/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista - config.nt og autoexec.
Fra : præceptor
Vist : 929 gange
100 point
Dato : 02-07-08 21:41

P.t har jeg uheldigvis kun mulighed for at bruge en bærbar med Vista Basic. Uheldigvis har et eller andet på internettet også været på spil, og har slettet en hulens masse filer i Windows/system32/ og herunder også config.nt og autoexec.nt som til og med er helt forsvundet.

Mange filer har kunnet undeletes, men autoexec.nt og autoexec.nt mangler helt og er ikke at finde blandt erased filer. Såvel som msdos.sys og io.sys i roden fylder 0 bytes. Udover Active-X samt en skærmdriver der begge kunne geninstalleres, er det tilsyneladende kun gået ud over gamle 16 bits applikationer som klager over manglen på config.nt og autoxec.nt - jeg har nogenlunde afhjulpet dette problem ved at improvisere en config.nt og en autoxec.nt samt at overføre en io.sys samt en msdos.sys fra en windows 2000.

Lige her og nu er jeg kun opmærksom på eet tilbageværende problem, nemlig at mine .jar applikationer ikke er istand til f.eks. at læse fra filsystemet. Der mangler åbenbart noget som .jar tilgår filsystemet igennem.

Kan nogen her hjælpet med standard indhold i hhv. Vistas config.nt og autoexec.nt ?

Kan nogen måske også hjælpe med en io.sys og en msdos.sys fra en Windows Vista Home Basic ?

Kan nogen oplyse, om der skal være en command.com tilstede på Vista ?

mvh
præceptor

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 03-07-08 08:26

autoexec.nt
Citat
@echo off

REM AUTOEXEC.BAT is not used to initialize the MS-DOS environment.
REM AUTOEXEC.NT is used to initialize the MS-DOS environment unless a
REM different startup file is specified in an application's PIF.

REM Install CD ROM extensions
lh %SystemRoot%\system32\mscdexnt.exe

REM Install network redirector (load before dosx.exe)
lh %SystemRoot%\system32\redir

REM Install DPMI support
lh %SystemRoot%\system32\dosx

REM The following line enables Sound Blaster 2.0 support on NTVDM.
REM The command for setting the BLASTER environment is as follows:
REM SET BLASTER=A220 I5 D1 P330
REM where:
REM A specifies the sound blaster's base I/O port
REM I specifies the interrupt request line
REM D specifies the 8-bit DMA channel
REM P specifies the MPU-401 base I/O port
REM T specifies the type of sound blaster card
REM 1 - Sound Blaster 1.5
REM 2 - Sound Blaster Pro I
REM 3 - Sound Blaster 2.0
REM 4 - Sound Blaster Pro II
REM 6 - SOund Blaster 16/AWE 32/32/64
REM
REM The default value is A220 I5 D1 T3 and P330. If any of the switches is
REM left unspecified, the default value will be used. (NOTE, since all the
REM ports are virtualized, the information provided here does not have to
REM match the real hardware setting.) NTVDM supports Sound Blaster 2.0 only.
REM The T switch must be set to 3, if specified.
SET BLASTER=A220 I5 D1 P330 T3

REM To disable the sound blaster 2.0 support on NTVDM, specify an invalid
REM SB base I/O port address. For example:
REM SET BLASTER=A0

