/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
PINDSVIN TØRSTER OG SULTER !!!
Fra : MissBe
Vist : 1863 gange
110 point
Dato : 07-06-08 11:47

Dræbersneglens fjende dør af tørst

07. jun. 2008 10.22 Indland

Mens danskerne nyder endnu en weekend med tørt, varmt og solrigt vejr, risikerer masser af pindsvin at dø i tørken.

Pindsvinene kan hverken finde vand eller mad under tørken, og uden dem tabes kampen mod haveejernes skræk - dræbersneglene. Inden for de seneste par dage har formanden for Pindsvinevennerne, Kirsten Fournais, modtaget mindst 40 døende pindsvin i sin plejestation for pindsvin i Dragør.

Skipper parringen
- Pindsvin drikker halvanden til to deciliter vand om dagen. Vandet finder de i vandpytter og i dug i græsset. Men der har slet ikke været noget vand til dem her under tørken, siger Kirsten Fournais.
Når det ikke regner, forsvinder også de fugtkrævende dyr som dræbersnegle, bænkebidere og ørentviste, som pindsvinet lever af. Det betyder, at pindsvinene heller ikke får mad nok til at gøre sig klar til parringstiden i midten af juni. Skipper de parringen, går bestanden ned, og der bliver færre pindsvin til at spise de frygtede dræbersnegle næste år.

Stil vand og foder ud
- Det er nu, at pindsvinene skal spise sig tykke til parringstiden. Det er vigtigt, at de parrer sig så tidligt som muligt, ellers fødes ungerne for sent på året og kan ikke klare sig gennem vinteren. Så det er katastrofalt, hvis pindsvinehunnerne ikke når at komme i løbetid til tiden. Og det gør de jo ikke, når de mangler mad og drikke, siger Kirsten Fournais.

Pindsvin føder normalt fem-otte unger i august-september.

Kirsten Fournais opfordrer haveejerne til at stille vand og kattetørfoder ud til pindsvinene. Giv dem endelig ikke mælk, advarer hun. Det bliver de bare syge af, og ungerne kan dø.

herfra....http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/06/07/095804.htm
og...
link til kirstens hjemmeside
http://www.pindsvin.dk/

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-06-08 11:52

,,,,,, jeg sender denne artikkel mest for lige at minde om at hjælpe vennerne ,,,,,

stil frisk vand daglig
men ikke med meget højere kant end en dyb tallerken
og så skal den heller ikke kunne vælte for let
så vandet når at 'tippe' ud inden de når at drikker

pindsvin er ikke gode til at kravle

og så giv dem lidt katte mad
så de ikke sulter

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-06-08 11:57

Nå ka de nu ik finde vand de små pindsvin.
Sådan er naturen vel bare og det gælder jo også for andre dyr.
Det jo også mange mennesker der død fordi de ikke har vand eller det vand de har bliver de syge af.

Men det da fint nok og hjælpe dem de små svin.

Men det kan jo være der var en mening med det hele hvis nu alle de svage pindsvin død så der jo kun de stærke tilbage også når vandet kommer så får de en stærkere bestand så er nautren altså.

Men HEY bare fordi der bliver varmere i danmark og der er global opvarmning så skal det da ikke afholde dig fra og købe i din benzinslugende bil vel fordi den har du jo brug for.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-06-08 12:10

,,,,
øøøøøh, bøøøøø, bøøøøøøp

hvad skal man så svare på det ????????????????????????????????

,,,,stil også for sikkerhedsskyld en skål vand til scootergrisen
måske han (m/k) har fået solstik

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-06-08 12:14

Citat
,,,,stil også for sikkerhedsskyld en skål vand til scootergrisen

Hi Hi.
Tror du det er det han trænger til

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-06-08 12:16

piaskov
jeg aner det simpelthen ikke
men jeg øver mig i at være diplomatisk

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 120 point
Dato : 07-06-08 12:30

Nå spøg til side !!!
Da vi boede på landet havde vi katte. Jeg så flere morgner i træk at de havde væltet deres madskål så det flød over det hele uden for. Det var udekatte og fik derfor altid sin tørfodder der.
En aften vi havde haft gæster og fulgte dem ud så vi at der sad et pindsvin og havde tiltet skålen med mad. Den hyggede sig gevaldigt . Den både spiste ig drag af kattenes mad og vand.
Vi holdt jo selvfølgelig øje med den hver aften og da der var gået 3 uger så vi den derude med 4 små unger. Hvor var de kære.
Så moralen er at de godt kan lide kattemad. Det billige fra netto .
Ha en fortsat gog og varm week end

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 07-06-08 13:56

Nu er den her forbandede hedebølge forhåbentligt snart ovre, og vi kan se frem til en dejlig regnfuld våd næste uge \o/ hvor jeg dog håber.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-06-08 13:59

Jo jo; men pindsvinene i min have tåørster i hvert fald ikke!
Det er da ikke deres skyld, at der findes mennesker der sulter og tørster. De får det heller ikke bedre af at vi lader være med at køre i bil!
det er da en omgang vrøvl. forresten får vi heller ikke solskin af global opvarmning - global opvarmninng giver skyer, som sidste sommer!

