/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Uorden ved hjemmeside
Fra : Clausvell
Vist : 567 gange
55 point
Dato : 19-06-08 20:36

Hej folkens

der er en uorden ved hjemmesiden
mosebanden.dk
den bliver vist på en ældre monitor...ikke en fladskærm
i denne opløsning 1024x768

og da jeg har tjekket at hjemmesiden virker igennem denne funktion
http://home6.inet.tele.dk/anton/resolution.htm
undrer det mig meget

er der nogen der kan give mig et råd eller en forklaring på dette

mvh

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-08 21:02

For det første: Din side validerer ikke korrekt: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.mosebanden.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Der er 5 fejl på siden !

For det andet:

For at tjekke hvorledes din side ser ud i de mest alm. browsere, så kast et blik på:

http://browsershots.org/

Der ska' andre 'boller på suppen' for at sikre, at et design 'bærer' siden gennem alle opløsninger, grafikkort- og monitordrivere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-08 21:12

Ps. Min egen side skulle gerne vise ens i alle browsere ...hvorsomhelst ..ikke kun 'maksimeret', men også i 'mindre' vinduer ...undtagen:

..ved meget store opløsninger (..hvor siden så i stedet centreres).

Dette helt UDEN javascript

(Blot ved fornuftig brug af CSS 2.0 specifikationen)

Læs bl.a.: http://www.positioniseverything.net/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-08 21:15

Pps. Min 'egen' side ???

Denne ufærdige skabelon: http://www.cssboxing.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 19-06-08 21:17

Hej

ja jeg får fem fejl påhttp://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.mosebanden.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0, men jeg er lidt fatsvag, da jeg gerne vil vide hvordan jeg retter de fem fejl

mvh

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-06-08 23:14

De fire fejl i linje 61, 65, 73 og 75 er ens: Du har nogle tags IMG Src=.. men mangler parameteren alt= - den vil blive vist når du fører musen hen over billedet, og hvis du er blind og har en browser der læser højt, så vil den blive læst højt.

I linje 73 har du en Href-parameter til et IMG tag. Der har det ikke noget at gøre. HREF hører til et A-tag.

Ingen af disse fem fejl burde påvirke udseendet, men skal selvfølgelig rettes. Folk der lægger 'lort' på nettet irriterer bare. Og det var vel ikke din hensigt.

Jeg har ofret 15 sekunder på din hjemmeside og ikke fattet hvad formålet er. Det er nok den største fejl. Men hvis problemet er at noget af din grafik ryger ud over kanten eller ned på en ny linje eller hvad ved jeg, så er det nok det bedste at droppe grafikken. Hvori ligger den store værdi i at der står en tekst på skrå i højre hjørne? Men hvis du VIL fortsætte ad samme vej, så prøv med et gennemtænkt mix mellem table 'width' i procent og pixels. Ikke nogetmed at prøve sig frem. Tænk igennem og tegn.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 55 point
Dato : 20-06-08 08:21

Grunden til jeg pointerer: "..UDEN javascript" er, at du repositionerer vha. et script når vinduet resize's:
Kode
<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">
<!--
function MM_reloadPage(init) { //reloads the window if Nav4 resized
if (init==true) with (navigator) {if ((appName=="Netscape")&&(parseInt(appVersion)==4)) {
document.MM_pgW=innerWidth; document.MM_pgH=innerHeight; onresize=MM_reloadPage; }}
else if (innerWidth!=document.MM_pgW || innerHeight!=document.MM_pgH) location.reload();
}
MM_reloadPage(true);
//-->
</script>

Undgå aktiv repositionering. Benyt i stedet CSS egenskaberne:

1.) max-width:
2.) max-height:
3.) min-width:
4.) min-height:

..for at opnå samme effekt.

..og øeh... hva' bruger du denne id til?
Kode
id="Layer1"

..og prøv at undgå mellemrum i biblioteks og filnavne. Især to efterfølgende!

Jeg ka' f.eks. ikke få vist filmklippet:

http://www.mosebanden.dk/Andre%20medier/rens%20for%20h%20rens.wmv

..medmindre jeg sætter det op i adresselinjen.

Omdøb 'Andre medier' til "Andre_medier" og 'rens%20for%20h%20rens.wmv' til "rens_for_h_rens.wmv"

Undgå at indlejre aktivt indhold med <embed> .. </embed> ..en sådan markør findes nemlig slet ikke i (X-)HTML standarderne
Prøv meget hellere (..når du har ømdøbt din fil):
Kode
<object classid="CLSID:6BF52A52-394A-11d3-B153-00C04F79FAA6" id="player" width="320" height="260">
<param name="url" value="rens_for_h_rens.wmv" />
<param name="src" value="rens_for_h_rens.wmv" />
<param name="showcontrols" value="true" />
<param name="autostart" value="true" />
<!--[if !IE]>-->
<object type="video/x-ms-wmv" data="rens_for_h_rens.wmv" width="320" height="260">
<param name="src" value="rens_for_h_rens.wmv" />
<param name="autostart" value="true" />
<param name="controller" value="true" />
</object>
<!--<![endif]-->
</object>

..som er den korrekte måde at indsætte aktivt indhold, da koden således validerer i overensstemmelse med gældende webstandarder (..i ovenstående eksempel med XHTML 1.0 strict DTD angivet i !DOCTYPE. I HTML 401 transitional loose DTD som du benytter skal du fjerne de implicit'e / i inline markørerne <param ........ /> ).

Måske du sku' læse lidt på lektien? Jeg anbefaler: http://www.hjemmesideskolen.dk/

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Clausvell

Dato : 02-07-08 20:55

Tak for svaret molokyle.