/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hjælp til renteberegning.
Fra : akaup
Vist : 3840 gange
200 point
Dato : 01-06-08 22:43

Hejsa
Jeg kan ikke lige gennemskue, hvorledes renteydelsen er udreget i følgende lån:
www.andreaskaup.dk/rente.jpg

Det jeg ikke kan beregne er markeret med rødt. Dvs. afdraget kan jeg jo se er renten fratrukket ydelsen. Hvilken formel skal jeg bruge, for at få beregnet renten? (Kan ikke rigtigt finde en, der giver det rigtige resultat.)
Mvh - og på forhånd tak. Akaup.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-06-08 01:00

Jeg kan se at du har et annuitets lån, det er meget almindelig som boliglån men lidt kompiceret at regne ud, du betaler et fast beløb til hver termin, beløbet indeholder både renter og afdrag på lånet, i modsætning til serie lån, der betaler du et fast afdrag hver termin + renter af restlånet, når et annuitets lån beregnes så udregnes alle afdrag og renter i hele lånets løbetid og divideres med det antal terminer der er i lånets løbetid, til at begynde med er næsten hele terminen rente og kun et lille afdrag og hen mod slutningen er det afdrag næsten det hele, låne typen har den fordel at det er samme beløb hver gang, når du lige har købt hus så har du sikkert nok andet at bruge penge til, modsat serie lån hvor den samlede ydelse er stor til at begynde med (samme afdrag hver gang + renter af næsten hele låne beløbet) til slut på serie lånet er afdragene stadig de samme men næsten ingen renter, serie lån er meget nemme at regne ud, tag restlånet før afdrag og gange med rente procenten, i annuitets lånet er renter og afdrag regnet ud og lagt sammen fra begyndelsen og så delt ud i samme størrelse ydelse hele vejen igennem, der findes en formel du kan bruge til at regne renter og afdrag ud i annuitets lån, den vil jeg ikke komme ind på, det overgår mine matematiske evner

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 02-06-08 03:41

De almindelige formler for anuitetslån , vil ikke passe i dette tilfælde. De forudsætter et antal terminer hvor ydelsen både er til afdrag og rente.
Men på det lån du viser sker der afdrag med 12 terminer hvert år men kun rentetillæg med 4 terminer hvert år.

Det første rentetillæg den 30.3.2003 skal så beregnes med 1 måned rente af 60000, + 1 måneds rente af 59300, + 1 måneds rente af 58600 . Det skulle give det samme som 3 måneders rente af middelbeløbet 59300 kr. korrekt rente er så 593 kr.

Den der har lavet regnestykket har imidlertid kun beregnet 3 måneders rente af restgælden for det sidste måned . Derved er hun kun kommet til 586. Det er en fejlberegning til fordel for den som skal betale, og til ugunst for udlåneren.

Fejlen er dog ikke stor 7 kr for det første kvartal og derefter nedtrappes den efterhånden som lånet afdrages

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 02-06-08 14:46

Tak for svaret transor + O.V.N.

Lige hvad jeg skulle bruge
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 02-06-08 14:47

Hov - ville egentligt ha' givet 5 stjerner ud af 5 - Sorry!! Svaret fortjener det!