Jeg har et granirkar der har en kant på 4 cn, Det kan de ikke vælte, problemet er at de er nød til at kravle op i det for at drikke- det klarer de også! Men så må jeg jo rengøre det hver dag.
Der kan være et problem ved at fodre dem for meget - der bliver alt for mange på et sted - Jeg har set 18 pindsvin på en gang, og der var flere, man kunne høre rundt om i buskene. De 18 bestod af et hold unger på 9 og et hold på 7+ 2 voksne.
Jeg giver dem resten af sovs fra middagen, Ja de er også vilde med kattepiller. Jeg synes man skal holde lidt igen med foder når der kommer vand nok til at dræbersnegleungerne kommer frem.
Sidste sommer da jeg lige ville se til madskålen lå der det største og tykkeste pindsvin jeg endnu har ser oppe i skålen og gassede sig, den kiggede op på mig som ville den sige. "Har vi der ikke dejligt"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-06-08 18:05

De små prikkende væsner kan drikke alt det de lyster i min havedam, måske skulle jeg også stille lidt Carlsberg sport frem til dem, inspiret af de dersens reklamer men jeg tror jeg nøjes med dammen, for ikke at overforkæle dem, maden går jeg ud fra de selv sørger for, jeg så godt klippet på DR Update men jeg tror ikke pindsvinene lider nød her i nærheden. Os mennesker lider heller ingen nød, vi nyder den tidlige sommer om det er sommer varmen eller det er mit shopping gen som var underernæret ved jeg ikke, men jeg var på solde tur i aftes, købte nyt kamera

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-06-08 18:08

Citat
Har vi der ikke dejlig
jo det har vi, det er ikke kun Valdes pindsvin som synes det

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-06-08 18:55

Citat
Den både spiste ig drag

Det gik for stærkt
Spiste og drak skulle der stå

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-06-08 19:17

Citat
--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Den både spiste ig drag

Det gik for stærkt

Det var FOR varmt!

Kommentar
Fra : nemifan

Dato : 07-06-08 21:19

ok jeg stiller med glæde noget vand ud! jeg støtter altid dyrene!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-06-08 21:58

Citat
Det var FOR varmt!

Ja det er ikke engang løgn
Jeg skulle også lige ha det første jordbær i aften af egen høst. Har holdt øje med det hele dagen , og da jeg ville hente det i triumf havde stæren været der

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-06-08 22:19

Hos mig var det nu en solsort - Jeg kiggede til et par gange - Jeg så nok solsorten i den anden ende af rækken - de to første gange gik vi hver til sit - Nej det skal lige have lidt mere sol! Sidste gang var det flot - Men solsorten var hurtigs, den snuppede det lige for næsen af mig!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-06-08 22:29

Citat
Men solsorten var hurtigs, den snuppede det lige for næsen af mig!

Ja det er nogle bæster
Men jeg nyder nu alligevel at hører dem fløjte om morgenen.
Jeg kan nu godt forstå dem. De har en god smag og fuglene er også tørstige . Væde er der jo nok af i jordbær.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 08-06-08 00:44

MissBe, hvor er det dog dejligt, at du tager dette emne op! For mange pindsvin tørster og sulter for tiden. I øvrigt er det jo generelt et problem for pindsvin at finde tilgængeligt vand i villahaver, så pindsvin tørster også ofte udenfor tørkeperioder. Jeg sætter vand ud til pindsvinene hver aften i en kattefoderskål, den vælter de som regel ikke. Fuglebadet drikker de også af, der kommer jeg også frisk vand i dagligt året rundt, for også om vinteren har de brug for vand, når de jævnligt vågner op af deres vintersøvn. Hvis pindsvinene drikker af en havedam, så vær opmærksom på, at kanten ikke må være for stejl, for så kan de ikke komme op igen, da de er dårlige til at kravle. Jeg fik engang et råd om at vande inde under nogle buske ved aftentide, så der kommer smådyr, som pindsvinene kan æde. Desuden holder de jo af kattetørkost og hvis du en dag har lidt avocado til overs æder de det med velbehag. Man kan læse meget om pindsvinene og deres behov på pinsvinehjemmesiderne.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-06-08 10:52

herlige historier og indslag
,,, og jeg kan lige se det for mig ....

