/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hus og hjem
Fra : Nordsted1
Vist : 645 gange
110 point
Dato : 20-06-08 00:21

Man bruger udtrykket, at nogle -må gå fra hus og hjem -

Er det ikke det samme??

Der også dem der bruger udtrykket --- jeg er barnefødt i ----

Er man ikke altid født som barn

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-06-08 00:43

ens hjem ligger i huset Barnefødt eller født på ny

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 20-06-08 06:39

Ja den slags vendinger er der flere af på dansk - f.eks. "vende og dreje sig" - "hyle og skrige" osv.
Det er en slags forstærkning af betydningen.
læs evt mere her

http://www.dtfb.dk/theme/upload/Uploads/2830B062D6AC4AB1B66C0EFF8FCC8649.pdf

At være barnefødt i København betyder, at man både er født og vokset op i hovedstaden. At man har tilbragt sin barndom det pågældende sted.

Det er altså opvækstens sted snarere end fødestedet, der betones i udtrykket at være barnefødt. I lidt ældre dansk hed det barnfødt. Ordet er sammensat af substantivet barn + en bøjningsform (perfektum participium eller det man også kalder for førnutids tillægsmåde) af »føde«. Men det er ordet »føde« i betydningen »opfostre«, der ligger bag. Så sprogligt talt skal ordet barnefødt altså forstås som barneopfostret: Opfostret som barn eller netop opvokset som barn.

Man kunne også oversætte barnefødt med hjemmehørende. Rodfæstet og hørende til.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/199109:Kirke---tro--Et-barn-er-foedt?highlight=betone

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-08 06:54

Hus og hjem

Huset er det sted man bor, hjem er det bohave/indbo man har, som gør det til et hjem......

Du ved, for nu at bruge en anden talemåde: man køber et hus, men skaber et hjem

Eller hvad med; Hjem er der hvor hjertet er

Den med barnefødt har du fået forklaring på.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-06-08 07:51

I Næstved havnekanal er den for mig mest modsigende tekst på et skilt rettet mod de sejlende Der står" Langsom Fart"

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-06-08 08:41

Kommentar til Sunowich - ja hvis du opfatter ordet <fart< som noget der går stærkt, kan jeg godt forstå din undren
Ordet bruges jo i flere betydninger - den første udtrykker graden af hurtigheden, noget bevæger sig - f.eks. holde farten - sætte farten op eller som det du har set >langsom fart>

men det at <have fart på< jo betyder at skynde sig

endelig kan man jo også >være på farten> -nemlig at være på rejse

Ja det danske sprog er finurligt - go´ dag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-08 08:43

fart er det samme som hastighed

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-06-08 09:08

Ja der ku jo ligesågodt stå langsom sejlads eller max 3 knob det er sån' lidt mere i tidens sprog Skiltet er nok et halvt århundrede eller mere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-08 09:28

jamen i søfartsprog bruges udtrykket fart i stedet for hastighed....det er nok derfor

Eks. Et skib skyder en fart af 14 knob

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-08 09:29

Jeg ved godt spørgsmålet er besvaret, men vi kan vel godt fortsætte lidt endnu??

Hva' med - luk vinduet op - det må da være åbne

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-06-08 09:52

Jeg har fundet en side med eksempler på, hvordan mange bruger ordene lidt
"tilfældigt" - meget underholdende
f.eks denne her
"Der går min gamle nabo", sagde min gode ven til mig en dag vi gik en tur i byen. Jeg så en smart ung dame, som jeg aldeles ikke ville kalde gammel. Nu skulle jeg altså lige høre, hvad han mente med gammel og det viste sig selvfølgelig, at han mente tidligere. Nu forstod jeg bedre hans udtryk. At han var flyttet fra sådan en nabo, forstod jeg stadig ikke, - men det er jo en helt anden sag.

http://www.jenselbaek.dk/ord/index.html

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-06-08 12:37

Ja Ja .
Når jeg har været i byen en aften , siger jeg da ikke : Nu vil jeg hjem til mit hus
Næææ jeg vil bare hjem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-06-08 12:47

Piaskov, .... så er du nok ikke gået fra hus og hjem (gået på r****)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-06-08 17:08

Citat
(gået på r****):-P:-P

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-08 13:01

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-06-08 13:05

Selv tak