config.nt
Citat
REM Windows MS-DOS Startup File
REM
REM CONFIG.SYS vs CONFIG.NT
REM CONFIG.SYS is not used to initialize the MS-DOS environment.
REM CONFIG.NT is used to initialize the MS-DOS environment unless a
REM different startup file is specified in an application's PIF.
REM
REM ECHOCONFIG
REM By default, no information is displayed when the MS-DOS environment
REM is initialized. To display CONFIG.NT/AUTOEXEC.NT information, add
REM the command echoconfig to CONFIG.NT or other startup file.
REM
REM NTCMDPROMPT
REM When you return to the command prompt from a TSR or while running an
REM MS-DOS-based application, Windows runs COMMAND.COM. This allows the
REM TSR to remain active. To run CMD.EXE, the Windows command prompt,
REM rather than COMMAND.COM, add the command ntcmdprompt to CONFIG.NT or
REM other startup file.
REM
REM DOSONLY
REM By default, you can start any type of application when running
REM COMMAND.COM. If you start an application other than an MS-DOS-based
REM application, any running TSR may be disrupted. To ensure that only
REM MS-DOS-based applications can be started, add the command dosonly to
REM CONFIG.NT or other startup file.
REM
REM EMM
REM You can use EMM command line to configure EMM(Expanded Memory Manager).
REM The syntax is:
REM
REM EMM = [A=AltRegSets] [B=BaseSegment] [RAM]
REM
REM AltRegSets
REM specifies the total Alternative Mapping Register Sets you
REM want the system to support. 1 <= AltRegSets <= 255. The
REM default value is 8.
REM BaseSegment
REM specifies the starting segment address in the Dos conventional
REM memory you want the system to allocate for EMM page frames.
REM The value must be given in Hexdecimal.
REM 0x1000 <= BaseSegment <= 0x4000. The value is rounded down to
REM 16KB boundary. The default value is 0x4000
REM RAM
REM specifies that the system should only allocate 64Kb address
REM space from the Upper Memory Block(UMB) area for EMM page frames
REM and leave the rests(if available) to be used by DOS to support
REM loadhigh and devicehigh commands. The system, by default, would
REM allocate all possible and available UMB for page frames.
REM
REM The EMM size is determined by pif file(either the one associated
REM with your application or _default.pif). If the size from PIF file
REM is zero, EMM will be disabled and the EMM line will be ignored.
REM
dos=high, umb
device=%SystemRoot%\system32\himem.sys
files=40

command.com ligger i system32 mappen
msdos.sys ligger i roden som skrivebeskyttet uden noget tekst i
IO.sys ligger i roden som skrivebeskyttet uden noget tekst i

det med jar, mener jeg er java, fjen det evt. (tilføj/fjern progrrammer og installere det igen.

Godkendelse af svar
Fra : præceptor

Dato : 03-07-08 19:21

Tak for svaret dk.

Det med .jar var en misforståelse som jeg først opdagede efter at have spurgt. Det er jo, hvad der kan ske, at man pludselig opdager et problem med en applikation, og når man så lige har fået systemet saboteret, er den første tanke at der kan være en sammenhæng. Men, det er der ganske rigtigt ikke.

der ligger en command.com i system32 mappen. Den har altså overlevet sletningerne.

jeg forstår dine oplysninger om msdos.sys og io.sys der ligger i roden, altså er skrivebeskyttet og begge fylder 0 bytes. Er det korrekt forstået, for i så fald vil jeg fjerne de fremmede filer fra W2K og genetablere de oprindelige tomme filer igen ?

Tak for tekstindhold af autoexec.nt og config.nt

med venlig hilsen
Præceptor

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-07-08 20:10

msdos.sys og io.sys ligger i roden (c:\) på nul bytes og skjult og skrivebeskyttet

der ligger også en config.sys i roden hvor det eneste som står er
FILES=40

ligeledes ligger der en autoexec.bat i roden med denne tekst
REM Dummy file for NTVDM

har det ikke kunnet lade sig gøre med en "system gendannelse" ?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 03-07-08 21:52

Systemgendannelse har ikke været en mulighed. Pc'en - en Acer 5220 - er købt i Føtex, som leverer med installeret software og uden installationsdiskette. Der er aldrig lavet et systemgendannelsespunkt på den. Og jeg er ærlig talt så træt af Vistas såkaldte beskyttelseskoncept, at jeg har sat det meste af "beskyttelsen" ud af drift. Jeg er ligeledes træt af al det medleverede prøvesoftware, som var installeret på pc'en, at jeg - som det første - afinstallerede og slettede det, idet jeg mener at fabrikanterne og sælgerne, ikke længere ejer og ikke længere skal kunne råde over apparaterne, når først de er solgt. Jeg har mine egne preferencer, og det er bestemt ikke noget af al det bras de forudinstallerer på disse tilbuds-pc'er.

På lidt længere sigt har jeg tænkt mig at fjerne Vista platformen, og istedet at lægge W2Kpro på. Jeg kører i forvejen W2K på mine andre computere, men lige for tiden er jeg - som så mange andre - påtvunget hjemløshed, og alle mine ejendele er simpelthen - og i strid med loven - konfiskeret af Frederiksberg Kommune. Så, lige her og nu er jeg nødt til at prioritere, blot at holde denne tilbuds laptop med WIFI kørende (internet adgang via WIFI på biblioteker, hoteller og cafeer med fri WIFI adgang), indtil jeg forhåbentlig kan få min bolig tilbage og igen kan få mine primære computere og netværk op at køre igen.

mvh
præceptor