/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Mønt opbevaring
Fra : Gizmo-man
Vist : 6215 gange
50 point
Dato : 04-07-08 21:25

Jeg skal finde en nem og god måde at opbevare mine mønter på, men er lidt itvivl om hvad jeg skal vælge. Har haft nogle plastiklommer, men mønterne begyndte ar ire og blive grimme.
Så har fundet nogle paphylstre med plast "vindue", der er selvklæbende eller kan hæftes, men ved ikke hvor gode sådan nogle er, og hvilken type man skal vælge hvis de er gode nok.

Hvad bruger i til at opbevare jeres mønter og sedler i ?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 04-07-08 21:27

Det burde de vide her.

http://www.numismatik.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-07-08 21:30
Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-08 23:41

Hvis mønterne koroderer med ir eller andet , er det fordi de opbevares for fugtigt og er snavsede med saltede fingeraftryk eller andet.
Gør dem omhyggeligt rene . Vask i rent vand, skyl i destilleret og lad dem tørre ved svag varme i bageovnen, inden du pakker dem. Gem dem på et sted med tør luft.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-08 23:46

Plastlommer af ren polyethylen vil være uskadelige. Men de gængse er nok af pvc som kan udskille blødgører og syre. Hold dig fra dem.
Du kan kende forskel ved at polyetylen brænder pænt og rent, næsten som stearinlys.

Pvv soder og brænder ildelugtende af saltsyre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-07-08 04:08

Det må have været nogle gamle lommer idet man ikke har brugt PVC i flere år grundet forurening.

Brug bomuldshandsker hvis det bliver nødvendigt at pille mønterne ud.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-07-08 05:48

Citat
Hvad bruger i til at opbevare jeres mønter og sedler

Jyske bank

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 05-07-08 09:33
Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 13:07

Du sender da bare Mønterne hjem til. Så skal jeg formøble dem.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-07-08 13:48

Okay... så tar jeg sedlerne. Vi skal nok hjælpe dig Gizmo-man