/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
knvantemekanik/ relativitetste
Fra : ana1000
Vist : 319 gange
30 point
Dato : 10-06-08 21:48

hvorfor er det, at kvantemakaniken og relativitetsteorien ikke begge kan være sande, eller i hvert fald modsiger hinanden?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-06-08 21:57

Jeg mener da ikke at de modsiger hinanden - Nej. jeg tror på dem begge.

Kommentar
Fra : ana1000

Dato : 10-06-08 22:08

altså, tror også på dem begge, men det er noget med at R-T kun virker på makroskopiskplan, mens K-T kun virker på mikroskopiskplan eller sådan? og så er det noget med, at den ny steng teori (string theory) forener dem eller sådan... men har bare svært ved at forstå værdien af streng teoren, når jeg ikke forstå hvorfor de to teorier vi har ikke er gode nok..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-06-08 22:12

De modsiger ikke hinanden men gælder hver for sig for forskellige fænomener.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-06-08 22:22

Ne ej - det er længe side, jeg tog 10 klasse - Altså dengan var der ingen der satte spørgsmålstegn ved Einstein Eller Niels Bhors teorier. jeg ville gerne at jeg kunne give dig et bedre svat! Men

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 10-06-08 22:33

Newton formulerede jo oprindeligt tyngdeloven, og den var fin i nogle 100 år. Så bagyndte Einstein at blande sig, da der var nogle ting den ikke kunne forklare, og han udvilklede så relativitetsteorierne, som gælder ved meget store energier. Newtonsk fysik er fin til almindelige energiniveauer, men bliver energiniveauerne for store, bliver newton mere og mere misvisende, og så må relativitetsteorierne overtage. På samme måde er kvantefysikken et værktøj der bruges når vi er nede på et mikroskopisk energiplan, hvor bl.a. tyngdekraft ikke længere giver mening. Kvante fysikken kan så beskrive nogle forhold ved meget små energitilstande. Jeg har ikke arbejdet meget i det, men jeg mener at det begynder at overtage når vi kommer under hadron-størrelse, altså når tingene bliver mindre en protoner og neutroner. Det er vist enormt kompliceret, og Niels Bohr sagde selv, at hvis man tror man har forstået kvantemekanik, så har men da slet ikke forstået noget.

Det menerjeg sådan i grove træk er sammenhængen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-06-08 22:47

Hold nu kæft Valde. Kvanteteorien og realitivitetsteorien var slet ikke opfundet da du gik i 10. Havde I fået strøm i husene, eller????

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 14-06-08 07:34

Desvære må jeg sige at Newton klarer sig fint på alle energiniveauer og at hverken relativitetsteorien eller kvantemekanikken er fuldstændige. Problemet ligger hos nudagens fysikere der helst vil tro på tidsrejser og al det pjat. Det er altså rigtigt at de ikke begge kan være sande, når de begge indeholder fejl.