/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvad er vigtigst?
Fra : mensamedlem
Vist : 531 gange
29 point
Dato : 10-06-08 19:02

Hvad er vigtigst og hvorfor? Er de to størrelser afhængige af hinanden?

1. Vækst i den offentlige sektor

eller

2. Lavere personskatter

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-06-08 19:05

Ikke så ligetil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-08 19:07

Hvem siger at det er enten eller.
Med fornuftig brug af resurser kan begge dele lade sig gøre.

Man skal bare udskifte de uduelige offenlige administratorer og sende lobyisterne hjem.

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 29 point
Dato : 10-06-08 20:59

1. Vækst i den offentlige sektor øger skattetrykket , da offentlig virksomhed skal financieres af skatteyderne MINUS. Hvis skatterne øges minskes købekræften i samfundet. Det faldende forbrug medfører mindre import af udenlandske varer PLUS, men tilbagholdenhed på indenlandske varer generelt forårsager større arbejdsløshed og måske kolaps på boligmarkedet fordi renten stiger..konkurser MINUS

2. Lavere personskatter giver større købekraft PLUS/MINUS da det øger beskæftigelsen, øger importen svækker eksporten, da danske varer bliver dyrere. Da beskæftigelsen og hosholdningsbudgettet øges stiger importen men samtidig også forbruget af indenlandske varer PLUS. Renten falder og byggeriet skaber beskæftigelse PlUS...osv osv

Det vigtigste er at finde en balance hvor lønudgiften ikke overstiger en konkurencedygtig pris for varer og ydelser der øger importen og skaber arbejedløshed.

Ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 10-06-08 21:06

En mening ...ikke absolut enig, men det kan forsvares...

http://isis.ku.dk/kurser/blob.aspx?feltid=14438

ziggy99

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-08 22:36

Citat
Hvad er vigtigst og hvorfor

At du deltager i dine EGNE spørgsmål.....

Du har det med blot at stille PÅSTANDE og derefter blive væk.....

Det skaber KUN diskussion mellem deltagerne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-06-08 23:18

Jeg tror nu at "mensamedlem" læser/skriver til eksamen lad ham/hende selv klare det

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-06-08 00:09

Lavere skatter giver normalt øget privatforbrug.
Øget privatforbrug giver i større eller mindre grad øget beskæftigelse.
Øget beskæftigelse giver et større skattegrundlag.
Dermed har Eyvind ret i sin første påstand. Uden yderligere argumentation er jeg også overvejende enig i den anden.
Hvis ans har ret, må spørgeren finde kilden til mine argumenter. Jeg anbefaler lærebøger i nationaøkonomi, specielt afsnit om multiplicatoreffekt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-06-08 06:26

Enig med Teil, det er ikke så ligetil.

Hvad er udgangspunktet for spørgsmålet, er det Sudan eller et andet U-land, der mangler alle elementer til en velfungerende offentlig sektor, eller er det fx Dk?

I et U-land vil højere skatter, hvis de går til skolegang for alle, et rimeligt sundhedsvæsen, infrastruktur (veje, elektricitet, vand- og elforsyning mv) givetvis betyde vækst i den offentlige sektor og højere personskatter, men formentlig også på sigt give et større nationalprodukt, så kagen til både det private og den den offentlige sektor bliver større.

I Dk er det ikke helt så nærliggende, at vækst i den offentlige sektor vil give samme merværdi.

Men i alle sammenligninger af skattetryk mv. skal man være meget opmærksom på, hvad man sammenligner. I Usa, fx bruger man op mod 15% af BNP på sundhedsvæsenet, hovedsagelig finansieret af private sygeforsikringer. Det tæller derfor ikke med i skattetrykket i Usa, mens det i Dk, hvor vi bruger ca 8-9% til sundhed, tæller med, osv.

Men spørgsmålet kan vel kun afgøres af vælgerne, vil de have lavere skatter eller ej, og hvilke konsekvenser for den offentlige service vil de acceptere. Sidst jeg så en undersøgelse af det var der kun flertal for nedsættelse af skatterne i gruppen med indkomst over 800.000 kr!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-06-08 23:01

Jøsses. Skulle et medlem af Mensa ikke selv kunne hitte rede i det

Godkendelse af svar
Fra : mensamedlem

Dato : 29-06-08 20:01

Tak for svaret.