/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
et godt arbejdsmiljø?
Fra : Sine-thomsen
Vist : 531 gange
52 point
Dato : 04-06-08 12:04

hvordan iværksætter man et godt arbejdsmiljø?
og hvilken overvejelser skal man gøre sig forud?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-08 12:06

fysisk med arbejdstilsynets hjælp.
Psykisk, det samme men det kræver større personlig indsats
af medarbejderne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-08 12:07

En sikkerhedsrepræsentant står for opgaven sammen med ledelsen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-08 12:10

Der skal laves en APV, arbejdspladsvurdering.
Alle medarbejdere skal skrive en.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-08 12:37

Hvad er problemet - helt præsist? Er det mellem medarbejderne indbyrdes. eller mellem arbejdsgiver og arbejdstager?
Eller drejer det sig om sikkerheden?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-08 12:43

Citat
og hvilken overvejelser skal man gøre sig forud?

Ja - se der ville jeg måske overveje om det er ulejligheden værd eller man skulle finde et andet arbejde - alt afhængig af arbejdsgivers og de andre medarbejderes indstilling til problemet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-08 12:47

du er jo ikke alene ansvarlig for et godt arbejdsmiljø- Du vil heller ikke alene kunne ændre det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-08 15:19
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-06-08 17:29

Vælg en sikkerhedsrepresentant.........som går på nogle relevante kurser.

Resten går af sig selv.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 52 point
Dato : 04-06-08 17:43

Det er et stort spørgsmål, du rejser...og der er mange overvejelser, man skal gøre sig.

Nu fortæller du ikke, om du er chef eller ansat, om du er tillidsmand eller leder eller bare en god kollega, der vil gøre noget for at få et bedre klima i din virksomhed. Så det er et meget åbent spørgsmål du stiller.

Det første, du derfor bliver nødt til, er at finde en lidt mere præcis problembeskrivelse. F. eks.: Vi har det problem på min arbejdsplads, at der er risiko for arbejdsulykker/at chefen taler ned til medarbejderne/ at nogen bliver mobbet/at vi ikke arbejder godt nok i team/at der er nogle gamle tyranner, der styrer det hele/at de unge ikke er interesseret i arbejdspladsen efter fyraften. osv. osv. Prøv at finde problemets kerne, som du selv ser det. Tal dernæst med et par kolleger eller et par venner uden for virksomheden og hør deres mening....ikke om, hvordan problemet skal løses, så langt er du ikke kommet endnu, men om i det hele taget at beskrive problemet. De oplever det måske anderledes, end du selv gør.

Men det næste skridt er så at finde en procedure, der kan følges for at tackle problemet. Da jeg ikke kender problemernes konkrete indhold, vil jeg anbefale dig, at du prøver at skaffe dig viden, dels på internettet, dels på biblioteket. Hvis du søger under "godt arbejdsmiljø" på nette, finder du f. eks. konsulentfirmaer, der tilvyder at hjælpe. Hvis du er chef eller nøglemedarvejder/tillidsmand kunne du måske foreslå, at man fik fat i en konsulent til at rådgive. Der er også din fagforening...er du medlem af en af fagforeningerne under LO ?, for så tale med dem. De har arbejdsmiljøkonsulenter; undertiden arrangerer de kurser for deres medlemmer. Eller gå hen til dem og få en snak med en af dem fra den lokale faglige organisation og hør hans eller hendes meing om jeres situation. Jeg kommer også til at tænke på en kampagne, som DR kørte i begyndelsen af året om "Godt Arbejdsmiljø"; måske kan du prøve godtarbejdsmiljø.dk
Endelig er der jo BIblioteket, som stadig er en mægtig og uovertruffen vidensamling. Tal med bilbliotekaren; lån en håndfuld bøger; spørg et par af dine kolleger om ikke I skal sætte jer sammen og lave en lille weekend-studiekreds, hvor I indkredser problemet og diskuterer løsningsmodeller. Når I har m,ødtes et par gange og føler jer godt "klædt på", kontakter I chefen og fortæller, at I har nogle gode ideer, I gerne vil drøfte med ham; ideer, der kan gavne arbejdspladsen og dermed skabe værdi både for de ansatte, for kunderne og dermed for ejeren.

Ja, det var lidt input....og det er vel nærmest det, du beder om? Held og lykke..

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-06-08 18:49

Citat
Vælg en sikkerhedsrepresentant.........

Hvordan hvis man kun er seg selv?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-06-08 18:50

sig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-08 19:25

Citat
Hvordan hvis man kun er seg selv?

Har man så et arbejdsmiljøproblem?

Hvis ja, find en psykolog.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-06-08 19:26

ØØØØØØHHHH