/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvepse i tagudhænget
Fra : steenfibiger
Vist : 2725 gange
100 point
Dato : 30-06-08 09:58

I går opdagede at der er en livlig trafik af hvepse ind i tagudhænget. Jeg observerede det ud af vinduet på 1. sal i vores 2 etagers rækkehus. De fløj ind under taget lige over vinduet. Jeg gik på loftet for at se om de fløj ind på loftet eller byggede et hvepsebo dér. Der var ingen hvepse eller hvepsebo på loftet (så vidt jeg kunne se), men vi har før haft et hvepsebo på loftet, men der benyttede hvepsene ventialionshullerne i gavlen til at flyve ind ad.
Hvad gør jeg nu? Inflyvningshullet er svært at lokalisere og svært at komme til under tagudhænget på 1. sal!

Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-06-08 10:09

Sprøjt med insektgift der hvor du har set indflyvningen, men gør det sent aften, når hvepsene er gået til ro. Men vær forsigtig, de er nogle sataner. Aller bedst ville jo være en professionel skadedyrsbekæmper, men jeg har før gjort det på ovenstående måde.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 30-06-08 10:14

"Kvit mod fluer og hvepse" fra firmaet Bayer. Kan købes i de fleste byggemarkeder mv.

Havde samme problem sidste år med 3 stk.'s hvepseboer og alle tre blev udryddet i mit udhæng. Du bør vente til sidst på aftenen hvor de fleste af hvepsene er inde i boet og så eller bare giv dem en ordentligt dosis. Det bedste er selvfølgelig hvis du kan ramme direkte på indgangen til boet, men det kan være lidt svært, hvilket jeg selv fandt ud af. Men hvis du bare kan få ram på nogle af dyrene trækker de giften med ind i boet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-06-08 10:56

Så snart du begynder at sprøjte - så går hele flokken til angreb!
Min nabo, havde et udvendig på garagen. Han satte en balje vand under og løsnede det forsigtigt med en kniv: Plump sagde det - han løb som bere fanden- - FOSENT - han fik 17 hvepsestik!

Selv havde jeg et også udvendigt. Jeg sad nedenunder og nød trafikken og byggeriet sommeren igenem, boet blev tilsidst på størelse med et kalvehovede! Der var ikke en eneste i huset der blev stukket. Hvepse er ikke så gale som man siger- Men naboen! Da han oi september blev klar over at jeg havde værnet om det hele sommeren! der ver inge heller hos ham der var nlevet stukket

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 30-06-08 13:09

Jeg ser intet hvepsebo, og jeg kan ikke se, hvor præcist de flyver ind! Tak for alle jeres gode tips. Hvad sker der med tagudhænget eller bygningen, hvis jeg ikke gør noget. Hvepsene har ikke angrebet mig! Tak for alle jeres tips. Jeg har tidligere haft meget flotte hvepseboer. Et meget specielt et afleverede jeg til Naturhistorisk Museum, som sagde at det var en fra en sjælden art hvepse.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-06-08 15:51

det er nu i denne periode man skal slå til der er nemlig ikke så mange i boet da det er under opbygning.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 30-06-08 16:03

Citat
Hvad sker der med tagudhænget eller bygningen, hvis jeg ikke gør noget.

Der sker intet - jeg har haft flere jeg ikke kunne nå, så ud over at der bliver flere hvepse i løbet af sommeren kan du tage det roligt.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-07-08 11:17

Tak for svaret bentjuul. Det var jeg glad for at høre!