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
> > Valdes badeland < <
wellnes når det stikker dig !!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

HUSK LIGE....
(..måske specielt til dem der bare lige har læser lidt med)

-->> INGEN PINDSVIN TÅLER KO-MÆLK / FLØDE
det er en gammel skrøne at servere mælk for pindsvin
de kan ikke fordøje ko-mælk
ungerne dør og de voksne svækkes i tynd mave etc.
(ps. katte kan faktisk heller ikke tåle ko-mælk!!)

-->> PINDSVIN ER NAT-DYR --
så hvis pindsvin er ude om dagen er de NØDSTEDTE
og bør tages indenfor i en papkasse
problemet er at SPY-FLUERNE lægger deres æg/spy på dem
og larver æder pindsvinet levende indefra og den dør til sidst
---pindsvinet bør en tur ind på en plejestation
og få efterset / fjernet eventuelle SPY, der er lagt på dyret af fluen
herfra: http://www.pindsvin.dk/page002.html

-->> DET ER GRATIS AT HENVENDE SIG OG FÅ HJÆLP HOS PINDSVIN.DK
der har pleje-stationer over hele landet
og de tager sig også gerne af EGERN, HARER etc. hvis man har brug for hjælp
bare ring til kirsten eller en af de andre på listen med plejestationer:
her...http://www.pindsvin.dk/page_1187153006484.html

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-06-08 14:24

Altså katte kan godt tåle mælk de drikker det da frivilligt på enhver gård hvor der malkes uden at lide

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-06-08 15:41

hej sunowich

katte elsker smagen af mælk, men....

Ligesom ca. 75% af jordens voksne befolkning har rigtig mange katte svært ved at fordøje laktosen i mælk. Dette kan give sig udslag i diarré, oppustet mave og mavesmerter.
herfra..http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/udskriftsvenlig.php?id=18&tb=faq&kl=faqnumber

mere...http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=952/sprog=1/grp=2/menu=3/

meget mere her...http://www.google.dk/search?hl=da&q=kat+m%C3%A6lk+dyrl%C3%A6ge&meta=

,,,,,, katte skjuler (ned graver) deres afføring
og hvor mange ude på gårdene kontrollerer kattenes afføring ????

så mit gæt er
at der er mange der aldrig opdager
hvis katten får tynd mave

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-06-08 15:50

Hej MieeBe.
Det er nemlig rigtigt at katte " gemmer " deres aff.
Og pindgrise kan ikke tåle mælk. Det kan rent faktisk slå dem ihjel. Og det er ikke meningen .
Vi skal jo være på "stikkerne " med de små bæster. Pas godt på dem

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 09-06-08 16:33

Har prøvet nogle piger fandt min kat nogle gader væk og så kom de åbentbart frem til at den var "blevet væk." Så den kom da med indenfor og skulle da også have noget mælk...

Da de fandt ud af der stod en adresse i halsbåndet og afleverede den tilbage kom alt mælken op igen i form af hvidt klistrede stads..

Så min kat kan i hvert fald ikke tåle mælk...

Hmm.. Måske man skulle stille noget vand ud til pindsvinene... Kattemad kan ikke betale sig - Katten har spist det inden pindsvinene kommer til

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-06-08 16:43

Pindsvin kan godt svømme, MEN har brug for hjælp, tl at komme op, hvis kanten er bare lidt høj.
Du kan fx tage en skovl under den og løfte den op.
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/pindsvin_1

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-06-08 16:55

,,,, det er jo heller ikke noget jeg har vist ret længe
og da jeg fik det af vide
gloede jeg også liiiiiiige en omgang
og var meget tvivlende !!!!

jeg troede først at det var sådanne noget ny-religiøst plader futte-li-hut
men nej -
jeg fik nogle gode forklaringer
så derfor ville jeg også lige give det videre

det er jo så lille en indsats at gøre det rigtigt

(men jeg var godt nok shokket da jeg hørte det)

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-06-08 16:59

mulberry
jeg har set at damme er blevet udstyre med de skønneste små trappelignende ting
så pindsvin kan kravle op igen
hvis uheldet skulle være ude

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-06-08 17:01

trappe til ænder

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 16-06-08 22:35

,,,, så har vi da fået lidt regn
langt fra nok til at udligne det der skulle have væet kommet !!!

vi har næsten ingen myg (det er jo dejligt for nogen - fugle er vel ikke glade )
sneglene er der heller ikke mange af
godt for have-folk
men
stadig dårligt for pindsvin

nå men måske er der skabt lidt opmærksomhed omkring at
det er godt med vanskåle - måske hele sommeren - og lidt katteknas til de sultne

tak for al deltagelse

Godkendelse af svar
Fra : MissBe

Dato : 16-06-08 22:37

Tak for svaret piaskov.

Håber at alle andre vil deltage en anden gang

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-06-08 14:16

Det var så lidt
Ja vi må jo passe på de små kræ.