/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Offentlige lønninger
Fra : mensamedlem
Vist : 716 gange
40 point
Dato : 09-06-08 20:12

Hvordan kan det være at de offentlige lønninger var større end de private i 1960'erne mens billedet i dag er omvendt? Arbejdsløsheden var jo næsten den samme dengang som i dag - dvs. 2-4 %

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-06-08 20:18

Er du sikker på, de var det ??

Kommentar
Fra : funkyfancy

Dato : 09-06-08 20:36

Ja

Kommentar
Fra : funkyfancy

Dato : 09-06-08 20:37

det var de faktisk som han skriver

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-06-08 20:41

Det var vel fordi man dengang prioriterede offentlig service, og mente at skolelærer, sygeplejesker og hjemmehjælpere var vigtige.

I dag har den borgerlige regering og deres halehæng (DF) fået bildt befolkningen ind at alle offentlige ansatte er snyltere der ikke fortjener en krone i løn.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-08 20:49

Citat
Hvordan kan det være at de offentlige lønninger var større end de private i 1960'erne mens billedet i dag er omvendt?

Det var LØNNEN heller ikke

Men det SAMLEDE billede var bedre for de offentlige dengang....

Desuden er der IKKE mange fag du kan sammenligne - da hovedparten af offentlige ansatte slet ikke kunne ansættes i samme stillinger privat....

Det kom først efter privatiseringen af mange ting....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-06-08 21:20

Lønnen for en offentlig ansat var højere i 60'erne end for en privat ansat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-08 21:39

Jamen så vis det dog

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 09-06-08 21:44

Citat
IndsæJamen så vis det dog
vis dog det modsatte (skal man sætte ind ?)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-08 21:51

Citat
vis dog det modsatte

Det KRÆVER jo en "tilsvarende" stilling i 60erne - find lige den

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-06-08 21:55

Det er eksamenstid for mange .... ikke kun denne bruger ..... men nu har solen jo også skinnet i flere dage

http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=268913

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-06-08 21:55

Det er lidt pudsigt, i stedet for at argumentere for at de offentlige ansatte skal have mindre løn end privatansatte som regeringen og DF mener og som Refi tilsyneladende bakker dem op i, giver de sig til at stille spørgsmål ved om det nu også er sådan...
Hvis Refi mener at de offentlige ansatte skal have mindre i løn, hvorfor så ikke indrømme det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-08 22:09

Og hvordan bar du dig lige ad med at udlede det af svaret

Vi taler om 60erne

At du mener det er "politisk" må stå for egen regning

Vask lidt af den "røde" farve af.....

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-06-08 22:11

Refi, hvis du anstrenger dig og sparer lidt på smileys tror jeg godt du kan formulere et indlæg der giver en form for mening.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-08 22:26

Mangler du da "støttepædagog"

Du skal IKKE læse "billederne" - blot teksten

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-06-08 22:29

Nå, det er åbenbart for sent på dagen, Refi er træt og ikke i stand til at formulere sig så andre kan forstå hvad han mener.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-06-08 22:37

Refi

Jeg er offentlig uddannet og arbejdede som sekretær hos en kommune sidst i 60'erne og fik 2600 kr brutto (det var inden kilskatten blev indført) I 69 fik jeg så ansættelse som direktionsrsekretær i et stort privat firma og der var jeg den højeste lønnede sekretær (fordi jeg havde en uddannelse). Lønnen der var 2200 kr brutto og det var en høj løn i det private.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-06-08 22:48

Ja sådan plejer man jo at diskutere her på kandu!
Man må selvfølgelig begynde med en påstand, for at få en diskusion i gang. Men man bør da kunne bevise sådan en påstand. Man kan ikke forlange at vi andre star
ter med at modbevise denne påstand.

