslutter din router til husets netstik, og laden den på gatway siden (WAN) køre DHCP, så vil den selv hente den IP-adresse som du får fra husets netværk.

Routeren vil så tildele IP-adresser i det lokale område, som routeren er sat op til, som oftest ligger i 192.168.xxx.yyy

Routeren adskiller de to netværker i et WAN del, som går til ejendommens netværk, og i en LAN del der er dit eget lokale netværk.
WAN og LAN kan uafhængig af hinanden indstilles til statisk eller dynamisk IP-adresse

Når den genstridige bærebare ikke vil på nettet, kan det have noget med sikkerhedsniveauet at gøre.
Der kan dog også være en anden faktor der spiller ind, lige som den jeg selv slås med på en bærebar.
Den vil nemlig godt nok gå på nettet via kabel, men som trådløs, kan den kun komme på det lokale netværk og se de andre maskiner, men vil ikke ud gennem min gatway og ud på nettet.

Hvis du kender den bærebares MAC-adresse på den trådløse del, kan du se i routerens log, om den har forbindelse til lokalnettet!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-07-08 21:02

Vi havde en router indtil for kort tid siden - men der "gjort noget" ved afdelingens interne net, så der pludselig var masser af bøvl. Svaret til mig var: Få en switch og et AP - ikke router. (Der var åbenbart nogle lejere, hvis routere sendte IP-adresser retur og blokerede så for alle andre.) Men nu er der så de nye problemer i stedet for, som beskrevet ovenfor.

Kunne det måske være en idé at fjerne den trådløse forbindelse og oprette den på ny? Er lidt forsigtig med bare at kaste mig i krig med det...

For hvis jeg ikke kan bruge min bærbare uden kabel, så kan jeg jo lige så godt returnere det dyre AP og sætte den gamle router til switchen - eller hvad...?

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 16-07-08 21:32

Hvem er udbyder?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 16-07-08 21:37

Citat
(Der var åbenbart nogle lejere, hvis routere sendte IP-adresser retur og blokerede så for alle andre.)

Det burde ikke kunne ske, hvis der tilsluttes med WAN op mod ejendommens netværk.
Hvis routeren ikke virker på husets netværk, kan det være et spørgsmål om at kablet skal være et krydset kabel.

Angående dit AP, så skal den vel også sættes op til at dele adresser ud. Her skal du nok indstille det, ved hjælp af en PC, der er forbundet til AP med kabel.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-07-08 21:51

Udbyder leverer kun "til hoveddøren" - derfra overtager ejendomsadministrationen og afdelingens server. Så det har vel ikke noget at betyde her...?

Jeg har købt et krydset kabel til AP'et, det havde jeg ikke før... Men måske skulle jeg bytte lidt rundt på ting imorgen?

Hele fidusen med AP contra router skulle jo netop være, at den IKKE selv finder på nye IP-adr.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-07-08 22:08

Har du fast IP-adresse?
Hvor mange IP-adresser har du tildelt?

En fast adresse kan kun expedere en forbindelse, med mindre der kobles en router på, der multiplexer de lokale enheder ud på ejendomsnettet.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-07-08 22:16

Vi har - såvidt oplyst - ikke faste adresser, men i vores krydsfelt er der 254 af slagsen til ca. 30 boliger. Så vi kan "bare tage"...

Mit AP har fået en fast adresse sidst i nr-rækken - men jeg er lige nu i tvivl om den anden bærbares IP-adresse... Min har vist altid (automatisk) den samme.

Men vi kan sagtens være online begge to - jeg skal bare reparere hele tiden...

Og min kører med XP og den nye med Vista. Og Vista har jeg i øvrigt en mening om...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-07-08 21:21

At opsætter enheder med en fast IP-adresse på et netværk med DHCP, kan betyde at enheden med fast adresse kan konflikte med anden bruger der har fået tildelt den samme adresse før dig, som du så forsøger at få adgang til, da du har fastlåst dig på den adresse.

Ulempen med et sådant bolignetværk, er at det vil være muligt, at naboen kan smugkigge i de andre computere, hvis der er mapper der er delte.

Når / Hvis du bruger din egen router, vil du kunne undgå sådanne hændelser, når routeren er sat op med en vis sikkerhed.
Trådløse enheder giver en endnu større mulighed for smugkikkerier, hvis man ikke sørger for at ens eget sikkerhed er i orden.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-07-08 11:28

Hej Severino - og tak for dine mange indlæg!

Jeg har prøvet alt muligt i de seneste mange dage, og er endt op med følgende, som ser ud til at virke:

Vi har beholdt switchen (LevelOne), og herfra er der snor til telefonen og til en ny router (D-Link DIR-635). Den er sat til kun at være tilgængelig for specifikke MAC-adresser (diverse PC'ere og telefonen), og jeg har i routeren åbnet porte til telefonen.

7-9-13, så har der ikke været bøvl siden igår.

Nu afventer jeg en evt. slutbemærkning, før jeg lukker tråden.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-07-08 15:07

I din router, er der sikkert en log, der tidsstempler hændelser i dit lokale netværk. Til dette formål er der et indbygget ur i routeren, der skal stilles korrekt, for at give et sandt billed.
Hertil kan du benytte en IP-adresse på en tidsserver, og der skal som regel være åben for port 123, således at tiden vil blive justeret med jævne mellemrum.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-07-08 15:14

Jeg har synkroniseret tiden med den fra min bærbare. Det er rimelig præcist...

Tak for hjælpen denne gang...

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 20-07-08 15:16

Tak for svaret severino.

Et krydset kabel - som jeg faktisk også havde købt i denne omgang - viste sig faktisk at løse ét af problemerne...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-07-08 15:39

Det lyder godt!
Nogle enheder har en autofunktion, således af den selv finder ud af om kablet skulle have været krydset, lige ud (eller skråt op). Sådan er det med min GreyCom switch, så her er aldrig nogen tilslutningsproblemer.