/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Åben i bestemt frame fra søgemaskiner
Fra : nikolaj_holm
Vist : 402 gange
200 point
Dato : 06-03-03 18:00

Hej!

Jeg har en hjemmeside der er lavet i frames og mit problem er at når jeg søger efter den i Google, så linker google til en underside på webstedet og åbner den så den ikke er i nogen frame.
Er der nogen der kan hjælpe mig med et script eller noget som altid åbner den bestemte siden i sin rette frame?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : als

Dato : 06-03-03 18:52

Koden <META NAME="robots" CONTENT="NONE"> vil fortælle søgemaskinerne, at de skal undlade at indeksere siden, som koden er sat ind i. Dette kan være nyttigt i f.eks. et dokument, der fungerer som menu i en frame.
Hvis du ikke er interesseret i, at nogen af de sider, der læses ind i framesettet katalogiseres, kan du yderligere indsætte
<META NAME="robots" CONTENT="INDEX, NOFOLLOW"> i index-filen (erfaringen viser, at søgemaskinerne respekterer det!). Koden fortæller, at hovedsiden skal katalogiseres, men alle undersider skal forbigås. Jeg vil dog anbefale, at du stadig indsætter
<META NAME="robots" CONTENT="NONE"> i dokumenter du ikke vil have katalogiseret, da disse sider principielt kan blive forsøgt katalogiseret via en anden side end din index-fil
Håber at svaret er tilfredsstillende. mvh als

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 06-03-03 20:31

Hej Nikolaj

Det er lige netop et af de store problemer ved at anvende frames. Og det er faktisk grunden til at rigtig mange IKKE anvender det.

Men prøv følgende kode, der indsættes på ALLE sider på nær koden der indeholder framesættet:

----------------KLIP------------

<script language="javascript" type="text/javascript">
if (window.name!='mainFrame' && window.name!='booker_'
       && !((self.innerHeight == 0) && (self.innerWidth == 0)))
      top.location.replace('frameset.htm?main.htm~mainFrame');

</script>

-----------KLIP SLUT--------------

hvor "mainfram" er din side med INDHOLDET og
hvor "frameset" er den fil der indeholder beskrivelse af de enkelte frames.

Har du andre frames - eksempeltvis en "menu" frame, koden også der, men med
en rettelse af "mainframe" til eksempelvis "menuframe".

I dit FRAMESET kan du så EFTER KODEN "NO FRAMES" indsætte en lang række nøgleord, eventuelt direkte en kopi af flere af dine sider.

Den her viste kode er den jeg synes virker bedst, også fordi at .replace sikre at "tilbage-knappen" i den besøgedes browser viser FRAMSÆTTET og ikke den enkelte side, hvis folk bruger den.

Ideen med at placere nøgleord eller kopi af din siders tekst efter "no frames" er at denne side så optages i søgemaskinerne.

Herefter virker "als's" forslag fornuftig, men det gør det jo ikke alene.

Held og lykke.

BenKvist

Accepteret svar
Fra : benkvist

Modtaget 200 point
Dato : 06-03-03 20:37

Hej igen...

Glemte lige at skrive at koden skal indsættes i HEAD sektionen.

Og den gør det, at hvis én af dine "child-sider" indlæses alene, så udskiftes den med rammesættet, og hvis den er skrevet korrekt så indsættes siden i "mainframe".

mvh

BenKvist

Godkendelse af svar
Fra : nikolaj_holm

Dato : 26-03-03 12:01

Tak for svaret benkvist.

Kommentar
Fra : als

Dato : 26-03-03 12:10

og ligeledes tak til als. Han gjorde jo også en indsats.

Kommentar
Fra : nikolaj_holm

Dato : 27-03-03 16:14

jep jep