Citat
Hvordan kan det være at de offentlige lønninger var større end de private i 1960'erne mens billedet i dag er omvendt? Arbejdsløsheden var jo næsten den samme dengang som i dag - dvs. 2-4 %

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-06-08 23:19

Granners indlæg er vel det enest der er kød på.
Men en løner så lidt at sammenligne med.
Jeg har kun hukommelsen at støtte mig til og jeg husker det sådan at de offentlig ansatte, landmændene og fiskerne altid har klaget!
Jeg blev selv først offentlig ansat omkring 1978 - vi har jo fået smør på brødet.. Mit sidste år 1998 22000 md Lige der ved jeg ikke hvad de private gav.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-06-08 23:22

Naturligvis er de offentlige ansattes løn faldet, sammenlignet med de privatansattes, det viser enhver statistik. At det er sådan skylde en bevidst politik fra folketinget.

Spørgsmålet er mere; hvorfor?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-06-08 00:16

Ja Valde
Sådan er det at blive ældre, man kan bedre huske ungdommen end dagen i går.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 40 point
Dato : 10-06-08 00:21

Grunden til lønforskellen fra 60'erne til i dag er at vi har en anden regering. I 60'erne var den Socialdemokratisk og i dag? (en flok tumper efter min mening). I dag blive det offentlige udsultet til fordel for det private, der var omvendt i 60'erne.

Kommentar
Fra : mensamedlem

Dato : 10-06-08 08:19

Tak

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-06-08 09:51

Sikke argumenter at
Citat
Ja Valde
Sådan er det at blive ældre, man kan bedre huske ungdommen end dagen i går.
bruge i en diskussion: I stedet for at vise en enkelt af alle de statistikker i taler om - nå i har måske glemt dem`?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-06-08 20:42

Valde
Jeg behøver ikke at huske, jeg har gemt mine ansættelsesbreve fra den gang, og de omtaler lønnen.
Så jeg fandt bare en mappe frem.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-06-08 21:22

Ja men det er jo kun din løn, men der bliver jo sagt alle offentlige ansatte får mindre i løn! Hvirfir skal de have mere end de privat ansatte - Da jeg var offentlig ansat fik vi betalt en halv times frokostpause + pebsion det fik de privat ansatte jo ikke.

Jeg har også mine mapper; Men de kan jo ikke sammenlignes med noget. jeg kunne jo ikke arbejde begge steder på samme tidspunkt.

I dag kan man sammenligne en privat og en offentlig ansat sygeplejerske - det kunne man jo ikke i 1960 for da havde man jo ikke begge kattegorier.
men sig mig engang er ansættelsesbetingelserne de samme, er der stadig ikke noget med pension og betalt frokost pause?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-06-08 23:29

Da jeg gik på Handelsskole var der både offentligt ansatte og privat ansatte og vi snakkede meget løn. Også forholdet mellem lønnen i det offentlige og i det private erhverv, det var en del af pensum.
Den gang var det jo ikke alle der var medlem af en fagforening. Så lønningerne afspejlede det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-06-08 23:40

Hvis du bliver kommunalt ansat i dag får du betalt frokosten. Men så skal du i princippet stå til rådighed i frokosten.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-06-08 11:48

nej den holder ikke. det harværet diskuteret også på højt plan - Men skulle man ikke, man må gerne gå ned i kantinen og spise, selv om man ikke kunne høre telefonen.
Jeg kender nogle der er statsansatte - de får både frokosten og pausen betalt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-06-08 12:14

Jeg har været ansat i både amt og kommune. På skolen kunne vi gå på lærerværelset i frokosten og måske kom der en kursist og bankede på, men som regel havde vi pausen for os selv. I kommunen går man i kantinen, og i dag flexer man ud når man går til frokost, i hvert fald i denne kommune. Så får man tilskrevet ½ time pr. dag.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-06-08 13:57

Som jeg forstår det får de så dobbelt betaling for deres pause hvis de flexer ud inden de går til betalt pause.
Men der er stor forskel også inden for det kommunale. Jeg har spist frokost ved samme bord Hvor der var 4 forskwllige ansættelsesmåder repræsenteret.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-06-08 23:50

Ja forskellige faggrupper med forskellige overenskomster og ansættelsesbreve.