/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Det smukke ved matematikken<3
Fra : Sine-thomsen
Vist : 429 gange
50 point
Dato : 18-06-08 15:58

Der er mange matematikere, der siger at matematik er så smuk at næsten kommer til at fælde en tåre.. Lad mig nu så fra jer meget meget ærede matematikere, hva er det mest smukkeste stykke matematik, I kender til? (Det skal så være noget, I selv forstår til fulde)
Jeg kan godt ligge ud med at sige, at dt sandsynlgheds teoretiske bevis for Euler's formel er et smukt resultat, der viser mulighederne i at krydse discipliner med hinanden i stedet for at lade sig begrænse. Jeg kan godt ligge et link ud til jer, der ønsker at se dette bevis?

Accepteret svar
Fra : justuniverse

Modtaget 50 point
Dato : 18-06-08 19:36

1 + kvadratroden af 5
z = --------------------------

er et godt bud.

Man kan finde en tilnærmelse af resutatet ved at bruge en gammel "talrække" a Fibonace... Rækken bliver til ved, at man starter med 1, 2 og det næste tal i række er summe af de to foregående...

1 + 2 = 3
2 + 3 = 5
3 + 5 = 8
5 + 8 = 13
osv....
Så rækken er foreløbigt: 1, 2, 3, 5, 8, 13....

Formlens resultat bliver tilnærmelsesvist det samme som når man i talrækken tager et tal og dividerer det med det foregående....

Fænomenet i sin reneste form (når talrækken når uendeligt) kaldes "Det Gyldne Snit".

Det forhold findes vanvittigt mange steder i både kunsten og arkitekturen... men også i naturen!

Tæller man afstanden imellem rækkerne af "blade" på en grankogle kommer man frem til tallet 3. Men hvis man tæller rækkerne på den anden led kommer man frem til tallet 5. Altså to tal fra talrækken.

Kigger man på en ananas er den indrettet på samme måde som en grankogle. Tæller man afstanden imellem rækkerne den ene vej får man højst sandsynligt tallet 5 og den anden ved tallet 8... - igen to på hinanden følgende tal fra talrækken.

Ser man på frøene i en solsikkeblomst kan det være, at afstanden er 8 på den ene led og 13 på den anden led... Igen... fra talrækken.

Tilnærmelsesvist kan man iagtage sin pegefinder og kigge på det led, der er tættest på hånden. Hvis man måler den præcise længde og dividerer det med længden af det følgende led vil man komme frem til et resultat, der er meget tæt på. Lige som hvis man dividerer længden af det sidstnævnte led med længden af det yderste led... Resultatet skulle gerne blive tilnærmelsesvist det samme.

Jeg ved ikke så meget om matematik, så det er mit bedste bud....

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 18-06-08 21:33

Citat
Der er mange matematikere

dEM der siger møj_unger har samme PROblem/ = REgning
1 + 1 = ??nøgen dame siger 2_Men andre?